Sisätutkimus sattui!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelästynyt

Vieras
Neuvolalääkäriini teki normaalin sisätutkimuksen viikoilla 28. Ilmeisesti limakalvoni ovat niin kuivat etteä sattui ja lujaa! Itkien lähdin hoitohuoneesta pois ja tuntuu että menin ensin aivan shokkiin. Kipu oli kova ja lääkärin reaktio vähättelevä. Jo tutkimuksen aikana sanoin minuun sattuvan, mutta lääkäri vain "runnoi". Olin jo aikessa tehdä lääkäristä valituksen... Alussa halusin vain unohtaa koko asian.

En ole todellakaan herkkä kivulle ja pystyn rentoutumaan tutkimuksen aikana. Ikinä en ole vastaavaa kokenut vaikka "ronkittu" on kyllä useasti eri syistä viimeisen yli kymmenen vuoden aikana.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kyseiselle lääkärille en enää mene vaan tulen käyttämään yksityisiä palveluita lääkärin osalta loppuraskauden ajan. Mitä lääkärin tutkimuksia kuuluu raskaudenseurantaan viikoilla 28 - synnytys?

Pelko jäi. Saa nähdä mitä seuraavalla tutkimuskerralla tapahtuu. Voisinkohan esim. pyytää lääkäriä käyttämään jotain liukastetta tutkimuksessa? Onko mitään millä itse voisin vaikuttaa limakalvojen kuivuuteen?

Kyllä lääkärin kuuluisi käyttää liukastetta tutkimusta tehdessä! Yleensähän sitä liukkaria saakin sitten pyyhkiä hyvän tovin ennenkuin voi alkkareita jalkaansa kiskoa. Todella kummallista toimintaa kyllä, jos lääkäri on kuiviltaan ryhtynyt ronkkimaan! :S

Nyt kun sen kirjoitit, niin aikasemmilla lääkäreilläni näin on tosiaan ollutkin; liukastetta on saanut pyyhkiä reilusti pois tutkimuksen jälkeen! Taisi olla terveyskeskuslääkärillä tuubit tyhjänä... Uskomatonta! Onhan se nyt selvä ettei kumihanska luista limakalvolla tutkimuksessa mihinkään. Ja voihan sitä liukastetta lisätä jos potilaaseen sattuu. Jos sitä on siis ylipäätään edes käyttänyt.

Minulla on aina sattunut sisätutkimuksen teko eikä mielestäni kyllä mitään liukastetta ole käytetty. Pelottaa jo synnytyskin valmiiksi, kun tuntuu niin ahtailta paikat.
Mietin, voisko babyöljyä laittaa itse jo valmiiksi, kun on pian taas tutkimus?

Olipas tökerö lääkäri. Voit ihan hyvin tehdä hänestä valituksen.

Ensimmäistä lasta odottaessani lääkäri varoitti etukäteen, että tutkimus voi sattua normaalia enemmän, koska raskauden aikana limakalvot ovat turvonneet, kuivat ja hellinä tms. Lääkäri oli erittäin helläkätinen, joten minulle tutkimus ei tuolloin ollut kivulias.

Mitä vaikutusta valituksen tekemisellä on ja miten/minne se käytännössä tehdään?

Itsekkin mietin voisiko alapäähän laittaa jo itse ennen tutkimusta jotain liukastetta...

Mitä lääkärintutkimuksia loppuraskauteen kuuluu? RV 28 - synnytys.

Kiitos vastauksistanne!

Olipa inhottavaa! Rohkeesti vaan puhelin kouraan ja ota puhelu alueesi potilasasiamiehelle. Pitäisi löytyä sieltä sairaalasta, jonka hoidon piiriin kuulut. Tai sieltä ainakin neuvotaan eteenpäin. Asiamies kuuntelee tarinasi ja tutkii onko aihetta huomautukselle. Hän on täysin neutraali henkilö eli ei ole lääkäreiden puolella. Hänestähän on voitu tehdä valitus jo ennen sinua ja nyt tarinasi vahvistaa asiaa!

Itse olen sairaanhoitaja ja olen sitä mieltä, että ihmiset valittavat hoidoistaan aivan liian vähän. Suomessa on korkea verotus ja silti terveydenhuollon kustannukset on paljon matalammat kuin monessa euroopan maassa! Ihmisten tulisi vaatia rahoilleen vastetta, hoidon laatuna ja saatavuutena! Asioihin ei koskaan tule muutosta jos kaikki niellään mitä luukusta tulee. (=palopuhe)

Terveydenhuollossa ihmiset tekevät duunia ja saavat siitä palkkaa. Se ei perustu laupiaiden samarialaisten vapaaehtoistyöhön, eli ei ole syytä olla kiitollisuudenvelassa ja nöyränä. Kukaan ei voi tietää miltä sinusta tuntuu ellet ilmaise sitä. Seuraavalla kerralla, kerro miten paljon sinua sattui ja että jännittää sen takia. Uskoisin että saat tuubillisen liukastetta sisääsi!

vauvaöljyjä voi käyttää liukasteena itsekin ja vaikka ihan suihkun jälkeen, jos on kuivat limakalvot. Yksi hyvä tuote on myös apteekissa myytävä ceridal öljy! Jossainhan neuvotaan hieromaan välilihaa ennen synnytystä öljyllä, jotta ei niin pahasti repeäisi. Ei todellakaan kannata kärsiä kuivista limakalvoista, kun ne on helppo hoitaa. Eikä todellakaan sisätutkimuksen kuuluisi sattua! Minä tekisin valituksen kyseisen lääkärin esimiehelle, jotta muut ei joutuisi kärsimään samasta kohtelusta!!!

Alkuperäiselle: Ei raskausviikon 20+ jälkeen ole kai enää kuin yksi lääkäri, joskus viikolla 36-38. Sano seuraavaksi jo ennen tutkimusta, että viimeksi sattui paljon, niin saanet hellempää kohtelua ja liukastetta.

Varmistin neuvolasta, että yksi sisätutkimus on vielä edessä n. vkolla 36. Päätin mennä yksityiselle tähän tutkimukseen ja aion ottaa yhteyttä alueeni potilasasiamieheen.
Pitääkin käydä myös apteekista hakemassa kunnon "öljyt" :o)

Juu ainakin minulla tuo rv36 tehty tutkimus (synnytystapa arvio) oli se joka sattui. Lääkäri mittasi sisäkautta että onko lantioluissa jotain kyhmyjä tms. jotka voisivat haitata alakautta synnyttämistä. Ikinä ennen ei ole tutkimus sattunut mutta tuo tuntui todella ikävälle! Vaikka lääkäri kertoi etukäteen niin silti se yllätti.

Ja näin jo synnyttäneenä voin sanoa, että tulee niitä kipuja siellä lopussakin. Sekin sattui kun vauvalle laitettiin "pinni" synnytyksen jo käynnistyttyä. Vauvani ei ollut laskeutunut joten silloin lääkäri joutui oikeasti sorkkimaan ja syvälle!

Mutta niin ne ikävät jutut unohtuu kun on se rakkauspakkaus kainalossa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sinda_:
Olipas tökerö lääkäri. Voit ihan hyvin tehdä hänestä valituksen.

Ensimmäistä lasta odottaessani lääkäri varoitti etukäteen, että tutkimus voi sattua normaalia enemmän, koska raskauden aikana limakalvot ovat turvonneet, kuivat ja hellinä tms. Lääkäri oli erittäin helläkätinen, joten minulle tutkimus ei tuolloin ollut kivulias.

Minulla on päinvastoin; limakalvot eivät todellakaan ole kuivat raskausaikana, mutta jopa 2 vuotta synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Sisätutkimus sattuu aina, oli raskaana tai ilman, turha siitä on valituksia tehdä.

Minulla on sattunut sisätutkimus vain synnytyssalissa kun tutkimus tehtiin supistuksen aikana, vähän ennen ponnistusvaihetta.

Yhteistyössä