Sisarusten ikäerot? hyviä ja huonoja puolia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yleisesti voisin sanoa, että jos lapsilla on suht pienet ikäerot niin kaikilla lapsilla on suurinpiirtein samat kiinnostuksen kohteet. Eli eletään ensin pienten lasten elämää ja sitten isojen.... Kaikilla on suurin piirtein samat säännöt ja nukkuma ajat. Helpottaa elämää suuresti. :) Niin ja sisaruksista on aina seuraa toisilleen vaikka matkoilla ja muutenkin.

Mutta ei niissä isoissakaan ikäeroissa ole mitään vikaa. Elämää helpottaa huomattavasti sekin, ettei talossa ole kuin yksi vaippapeppu, syötettävä ja puettava. ;) Lisäksi isommat lapset saavat osallistua pienemmän hoitoon ja näkevät konkreettisesti kuinka hyvin heitäkin on joskus hoidettu ja rakastettu... Ja toki isommat saavat antaa rakkautta pienemmälle. Murkullekin tekee ihmeitä kun saa "salassa" antaa hellyyttä ja rakkautta pienemmälle -ja saada vastapalvelukseksi takaisin pyyteetöntä ihailua ja rakkautta :)

Niin ja meillä lapset syntyneet vuosina -98,-01,-03,-08.

Oli ikäero mikä tahansa niin varmaan porukka tulee sanomaan että se on paras. Nyt kun mä sanon että meillä on tasan vuosi ikäeroa ja että kaikki on menny tosi hyvin niin moni vois väittää että se on liian pieni ikäero ja liian rankkaa ym. Mutta tosiasiassa vuosi on ollu tosi hyvä. Vauva-aikaa ei voinu sanoa raskaaks, mentii ihan omalla painolla. Jos jóku päivä ei saatu päivävaatteita päälle vaan mammittiin kotona niin sitten tehtiin niin. Ainoa minkä vois miinuspuoleks sanoa on samanaikainen uhmaikä :D

Mun lapsilla ikäerot on 1v2kk-4v4kk. Puolensa kullakin. Kahdella nuorimalla on tuo pienein ikäero ja alkuunsa oli hieman rankkaa. Mutta nyt kun ovat kohta 2v ja 3v, niin pieni ikäero on kääntynyt aina vain positiivisemmaksi puoleksi. :) Lapsista on seuraa toisilleen ja äitikin pääsee iten hiukan vähemmällä. ;)
Isomman ikäeron hyvä puoli on se että saa keskittyä hieman paremin siihen uuteen vauvaan kun jaloissa ei pyöri toista pientä. Ja se isompi on ehtinyt saada olla kauemin "pieni".

Meillä on siskosten välillä 6 vuotta ikäeroa ja se ainakin on loistava ero. Sisko hoitaa mielellään pientä ja on jo ihan oikeasti suureksi avuksi pienemmän kanssa. Isompi tyttö on jo hyvin omatoiminen ja sekä aika että voimavarat riittävät hienosti lastenhoitoon ja omaa aikaakin jää. En tiedä, mikä olisi mielipiteeni siinä tapauksessa jos tuo meidän keskimmäinenkin olisi täällä. =)

Meillä on 1,5 v ikäerona. Ajattelin lasten parasta, että heille on kivempi, kun on lähemmäs samanikäinen sisarus. Itselläni on omasta takaa kokemusta lähes samaa ikää olevasta sisaruksesta, ja sisaruksesta, johon on enemmän ikäeroa. Kyllä se pienempi ikäero on parempi omasta näkökulmastani. Asiat ei kylläkään ole ihan niin yksinkertaisia, sillä voi olla tarvetta ottaa huomioon muitakin seikkoja. Alussa saattaa olla raskaampaa, tai elämäntilanne ei yksinkertaisesti ole sellainen, että toista lasta lähtisi laittamaan alulle ihan heti perään. Oma jaksaminen tulee myös huomioida.

Meidän perheessä esikoisen ja keskimmäisen ikäero on 2,5 vuotta ja he ovat hyvät ystävät toisilleen. Teini-iässä uskon (tai toivon) heidän tulevan toisilleen vielä läheisemmiksi kun käyvät suht samaan aikaan läpi ensi-ihastuksiaan jne..

Kuopuksella on ikäeroa isompiin sisaruksiin 7 & 5 vuotta. Ihan hyvä ja toimiva näinkin, tosin tuolle nuorimmaiselle ei omasta perheestä löydy samanikäistä seuraa. Keskimmäisen ja nuorimmaisen kemiat sopivat kyllä muuten erinomaisesti yhteen ja he touhuavat paljon ainakin tässä vaiheessa keskenään (ovat nyt siis 2v ja ekaluokkalainen).

Omat sisarukseni ovat 9 ja 10 vuotta minua vanhemmat. Kun itse olin pieni, niin sisarukset tuntuivat paljon vanhemmilta ja yhteistä ei juurikaan ollut, saati että olisin heistä leikkikavereita saanut (toki välillä leikittiinkin yhdessä). Teini-iässä tutustuin isosiskooni uudella tasolla ja olimme kavereita. Isovelikin on nyt läheisempi ja perheidemme kesken pidetään yhteyttä yllä..

Meillä on alle 2v ikäerot. 1v5kk ja 1v9kk eikä mitään valittamista tässä. :)

Jos vielä saadaan yksi niin sitten ikäeroa on 3v, että saapa nähdä sitten miten se toimii :)

Meidän tytöillä ikäero 1v4kk ja tykkään!! :) Ei mustasukkasuutta tms. Isosisko tykkää "hoitaa" ja hauskuuttaa pieniä. Vähän ajan päästä ovat varmastikkin parhaat kaverukset.. Ainoo miinuspuoli on meillä se että kolme vaippaikästä ja puettavaa. Nyt esikoisen HURJA uhma ottaa välillä koville, mutta ihana tuo silti on.
Luulen että kun tämä syksy menee niin alkaa jo kummasti helpottamaan ja yhteisiä leikkejä tytöillä löytymään. Lapset siis nyt isosisko 2v ja kaksoset 8kk :)
Haluan vielä lisää lapsia, mutta ehkä muutaman vuoden päästä.

[QUOTE="Vieraana";24599180]Lapsilla ei juuri ikäeroa mutta omiin sisaruksiini on parikymmentä vuotta, ja se on liikaa... Kuin vieraita toisillemme.[/QUOTE]Mulla j kahdella nuorimmalaa sisarruksellani ikä eroa 18v ja 21v. Vaikka se paljon onkin ja ikinä ei olla asuttu saman katon alla niin ollaan läheisiä toisillemme. :)

Minkälaisia ikäeroja teidän lapsilla on? hyviä/ huonoja puolia pienissä/suurissa ikäeroissa Lapsen/äidin osalta?

esikoisen ja keskimmäisen välillä 3vuotta, keskimmäisen ja kuopuksen välillä 1vuosi ja esikoisen ja kuopuksen välillä 4vuotta.

nyt kun lapset on vanhempia ni parasikäero on ehdottomasti tuo vuosi, on seuraa toisilleen. kyllä toi 3 vuoden ikäero on ihan jees, mutta 4 on liikaa. mun mielestä.
oisin voinut tehdä 3 lasta 3 vuodessa jos vaan oisin tullu raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;24599049:
Meillä on siskosten välillä 6 vuotta ikäeroa ja se ainakin on loistava ero. Sisko hoitaa mielellään pientä ja on jo ihan oikeasti suureksi avuksi pienemmän kanssa. Isompi tyttö on jo hyvin omatoiminen ja sekä aika että voimavarat riittävät hienosti lastenhoitoon ja omaa aikaakin jää.

Meillä 5 vuotta ja ihan samoin voisin kirjoittaa. Kun lapset on eri kehitysvaiheissa, virta riittää jotenkin vaan paljon paremmin molemmille. Mutta olen sitä tyyppiä, että monta pientä lasta alkaa uuvuttaa jo kyläilyn aikana :) Lisään hyviin puolin vielä sen, että erittäin hankalat eka- ja tokaluokka järjestyvät kuin itsekseen jos vanhempi sattuu olemaan silloin pienemmän sisaruksen kanssa kotona. Ekalla ja tokallahan lapset eivät oikein vielä pärjää pitkiä aikoja itsekseen, mutta koulupäivät on lyhyitä ja lomat pitkiä. Elättelen toiveita, että vanhempi lapsi auttelee nuoremman lapsen koulu-uran alussa.

Meillä nuorempi on 2,5v ja yhteisiä leikkejä riittää vanhemman kanssa (aina kun kuulee, että sisaruksilla ei ole mitään yhteistä jos syntyvät pitkällä ikäerolla). Niitäkin perheitä on, joissa lähekkäin syntyneet sisarukset riitelevät siihen asti kunnes toinen muuttaa kotoa, ja se leikkiseura ja helpommalla pääseminen voikin olla niin ja näin. Henkilökemiat ratkaisevat paljon, samoin se miten perhe muuten toimii.

Yhteistyössä