sisarusten ikäeroista..

hei te kaikki useammasta lapsesta haaveilevat
ja jo valmiiksi useamman lapsen vanhemmat.

minkälaiset ikäerot olisi teidän mielestä sisaruksille hyvät.
minulla on yksi lapsi 2010 syntynyt ja tahdon tulevaisuudessa lisää.

minulla itselläni on kolme sisarusta. vanhimpaan veljeen minulla on 9 vuoden ikäero, sisko on minua 6 vuotta vanhempi ja veli 5 vuotta nuorempi. muistelen omaa lapsuuttani ja olin mielestäni usein yksinäinen koska ei ollut sisaruksista saman tason leikkikaveriksi.

olenkin miettinyt millainen ikäero olisi lapsille hyvä?
 
Meidän muksuilla on ikäeroa 2v 2kk, pikkuneiti on tosin vasta 4kk joten ei ainakaan vielä ole kovasti seuraksi isoveljelle :) Mutta uskon tuon olevan hyvä ikäero. Minulla on kolme sisarusta, vanhinpaan on ikäeroa n. 8 vuotta, seuraavaan n.6 vuotta ja sitten on minua vuoden nuorempi pikkuveli :) Lapsena siis leikein eniten pikkuveljen kanssa ja tykkäsin että kotonakin oli joku kenen kanssa leikkiä(tapella :D) :))
 
mulla on poika 5v ja tyttö 2v,ikäero on ihan loistava meille ainakin.leikkivät keskenään paljon ja tappelua ei oo kun tosi harvoin.tyttö on niin paljon pienempi kuitenkin niin isoveli on enempi huolehtivainen kun riidanhakunen siskolleen:)
 
Toivottavasti meidänkin lapset keskittyy sitten yhdessä leikkimiseen eikä tappele kokoajan :) Isoveli on jo nyt kova huolehtimaan pikkusiskon vaipan vaihdosta ym. muusta :) Kovasti haluaisi tanssia siskon kanssa :heart:
 
Mulla on kohta 3-vuotias poika ja kohta 1-vuotias tyttö, syntymäpäivilläkin on väliä peräti 4 päivää. :) Kovasti leikkivät ja tappelevat jo nyt vaikka toinen on vielä vähän pieni "isojen poikien" leikkeihin.. :) Kyllä mä luulen että toi 2 vuoden ikäero on aika hyvä. Eroa on riittävän vähän että voidaan olla mukana samoissa jutuissa ja leikeissä kunhan ikää tulee hitusen lisää. Sisarussuhde on (toivottavasti) elämä pisin ja tärkein, ja mä aion ainakin pentuni opettaa niin että pysyisivät läheisinä ja tukeutuisivat toisiinsa aikuisinakin. Ketään toista täysin samalaisen taustan omaavaa tai kasvatuksen saanutta kun ei varmasti ole. :)
 
Minulla on itseäni 10- ja 5 vuotta vanhemmat veljet ja 10 vuotta nuorempi sisko. Enpä ole heistä kenenkään kanssa lapsena leikkinyt.
Halusinkin omani pienemmällä ikäerolla. Minulla on 3 lasta, joista vanhin (tyttö) täyttää tässä kuussa 4 ja nuorin (poika) vuoden, keskimmäinen (tyttö) on 2,5-vuotias. Minusta tuo 1,5 vuotta ikäerona on ihan mainio. Tytöt leikkivät hyvin keskenään ja ottavat jopa pikkuveljen mukaan, veljen ehdoilla tietysti :)
Tuo on sellainen ikäero, jossa ei ainakaan minun kokemukseni mukaan tule mustasukkaisuutta. Edellinen on 1,5 vuotias kun seuraava syntyy, eikä näin ollen ole "ehtinyt tottua" ainokaisena olemiseen. Toki tähän varmasti vaikuttaa myös lapsen luonne :)
Pakko myöntää, että on aina alkuun ollut melko rankkaa, kun on 2 vaippapeppua ja 1,5-vuotias vaatii vielä apua ruokailussa sekä pukemisessa. Mutta kokoajan helpottaa ja lapsista on toisilleen seuraa ja leikkikavereita :)
 
Meillä on esikolla ja kakkosella ikäeroa 1v3kk ja kyllä siitä löytyy hyvät ja huonot puolet. Mustasukkaisuutta ei ollut, mutta aika vaipparallia se oli ja sen sellaista. Nyt ovat 3 ja 4 vuotiaita ja tappelevat ihan mielettömästi keskenään. Toki myös leikkivätkin... Nyt pikkukolmosella ja keskimmäisellä on 3v ikäeroa ja ite koen tän ikäeron paljon helpommaksi. Mustasukkaisuutta ei ole ollut nytkään ja paljon enemmän pystyy aikaa ym. antamaan vauvallekin kun isommat ei vaadi enää sillä tavoin sitä huomiota mitä 1-2 vuotiaat. Isommat myös ihan innoissaan auttavat vauvan hoidossakin.
 
Mulla on 3v4kk poika, 2v tyttö ja 8kk tyttö eli kaikilla ikäero 1v4kk. En suosittele kolmea näin pienillä ikäeroilla. Tämä vauva-aika on todella rankkaa kun kaikki kolme pitää syöttää, vaipat vaihtaa, nukuttaa...yms. Siinä onki tekemistä ja rankinta oli silloin kun nuorimmainen syntyi.
Mut en mä vaihtais näitä enää mihinkää <3 mitä isommaksi kasvavat niin sitä helpommaksi elämä käy. Mut isompana niillä onki sit mukavampaa että on sisarruksia vuoden erolla, on samat intressit, kaveriporukat...yms Pienessä ikäerossa on hyviä ja huonoja puolia. Jos pikkulapsi ajan jaksaa niin sit siitä eteenpäin se ikäero on vain hyvä juttu.
 
Mulla on toistaiseksi vain yksi lapsi, tyttö (melkein) 3kk. Erinäisistä syistä johtuen haluan vähän isomman ikäeron, esim. 5 vuotta voisi olla ihan hyvä. Toisaalta haluaisin oikein kovasti toisen lapsen jo nyt heti :D mutta terveyssyyt pistää vastaan.

Omiin sisaruksiin mulla on ikäeroa isosiskoihin 6 ja 4 ja pikkusiskoon 10 vuotta. En lapsena kauheasti leikkinyt isosiskojeni kanssa, mutta näin aikuisiällä he ovat hyviä ystäviäni eikä ikäero haittaa yhtään. Pikkusiskon kanssa ei myöskään ole tullut kauheasti "leikittyä", mutta muuta puuhailua sitten senkin edestä :)
 
hellou...
En tiedä mikä " on se hyvä ikäero" mutta meillä esikoinen oli kolmen kuukauden kun minipillereistä huolimatta tulin uudelleen raskaaksi....
Nyt odotellaan pikku kakkosta syntyväksi. Laskettuaika on 10.7 ja esikoinen täyttää vuoden 7.7 :)
 
Meillä on tytöt syntyneet 1v2kk ikäerolla ja olihan se aikamoista vaipparallia ja syöttämisiä alkuun. Nyt leikitään ja tapellaan keskenään niin kuin sisarukset yleensä, vanhempina toivottavasti ovat rikkaus toisilleen. Kolmatta lasta ei ole suunnitteilla, mutta jos/kun niin ikäero toisiin tulee olemaan tuntuva.

Omiin sisaruksiini ikäerot on 1v1kk, 3v2kk ja 12v. Kahden vanhemman kanssa ollaan oltu enemmänkin tekemisissä, riitoineen ja iloineen. Nuorin lähestyy nyt teini-ikää ja kyllähän tässä sellainen tunne on ettei "tunne" nuorinta sisartaan kuin nuo toiset. Hyvä vai paha, ken tietää? :)
 
Meillä esikon ja tokan välillä ikäeroa 1v5päivää. Ja ei ollu musta rankkaa/vaikeeta/haastavaa. Molemmat ollu helppoja tyytyväisiä vauvoja ja taaperoita. Syöneet nukkuneet ja leikkineet hienosti. Nykyään kun muksuilla on ikää 2v4kk ja 1v4kk niin on jo tosi helppoa. Molemmat syö ite jne. Leikkivät keskenään paljon eikä juuri nahistella. Jotain pientä riitaa tulee välillä jostain lelusta mut ei mitään isompaa. Missään nimessä en vaihtais pientä ikäeroa pois! Nyt kolmonen syntyy sitten joulukuussa. et on sitten 3 alle 3v mukeloa hetken aikaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ouska
Meille tulossa ikäeroa tokan ja kolmannen väliin 1v ja ehkä pari viikkoa :) vaavi nyt 8kk ja toinen rv 19

olen todella onnellinen tästä.. on aina leikkiseura lähellä.
perheen vanhin lapsi on 5v ja hänen kanssaan aina ollut ongelma jos ei esim. hiekkalaatikolla ole ollut muita lapsia, niin älytön itku ja huuto sit kun ei ole leikkikaveria jne..

itse en nähnyt edes muuta vaihtoehtoa kuin sen että pieni ikäero on meille ainut oikea vaihtoehto.
 
Meillä on pojilla ikäero myös tuo 1v2kk ja olen nyt jo kokenut sen hyväksi. Vanhempi ei ole koskaan näyttänyt mustasukkaisuuden merkkejä ja vaikka nyt ovat 1v11kk ja 9kk niin leikkivat jo keskenään jotain pientä. Isompi auttelee kovasti pienemmän hoidossa. Vaipparalli on aikamoinen mutta kyllä se siitä kun siihen asennoituu niin et elämää se vaan on.

AInut mitä olen toivonut ja toivon vieläkin että pojat nukkuisi samaan aikaan päiväunensa et saisin jotain kolmistaan oloaikana jotain tehtyäkin :) Mutta kaikki aikanaan ja katsoo nyt kauan vanhempi unia enää sit nukkuukaan!
 
Meillä ikäeroa tasan vuosi, ja aika "helvettiähän" tämä välillä on! Ehkä jos nyt saisin valita uudelleen, niin tekisin toisin :D Kyllä uskon, että esim. 1,5 vuoden ikäero on jo paljon helpompi...Mitä enemmän vanhempi osaa, sen helpommalla pääset...
Tosiaan...vaipanvaihtoja on enemmän ku riittävästi päivässä, ja kahden syöttäminen yhtäaikaa on melko haasteellista...mutta kai tää joskus palkitsee...:)
 
Minun esikoiseni täyttää kuukauden päästä 2 vuotta ja toisen lapsen laskettuaika on ensi kuun lopussa myöskin :) Uskon että tämä kahden vuoden ikä ero on hyvä. Itselläni on 4 isoveljeä ja isosisko. Vanhin veli on pian 40v, siskoni on 35v, kaksoispojat 33v, neljäs isoveli on 24v ja itse olen 21v.
 
Meillä sisaruksille tulee ikäeroa noin 1v ja 8kk. Luulen, että tuo on meille ihan sopiva ikäero. Toivon mukaan esikoisestakin on jo toisen syntymän jälkeen apua helpoissa tehttävissä esim tutin hakemisesssa tai tavaran nostamisesta lattialta jos imetän toista. Nähtäväksi toki sitten jää kuinka avulias neiti ite haluaa olla. :D Tällä hetkellä ainakin tyttö ampasee heti viereen avuks kun kuulee astianpesukoneen tyhjennyksestä tai pyykkikoneen tyhjennyksestä. (Äiti toki toivoo että tuo auttamis innostus säilyy pitkään)

Meillä on siskon kanssa ikä eroa vähä reilu 2 vuotta ja aina on leikit sujuneet hyvin ja uskon että kunhan molemmat tenavat sitten kasvavat ja nuorempikin oppii leikkimään nii heistä on paljon seuraa toisillee. :)
 
täällä on esikoisen ja tokan ikäero 2,5 vuotta..en voi valittaa,sillä helppoa on ollut,mutta nyt kun toka on 8kk ja itse olen rv 20+4 ja ikäero tulee olemaan n. 1v1kk tokan ja kolmannen välille,vähän jännittää että kuinka menee=)
 
Meillä esikoinen on 6-vuotias ja nyt odotan toista lastamme.Olisin halunnut puolisoni kanssa toisen lapsen jo aikaisemmin,ehkäisy jätettiin pois kun esikoinen oli 6kk vanha,mutta toista lasta ei vain kuulunut.Tämä lapsukainen saatiin alulle sitten clomifenien avulla ja no,ikäeroksi tulisi lapsukaisille 7 vuotta.Sinänsä se tuntuu aika suurelta.

Itelläni on isoveljeeni ikäero 15 vuotta ja isosiskooni tuo samainen 7 vuotta.Itekin olin välillä hiukan yksinäinen,varsinkin kun isoveli muutti opiskelemaan muualle kun olin vielä aika pieni,mutta onneksi hän kävi meillä melkein joka viikonloppu.Isosiskoni kanssa taas olimme niin erilaisia,ihan kuin yö ja päivä ja emme siis olleet ikinä kovin läheisiä.Oikeastaan lähennyttiin siskoni kanssa vasta näin aikuisena kun siskoni sai esikoisensa kun meidän neiti oli 1-vuotias.
 
Voin sanoa kokemuksella että mulla ja veljellä on 13 vuotta ikäeroa niin se ei ole mukavaa. Ainakaan ei ollut lapsena. Mut oli se silti mukavaa että ole huolehtiva isoveli ja nykyäänkin sellanen isoveli jolle voi soittaa kun tarvitsee apua. Mut ei siitä pienenä kauheasti leikki seuraa ollut.
 
Meillä kaksi poikaa,vanhempi 3v9kk ja nuorempi 1v11kk. Kolmannen lapsukaisen olis tarkotus syntyä heinäkuussa 2012,jos kaikki menee hyvin.
Ja meijän mielestä poikien ikäero on ihan passeli 1v10kk. Osaavat leikkiä yhdessä,mutta myös tapella.
 
Meilläpäs onkin tyttö 12v ja poika 10v, ei ikäeroa kuin 2 vuotta mutta silti ei hirveesti anna seuraa tosillee enemmän he kaveriensa kanssa viettävät aikaa eli mielestäni ikäerolla ei niinkään väliä kun lapsilla kuitenkin noita kavereita riittää. Vink. antakaa lapsienne kyläillä ja suostukaa jos lapsenne haluavat kutsua kaverinsa teille kylään.
 

Yhteistyössä