\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2004 klo 21:59 Anneli kirjoitti:
Ihan samoja ajatuksia olen miettinyt kuin edellinen kirjoittaja... Kertaakaan en ole ko. nikin kanssa viitsinyt alkaa kiistelemään sen enempää, koska toivon ja uskon todella, että ihmiset hankkisivat tietoa muualtakin kuin keskustelupalstoilta, vaikka niiltä toki hyvää kokemusperäistä ajatusta löytyykin. Älkää ainakaan ihmiset luottako sokeasti näihin "faktaa" laukoviin asiantuntijoihin... Ihmettelenpä suuresti esim. ko. nimimerkin tapaa väittää turvattomaksi erään tyypin turvaistuimia, kun eräs johtavista merkeistä esittelee uutuutena juuri tämän tyypin turvaratkaisuja... Olisikohan tietojen päivitys tosiaan paikallaan?
Itse en toimi lastentarvikealalla missään muodossa, mutta läheiseni toimii, joten koen olevani asioista perillä edes hieman keskivertokuluttajaa paremmin.
Ei millään pahalla kuitenkaan, Anneli
Hei Anneli ja anteeksi kun vastaukseni viipyi, olin työmatkalla päivittämässä tietojani niinkuin toivoit
En ottanut kirjoitustasi millään pahalla, mun tuotetietoudella tiedän kyllä mistä puhun. Olen pahoillani jos kirjoitustyylini on ollut loukkaava sinua tai muita kohtaan, voin yrittää muuttaa sitä.
Pointtini kirjoittamilleni faktoille on kuitenkin vain korjata virheellistä tietoa. Kenenkään ei kannata luulla että pitäisin ketään teistä tyhmänä jos joku ostamanne ja käyttämänne tuote ei minun mielestäni ole paras mahdollinen. Myyjällä on kuitenkin suurin vastuu oikeellisen tiedon antamisesta, mistäpä ostaja niitä voisi muualta tietää.
Joissakin täällä lukemistani kommenteissa on ollut todella räikeää virheellistä tietoa, epäilykseni on ollut että ne on kenties jonkun myyjän kirjoittamia, tai sitten kuluttajille on annettu kaupoissa erittäin harhaanjohtavaa tietoa, suoranaisia valheita.
Esimerkiksi turvaistuin-keskusteluissa olen korostanut sitä että oikeastaan kaikki Suomessa myytävät istuimet ovat hyviä, pohjoismaiden turvastandardit ovat maailman tiukimmat. Silti joku on aina ylitse muiden, mikä ei kuitenkaan tarkoita että muut olisivat suorastaan vaarallisia.
En usko että kukaan fiksu ihminen tekee ostopäätöstään minun mielipiteideni perusteella, mutta toivonkin että joillekin jäisi muutama fakta päähän kun lähtee esim. turvaistuin-ostoksille. Olen tietoinen siitä että turvaistuimia markkinoidaan nykyään hieman väärin perustein ja mikäli ostaja osaa ostotilanteessa kysyä mm. niitä asioita joista olen täällä kertonut, ei myyjä todennäköisesti kehtaa johtaa harhaan kun huomaa että ostaja on perillä muistakin yksityiskohdista kuin mitkä esitteessä lukee.
Ja tottakai jokainen valmistaja esittelee turvallisimpana ja uutuuksina omia ratkaisujaan, sehän on aivan selvä. Kuinka sinä, tai läheisesi joka työskentelee alalla, perustelette sen että pari kritisoimaani merkkiä on jäänyt ilman erästä turvahyväksyntää joka on oleellinen kun on olle 3-vuotiaan lapsen kuljetuksesta kyse? Tiedättekö te mistä siinä hyväksynnässä on kyse ja mitä sen puuttuminen kertoo?
Esim. yksi merkki jonka käyttäytymistä törmäystilanteessa arvostelin, sen merkin istuimet ovat ihan hyviä KUN on kyse yli 3 vuotiaan kuljettamisesta kasvot menosuuntaan, mutta myyjät monesti markkinoivat sitä myöskin huipputurvallisena uutuutena pienempienkin kuljetukseen selkä menosuuntaan vaikka kyseinen penkki ei ole sitä hyväksyntää täyttänyt. Joten näillä faktoillani pyrin vain antamaan lisää tietoa ettei kukaan tulisi huijatuksi. Tiedän sen ettei kukaan osta niiden perusteella.
Monella eri alalla suuret ketjut pyrkivät saamaan monopoli-asemaa ja jyräämään yksityisten yli, monesti arvelluttavillakin keinoilla joihin tällä alalla kilpailuvirastokin on saanut puuttua...
Onneksi turvaistuin-rintamallakin taas uudet tuulet puhaltaa, työmatkalla sain paljon paljon uutta tietoa. Ensi vuonna tulee kulutttajillekin tutuiksi kokonaan uudet systeemit joissa turvallisuus on taaskin entistä parempaa luokkaa! Ja uusimmissa testeissä yksi merkki jyräsi voittoja yli muiden, siitäkin saatte lukea varmasti piakkoin. Voi olla että olen myöskin kouluttamassa asian tiimoilta sitä läheistäsi
Mikäli jäi epäselvää, kysy ihmeessä. Iloista jatkoa!