Sinertävät huulet lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Todella kiitollinen vastauksista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Todella kiitollinen vastauksista

Vieras
Olen huomannut että meidän vajaa puolitoista vuotiaalla sinertää joskus huulet; tuolta suupielistä ja siitä hieman sivulle. Sinerrys ei ole voimakasta eikä kokoaikaista vaan silloin tällöin sen huomaan. Muutenkaan lapsen huulet on ehkä hieman sinertävät yleisväriltään, olisiko verisuonet pinnassa????

Myös kolmevuotiaallamme olen joskus huomannut suupielissä huulten sinertämistä. Sydänvikoja ei lapsillamme pitäisi olla; ei ainakaan koskaan ole mitään, esimerkiksi sydäntä kuunneltaessa kuultu. Ja nuorimman lapsemme sydämen lyöntiä, veren hapettumista, ym. seurattiin hyvinkin tarkkaan vajaan puolen vuoden iässä erään muun operaation takia.

Mutta siis mistä tuo voisi johtua? Ei kyse ole siitäkään että kylmissään olisi. En ole neuvolassa puhunut kun ei ole ennen mieltä painanut mutta nyt rupesin vaan pohtimaan. Voiko sydänvika puhjeta yhtäkkiä? Ja kai oireita olisi muutakin jos sydän reistaisi? Väsymystä, raajojen kylmyyttä, hikoilua....?

Meillä kyllä tarkemmin ajatellen oon joskus kanssa huomannu ton 1 v 2 kk kanssa. Menee kuitenkin kuin aropupu ja syö hyvin ja jaksaa touhuta. Nenänvarsi sinertää aina, siinä näkyy pari verisuonta ihan pinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kyllä tarkemmin ajatellen oon joskus kanssa huomannu ton 1 v 2 kk kanssa. Menee kuitenkin kuin aropupu ja syö hyvin ja jaksaa touhuta. Nenänvarsi sinertää aina, siinä näkyy pari verisuonta ihan pinnassa.

Myös meillä on TODELLA touhukas vekara; liikkeellä kyllä on aamusta iltaan. Ruokahalu on hyvä ja kasvu ihan ok. Pienikokoinen on mutta tasaantunut kasvamaan siihen omalle käyrälleen.

Kiitos vastauksestasi. :flower:

sinersi usein kun oli pahempana astma, mut yleensä kylmissään tai rasituksesta, sit kun sai epileptisia kohtauksia (ei ollu epilepsiaa) ni silloinkin sinersi kädet.

No kyllähän sinistely voi liittyä sydänvikaan, mutta ei se sinistely ainakaan meillä pysähtynyt huuliin tai suupieliin, vaan myös muualta kasvoilta ja suun sisältä sinersi. Sydänvika ei välttämättä oireile mitenkään erityisesti esim. hikoiluna, hengästymisenä tms. riippuu paljon viasta ja kokonaistilanteesta. Rakenteelliset sydänviat ovat synnynnäsiä, mutta voivat alkaa oireilemaan vasta myöhemmin. Sydämessä voi olla myös muuta häikkää, kuin rakenneviat, esim. johtumishäiriöt, mitkä voivat kehittyä myös myöhemmin. Saturaatiot eivät välttämättä paljasta sydänvikaa, eikä viallisesta sydämestä välttämättä kuulu sivuääntä (ainakaan ei-kardiologin korvaan). Mikäli asia huolestuttaa, on varminta pyytää lapselle ultraäänitutkimusta ja ekg-käyrää, missä selviää varmasti sydämen vointi.

Teillä kun on kaksi huulistaan sinistelevää lasta, tulisi mieleen, että voisiko kuitenkin kyse olla ihan perinnöllisestä ominaisuudesta?