Sisarusten eri tempperamentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TTV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TTV

Vieras
Onko muilla lapsia, joilla ihan eri tempperamentti? Millaisia haasteita tullut kasvatuksessa ja millaisia keinoja olette keksineet? Meillä 3-vuotias hiljainen herkkäsielu ja 2-vuotias rämäpää, molemmat tyttöjä.

Esim. 2-vuotias kapinoi vastaan erittäin kovalla huudolla, mistä 3-vuotias selvästi ahdistuu ja sanookin, että "en kestä tuota huutoa". Olen yrittänyt sanoa, että ei ole siskolla hätää, häntä vain harmittaa ja kohta menee ohi.

Kolmevuotias myös haluaisi kovasti auttaa siskoaan, esim. antaa vauhtia keinussa jne. olla hänelle isosiskona, mutta 2-vuotias ei huoli minkäänlaista apua vaan menee itse yrityksen ja erehdyksen kautta, ja sitten huutaa hetken kovaa epäonnistuttuaan, kunnes jatkaa taas aurinkoisena itsenään. Mutta isosiskoa harmittaa, kun ei saanut auttaa.

Tasoittuukohan tämä tilanne tästä joskus...

Meilläkin samanlainen temperamenttiero veljeksillä. Tuossa iässä ne vasta muutenkin harjoittelee kommunikointia ja toisten ymmärtämistä. 2vuotias varmaan harjoittelee vasta oman itsensä ymmärtämistä. Meillä noi vasta 4 ja 5 vuotiaat on oppineet et veli ajattelee ja reagoi eritavoin kuin itse ja oppineet tavallaan toimimaan sen mukaan. Samoin kun nämä kaverisuhteiden harjoittelut, pikkuhiljaa ymmärtävät että kaikki eivät toimi samoin tavoin ja oppivat joustamaan. Meillä pyörii nyt myös alle 2v veli tahtoharjotteluineen. Ja on isoveljillä siinä ymmärtämistä että pieni ei vielä osaa ajatella niinkuin he.

Meillä 4- ja 5-vuotiaat, ja samoin vanhempi on herkempi ja nuorempi rämäpää. Juuri vaatteita etsiessä otti pattiin, kun vanhempi on myös narisija/vikisijä/valittaja. Kaikki epäkohdat tulee sellaisella valittavalla nuotilla kulmakarvat rytyssä. Nuorempi harvoin valittaa tyhjästä, ja silloinkin sanoo selkeästi ja kuuluvasti että mikä on hullusti. Isompi itkee jokaista pikkunaarmua, nuorempi ei edes huomaa vaikka olisi minkälainen vekki. Toisaalta isompi on sellainen hoivaajatyyppi ja pienempi sitten hoidattaja. Nuorempi mielellään teettää isommalla voileipänsä/vaatteiden etsinnän/lelujen keräyksen.

Yhteistyössä