Sisällä vst. ulkona -nukkuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissafriikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kissafriikki

Vieras
Mitä mieltä olette vai onko jopa tutkittua tietoa?
..Onko tosiaan tärkeää että vauva nukutetaan ulkona?

Vanhankansan ihmisethän ei voi ymmärtää että miksi lapsi nukkuisi päiväuniaan sisällä! Olihan se varmaan ymmärrettävää silloin kuin ns talontyöt ja talonväkikin oli jatkuvasti ulkona mutta entä nyt?

Minulle ainakin vauva-aikana vauvan ulkona aina nukuttaminen toi lisää paineita ja juuri silloin kuin olisin itse tarvinnut sen oman lepohetken! Silloin en vaan antanut periksi ja nukuttanut sisällä, halusin olla ns hyvä äiti ja tottelin jokaisen tuttavan neuvoja vähän liiankin orjallisesti! Meillä ainakin on sairastettu flunssia ihan normaalisti eikä unien pituus yli 3 tuntia kestänyt ulkonakaan!

Pitäisikö äitin kovettaa vaan aina itsensä ja tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee vai pitääkö uskoa jokaista vastaantulijaa joka jakelee omia neuvojaa kuinka hyvin lasta hoidetaa?

Kuuntelet vain itseäsi ja teet niinkuin parhaalta tuntuu. Minustakaan ei tuntunut hyvältä nukuttaa lasta ulkona, joten hän on aina nukkunut omassa sängyssään päiväunet (nyt 1v3kk). Eipä ole tarvinnut miettiä onko kylmä/kuuma jne. Itsekin sain paremmin levättyä, kun ei tarvinnut miettiä, miten vauva siellä ulkona pärjäilee.

Neuvolassa täti aina kyseli, että nukkuuko vauva ulkona. Minä vastasin, että ei. En koskaan kysellyt, että miksi pitäisi. Vanhakansa tosiaan on sitä mieltä, että ulkona nukkuminen on hyväksi. No, en minä välistä muistakaan vanhankansan uskomuksista :)

Jaa-a. Eipä meilläkään vauva ole ulkona nukkunut kuin satunnaisesti, jos on ollut pakko esim. kylässä (siis ei ole ollut sitä pinnasänkyä). Sisällä päiväunet ovat aina olleet 3-4 tuntia (ihan vauvana jopa 5 tuntia) eli ei ole ollut tarvetta unien pidentämiseen. Hyvin tuo on kasvanut ja kehittynyt. Sairauksia ei ole ollut, YKSI parin päivän flunssa, siinä kaikki (vauva nyt jo 1v 6kk).

Heh en ole asiasta osannut edes huonoa omaatuntoa kantaa =D Suurin osa maailman lapsista kyllä taatusti nukkuu sisällä eikä ulkona. Kyllä keskieurooppalaiset olisivat varmaan silmät pyöreinä, kun kuulisivat, että täällä meillä lapsia nukutetaan pakkasessakin =)

ihan sama missä nukkuu,kunhan nukkuu päiväunet.:) Meillä toinen nukku jonkin verran ulkona,toinen kaikki unet sisällä.
Viileempihän se sisällä on näil helteilläki.

meillä baby nukkuu ulkona päiväunet on aina nukkunut vähinttään kerran päivässä.nyt poika 8kk ja nukkuu sisällä paremmin..mutta nukutan silti ainakin kerran ulos..en kyllä tiiä miksi mut siitä tuli vaan tapa:D

Esikoisemme nukkui päiväunet ulkona siihen asti, kun siirtýi päiväkotiin. - Vaavi sai raitista ilmaa ja itse sain liikuntaa, jos ei ollut levontarvetta... Jos menin päikkäreille niin itkuhälytin oli vieressä ilmoittamassa jos ulkona tapahtui jotain... Vaunuunhan on myös saatavissa eläinverkkoja kissojen ja oravien varalle, jos niistä on pelkoa...

Kovilla pakkasilla tyttö nukkui kyllä sisällä sängyssään tai vaunuissa tuulikaapissa.

Itse pidän ulkona nukuttamista luonnollisena ja samalla lapsi oppii nukkumaan myös pienessä (joskus kovassakin) taustamelussa. Jokainen saa silti mielestäni valita itselleen sopivan menettelyn. Pääasia on että äidin olo on hyvä, silloin lapsikin voi hyvin!

Yhteistyössä