Sinulle Faktaa-nimimerkki!

Kovin ahkerasti ja fanaattisesti kommentoit lastentarvikekeskusteluita.
Mitä, jos säästäisit palopuheesi sinne työpaikallesi, lastentarvikeliikkeeseen, tämä palsta on tavallisten kuluttajien mielipiteitä varten. Sävysi kertoo sen, että äitinä et kirjoittele vaan markkinamiehenä. Puolueettomia tietojakin tuotteista on ihan mukava lukea, mutta sinun vastauksesi paljastavat kyllä selvästi, mitä tuotteita et ainakaan edusta ja niinpä tyrmäätkin ne täysin. Ei kovin asiallista, ajattele, jos kaikkien tuotemerkkien edustajat alkaisivat käyttää tätä palstaa markkinointikanavana.

Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2004 klo 19:47 Hiiru kirjoitti:
Kovin ahkerasti ja fanaattisesti kommentoit lastentarvikekeskusteluita.
Mitä, jos säästäisit palopuheesi sinne työpaikallesi, lastentarvikeliikkeeseen, tämä palsta on tavallisten kuluttajien mielipiteitä varten. Sävysi kertoo sen, että äitinä et kirjoittele vaan markkinamiehenä. Puolueettomia tietojakin tuotteista on ihan mukava lukea, mutta sinun vastauksesi paljastavat kyllä selvästi, mitä tuotteita et ainakaan edusta ja niinpä tyrmäätkin ne täysin. Ei kovin asiallista, ajattele, jos kaikkien tuotemerkkien edustajat alkaisivat käyttää tätä palstaa markkinointikanavana.
Tervehdys!

Näin on, kovasti korjailen väärää tietoa. Siksi vastaan nyt sinullekin. Kannattaa tarkistaa taustat asioista, ettet vaikuta tietämättömältä.
Lastentarvikeliikkeessä en työskentele (enää) mutta olen alalla ollut pidempään kuin moni tänne kirjoittajista on elänyt. Tälläkin hetkellä työssäni olen tekemisissä alan kanssa päivittäin, sitä tarkentamatta.
SiinäKIN olet väärässä ettenkö kirjoittaisi myös äitinä, mutta se ei ole tässä edes olennaista koska tietoni on kuitenkin suurimmaksi osaksi työelämästä.
Sinun kannattaisi myöskin lukea tarkemmin kommenttini, en ole tyrmännyt niitä tuotteita joita en itse "edusta" vaan olen nimenomaan tyrmännyt niitäkin. Olen kertonut monissa kommenteissani myyneeni myöskin niitä merkkejä joista kerron rehellisesti huonot puolet (myös myyntitilanteissa). Mistäs tiedät vaikka "edustaisin" tänäkin päivänä tietyllä tapaa kahta kilpailevaa merkkiä?? Niinkuin varmasti oikein hyvin tiedät, esim. Gracoa ja Britaxia jälleenmyydään ihan samoissa paikoissa.
Miksi se on sinulle niin arka paikka jos kerron faktoja asioista? Kaikki mitä sanon, voin todeksi osoittaa. Miksi sinusta ei ole hyvä että ihmisille kerrotaan totuus, toivoisitko että heille valehdellaan ja hyötyisitkö siitä? Miksi ihmisille ei saisi kertoa tuotteen puutteita jos heillä on väärää tietoa? Aika monet ovat olleet siitä kiitollisia. Jos voit osoittaa minun olevan väärässä jossakin asiassa, tee se. Mikäli faktani sen sijaan häiritsevät sinua muusta syystä, missä lienee sitten vika...
Ymmärrän että tämä häiritsee eräiden toimintaa, jotka haluavat mustamaalata täällä tiettyjä merkkejä samalla kuluttajia huijaten. En tarkoita VÄLTTÄMÄTTÄ sinua mutta miksipä sinua muuten häiritsisi väärien tietojen oikaisu faktoiksi...? Jokainen osannee käyttää omaa arvostelukykyään ja sehän on helposti tarkistettavissa että väitteeni ovat faktoja.
Ajatella tosiaan jos tätä keskustelupalstaa yrittäisi joku käyttää markkinointikanavana?? Olen tunnistanut ne nimimerkit jo aikaa sitten, liekö olet yksi heistä? Mikäli näin on, pyydä pomoasi kouluttamaan itseäsi lisää että voisit paremmin keskustella faktoista. Joskus on hyvä myöntää mikäli kilpailijan turvaistuin on tosiaan parempi (se keskusteluhan taisi jäädä sinua kärventämään)...asiakkaat arvostavat sitä.

Ei ollut tarkoitukseni hermostuttaa sinua. En ole lastentarvikemyyjä, ihan humanisti vain ja kahden lapsen äiti ja tavallinen kuluttaja. Työkseni luen erilaisten ihmisten tekstejä. Niinpä tartuinkin tyyliisi kirjoittaa asioista. Jos palaat alkuperäiseen avaukseeni, löydät kohdan, jossa kerron, että on ihan mukava lukea tietoja tuotteista. Käyttämäsi kirjoitustyyli on kuitenkin melko kaupallinen, sillä et esitä omia kokemuksia tai mielipiteitä tuotteista vaan korostat, että totuus on hallussasi, noin juhlallisesti sanottuna. Sävysi muistuttaa itse asiassa uskonnollisia tekstejä. En suhtaudu aiheeseen ihan noin tunteellisesti kuin sinä, minua ei häiritse "totuuden julkituominen", kuten epäilit. Jos aiot jatkaa tiedottajan tehtävääsi, niin päivitäthän tietosi säännöllisesti, jotta et tule antaneeksi vääriä tietoja? Tai toisaalta, eihän se minulle kuulu, en hanki ratkaisevaa tietoa Internetin keskustelupalstoilta. Hyvää jatkoa!

Ihan samoja ajatuksia olen miettinyt kuin edellinen kirjoittaja... Kertaakaan en ole ko. nikin kanssa viitsinyt alkaa kiistelemään sen enempää, koska toivon ja uskon todella, että ihmiset hankkisivat tietoa muualtakin kuin keskustelupalstoilta, vaikka niiltä toki hyvää kokemusperäistä ajatusta löytyykin. Älkää ainakaan ihmiset luottako sokeasti näihin "faktaa" laukoviin asiantuntijoihin... Ihmettelenpä suuresti esim. ko. nimimerkin tapaa väittää turvattomaksi erään tyypin turvaistuimia, kun eräs johtavista merkeistä esittelee uutuutena juuri tämän tyypin turvaratkaisuja... Olisikohan tietojen päivitys tosiaan paikallaan?

Itse en toimi lastentarvikealalla missään muodossa, mutta läheiseni toimii, joten koen olevani asioista perillä edes hieman keskivertokuluttajaa paremmin.

Ei millään pahalla kuitenkaan, Anneli ;)

Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2004 klo 21:59 Anneli kirjoitti:
Ihan samoja ajatuksia olen miettinyt kuin edellinen kirjoittaja... Kertaakaan en ole ko. nikin kanssa viitsinyt alkaa kiistelemään sen enempää, koska toivon ja uskon todella, että ihmiset hankkisivat tietoa muualtakin kuin keskustelupalstoilta, vaikka niiltä toki hyvää kokemusperäistä ajatusta löytyykin. Älkää ainakaan ihmiset luottako sokeasti näihin "faktaa" laukoviin asiantuntijoihin... Ihmettelenpä suuresti esim. ko. nimimerkin tapaa väittää turvattomaksi erään tyypin turvaistuimia, kun eräs johtavista merkeistä esittelee uutuutena juuri tämän tyypin turvaratkaisuja... Olisikohan tietojen päivitys tosiaan paikallaan?

Itse en toimi lastentarvikealalla missään muodossa, mutta läheiseni toimii, joten koen olevani asioista perillä edes hieman keskivertokuluttajaa paremmin.

Ei millään pahalla kuitenkaan, Anneli ;)
Hei Anneli ja anteeksi kun vastaukseni viipyi, olin työmatkalla päivittämässä tietojani niinkuin toivoit :)

En ottanut kirjoitustasi millään pahalla, mun tuotetietoudella tiedän kyllä mistä puhun. Olen pahoillani jos kirjoitustyylini on ollut loukkaava sinua tai muita kohtaan, voin yrittää muuttaa sitä.

Pointtini kirjoittamilleni faktoille on kuitenkin vain korjata virheellistä tietoa. Kenenkään ei kannata luulla että pitäisin ketään teistä tyhmänä jos joku ostamanne ja käyttämänne tuote ei minun mielestäni ole paras mahdollinen. Myyjällä on kuitenkin suurin vastuu oikeellisen tiedon antamisesta, mistäpä ostaja niitä voisi muualta tietää.
Joissakin täällä lukemistani kommenteissa on ollut todella räikeää virheellistä tietoa, epäilykseni on ollut että ne on kenties jonkun myyjän kirjoittamia, tai sitten kuluttajille on annettu kaupoissa erittäin harhaanjohtavaa tietoa, suoranaisia valheita.
Esimerkiksi turvaistuin-keskusteluissa olen korostanut sitä että oikeastaan kaikki Suomessa myytävät istuimet ovat hyviä, pohjoismaiden turvastandardit ovat maailman tiukimmat. Silti joku on aina ylitse muiden, mikä ei kuitenkaan tarkoita että muut olisivat suorastaan vaarallisia.

En usko että kukaan fiksu ihminen tekee ostopäätöstään minun mielipiteideni perusteella, mutta toivonkin että joillekin jäisi muutama fakta päähän kun lähtee esim. turvaistuin-ostoksille. Olen tietoinen siitä että turvaistuimia markkinoidaan nykyään hieman väärin perustein ja mikäli ostaja osaa ostotilanteessa kysyä mm. niitä asioita joista olen täällä kertonut, ei myyjä todennäköisesti kehtaa johtaa harhaan kun huomaa että ostaja on perillä muistakin yksityiskohdista kuin mitkä esitteessä lukee.

Ja tottakai jokainen valmistaja esittelee turvallisimpana ja uutuuksina omia ratkaisujaan, sehän on aivan selvä. Kuinka sinä, tai läheisesi joka työskentelee alalla, perustelette sen että pari kritisoimaani merkkiä on jäänyt ilman erästä turvahyväksyntää joka on oleellinen kun on olle 3-vuotiaan lapsen kuljetuksesta kyse? Tiedättekö te mistä siinä hyväksynnässä on kyse ja mitä sen puuttuminen kertoo?
Esim. yksi merkki jonka käyttäytymistä törmäystilanteessa arvostelin, sen merkin istuimet ovat ihan hyviä KUN on kyse yli 3 vuotiaan kuljettamisesta kasvot menosuuntaan, mutta myyjät monesti markkinoivat sitä myöskin huipputurvallisena uutuutena pienempienkin kuljetukseen selkä menosuuntaan vaikka kyseinen penkki ei ole sitä hyväksyntää täyttänyt. Joten näillä faktoillani pyrin vain antamaan lisää tietoa ettei kukaan tulisi huijatuksi. Tiedän sen ettei kukaan osta niiden perusteella.
Monella eri alalla suuret ketjut pyrkivät saamaan monopoli-asemaa ja jyräämään yksityisten yli, monesti arvelluttavillakin keinoilla joihin tällä alalla kilpailuvirastokin on saanut puuttua...

Onneksi turvaistuin-rintamallakin taas uudet tuulet puhaltaa, työmatkalla sain paljon paljon uutta tietoa. Ensi vuonna tulee kulutttajillekin tutuiksi kokonaan uudet systeemit joissa turvallisuus on taaskin entistä parempaa luokkaa! Ja uusimmissa testeissä yksi merkki jyräsi voittoja yli muiden, siitäkin saatte lukea varmasti piakkoin. Voi olla että olen myöskin kouluttamassa asian tiimoilta sitä läheistäsi :)

Mikäli jäi epäselvää, kysy ihmeessä. Iloista jatkoa! :)

Yhteistyössä