sisarukset ja uusi vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten teillä muilla lapset ottaneet vastaan uuden perheenjäsenen?
meillä tosi hienosti..olen ollut todella yllättynyt miten helposti on sujunut ARKI??
Ainut ongelma tällähetkellä on kun lapset tahtovat sykyttää vauvaa,heti kun silmävälttää niin joku isommista ottaa vauvan sykkyyn,olen keskustellut heidän kanssaan,että vauvaa ei saa nostaa ilman aikuisen lupaa/seuraa,nyt aamulla keskimmäinen käänsi vauvan mahaltaan takaisin selälleen sillävälin kun olin laitamassa pyykkejä koneeseen,vauvalle ei onneksi tullut vahinkoa,hän tietty halusi vain auttaa?ymmärrän toki mut kyllähän minä vähän suutuin...Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia :)

Minkä ikäisiä teil on isommat?
Meille syntyy jouluna kolmas ja vanhin on sillon vajaa 3v, ja keskimäinen 1v. Luulen et tuo 1v ottaa vauvan tulon ihan hyvin ku on tähänki saakka joutunu jakamaan äidin huomion isonsiskon kans, mut eniten mietityttää tuo 3v. Otti pikkusiskon syntymän todella hyvin ja luonnollisesti, mut tätä kolmatta ei välttämättä enään niin hyvin sulata.

Meillä kaksi lasta ja lapsilla ikäeroa 1v5kk ja arki sujui niin että kannoin koko aika jompaa kumpaa lasta mukanani ja vieläkin kun nuorempi on 9kk niin jomman kumman pitää koko aika olla näköpiirissä..

Kaikki on mennyt oikein hyvin mutta onhan se vaatinut minulta todella paljon...

Meille on tulossa kolmonen ja isommat lapset ovat silloin melkein 5v ja 6v. Vielä ei olla lapsille kerrottu kun tämä on vielä sen verran alussa, mutta kuulisin minäkin mielelläni kokemuksia miten on muilla mennyt :)
Luulen että ovat aika innoissaan ja osaavat jo auttaakin vauvan hoidossa. Toivon vaan että ei tule mustasukkaisuutta kovasti.

Meillä lapset auttavat vauvanhoidossa,ovat vaipanvaihdossa ja pukemisessa eniten mukana,joten mielestäni he saavat tasavertaista huomiota kukin..ja olemme vielä koittaneet olla isompien kanssa ihan omaa aikaa..

[QUOTE="Arwen";22166069]Meillä kaksi lasta ja lapsilla ikäeroa 1v5kk ja arki sujui niin että kannoin koko aika jompaa kumpaa lasta mukanani ja vieläkin kun nuorempi on 9kk niin jomman kumman pitää koko aika olla näköpiirissä..

Kaikki on mennyt oikein hyvin mutta onhan se vaatinut minulta todella paljon...[/QUOTE]

Meil taas tahtoo mennä niin et tuo 9½kk ikäinen konttaa tuon 2½v:n perässä.. välistä leikkivät oikeinki mallikkaasti yhessä, mut sit taas väliin isompi saa jonku kyllästymis kohtauksen ja tönäisee nuoremman nurin tms.

Se on ihana toisaalta seurata sitä miten tärkeitä sisarukset on toisilleen. Meil isompi huolehtii siitä että myös pienempi tulee huomioiduksi tai että se ei jää mihinkään kyläpaikkaan tms.
Kumpiki on kyl tosi vaativassa ja seurattavassa iässä..

Meil taas tahtoo mennä niin et tuo 9½kk ikäinen konttaa tuon 2½v:n perässä.. välistä leikkivät oikeinki mallikkaasti yhessä, mut sit taas väliin isompi saa jonku kyllästymis kohtauksen ja tönäisee nuoremman nurin tms.

Se on ihana toisaalta seurata sitä miten tärkeitä sisarukset on toisilleen. Meil isompi huolehtii siitä että myös pienempi tulee huomioiduksi tai että se ei jää mihinkään kyläpaikkaan tms.
Kumpiki on kyl tosi vaativassa ja seurattavassa iässä..

Meillä ihan sama juttu :D Ihan kuin mun suusta, tai no näppiksestä ;)

[QUOTE="Arwen";22166166]Meillä ihan sama juttu :D Ihan kuin mun suusta, tai no näppiksestä ;)[/QUOTE]

Liityn joukon jatkoksi :D
Saman ikäiset muksut. Välillä kähisevät toistensa hiuksissa kiinni, välillä leikkivät jo kivasti keskenään. Seurantaa silti tietenkin vaativat koko ajan.
Isompi puolustaa pientä, kaivelee roskia suusta pois ym. Pitävät toisiaan hyvänä.

[QUOTE="vieras";22166075]Esikoinen koulussa ja keskimmäinen 4v.[/QUOTE]

Tuon ikäisille pitää jo mennä säännöt perille. Pitää vaan selittää, että vauvaan voi sattua.

Saman ikäiset muksut. Välillä kähisevät toistensa hiuksissa kiinni, välillä leikkivät jo kivasti keskenään. Seurantaa silti tietenkin vaativat koko ajan.
Isompi puolustaa pientä, kaivelee roskia suusta pois ym. Pitävät toisiaan hyvänä.

Juurikin näin :D
Useimmin meillä pienempi satuttaa isoa potkimalla päähän tai repimällä hiuksista leikin lomassa :D

Tässä meidän nuput:
Aijaa.com - 6821186.jpg

en usko,että he satuttaa haluavat,he vaan yrittävät hoitaa/auttaa aitiä :)
esikoinen aiemmin sanoikin et mä oon äiti nähnyt miten sä otat vauvan sitteristä..sanoinkin et ei se paha asia pitää vauvaa sylissä, mut sen niskaa pitää tukea ym. ja ilman lupaa vauvaa ei oteta syliin ym.hän kyllä ymmärsi asian hienosti (taisi loukkaantua kun hieman toruin asiasta).On tää välillä haastavaa kun saa olla silmätkin selässä :)

Mua oikeesti välistä naurattaa ihan hirveesti ku nämä "tappelee" hirvee huuto puolin ja toisin ku toinen vie lelun.. siinä sitä opetellaan jakamaan ja sosiaalistutaan.
Äsken annoin isomalle purkan, ois halunu viiä pienemmälle kans, ja sit oli raivarin paikka ku äiti ei antanu viiä :D (selitin toki miksi).
Myö sitä on hauska seurata mikä merkitys esimerkillä on. Meil esikoinen sai 10kk ikäisenä joululahjaksi potkuauton ja oppi vasta lähempänä 1½v ajamaan sillä tai yleensäkki istumaan sen päällä, ja tämä nuorempi vetelee jo nyt sillä ympäri taloa :D
Jos pienempi ei pääse sohvalle ni isompi pyyrää takapuolesta et pääsee..

täs meiän neitin ruuan laitto puuhissa :D
eli mitä isompi edellä sitä pienemmät perässä...
Aijaa.com - 6821367.jpg

Meilläkin eskari yritti nostella vauvaa alkuun aika paljon, mutta kanavoin lasta auttamaan muuten, heiluttamaan sitterissä jne. Kun vauva oppi seisomaan, ei ollut enää mitään tehtävissä :D Isompi otti kainaloista kiinni ja sitten mentiin. Hyvin siihen on voinut luottaa, että pysyy otteessa. Alkuun piti vähän opettaa, ettei rojauta vauvaa lattialle vaan laskee varovasti, mutta muuten sujui hienosti ja molemmilla oli hauskaa. Nyt kun nuormpi jo juoksee, on meno aikamoista :D

Minulle sanottiin etukäteen, että voi miten iso ikäero, ei niistä ole iloa toisilleen... En voisi parempaa toivoa. Toinen on jo puolijärkevä melkein koululainen, joka huolehtii pienemmästä ja pitää puolia, ja toinen suloinen koheltaja. Välillä otetaan yhteen leluista ja muista, mutta eskari osaa jo kiitettävästi päästä tilanteista yli.

Yhteistyössä