"Sinä panit minut tarhaan, minä panen sinut vanhainkotiin"

v
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Minnepä muualle, jos ei kotona itsekseen pärjää. Kummassakin tapauksessa =)
:) Hyvin sanottu.

Olispa kauhea ajatus muuten, jos lapseni tuntisi jotenkin velvollisuudekseen hoidella mua vanhana kotona tai omassa kodissaan! Vanhainkoti varmasti kaikkien kannalta paras ratkaisu...
 
bdt
Pohjoismaissa se usein menee noin . Minua ei laitettu tarhaan mutta en silti voisi hoitaa vanhempiani kun asumme eri paikkakunnilla ja käyn töissä elääkseni ja elättääkseni osaltani perhettä. Joten vanhainkotiin vanhempani joutuvat kun eivät kotona enää pärjää, eikä kyse ole jostain ihmeellisestä kostosta vaan realiteeteista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
"Minä hoidin sinut kotona, sinun pitää siis hoitaa minut hautaan asti, kun olen vanha"

onko tämä nyt sitten vastakohta.
Heh. En tiiä, joku vois ehkä ajatella noinkin?

Ajatus ei ole minun, mutta mua mietitytti kun luin tuon ajatuksen.
 
vieras
Entäs toisin päin, eli "Minä hoidin sinut kotona, sinä hoidat minut kotona". Minusta ei voida olettaa, että lapsi hoitaa vanhempansa oman elämänsä kustannuksella. Vaikka äiti/isä olisi lapsensa hoitanut kotona uransa/elämänsä kustannuksella, niin samaa ei voida odottaa lapselta.
Jokainen tekee ratkaisunsa tilanteen vaatimalla tavalla ja omien voimavarojensa sallimissa rajoissa.
 
vieras
kyllä nähtyäni touhun ,ainaski katson minkalaiseen paikkaan äitini menee!ei ihme kun vanhukset ottavat itseltään hengen.kauheeta touhua on.en haluaisi äidilleni sellasta .toivottavasti ei koskaan joudu toisten armoille,itse niin toivoo
 
Hih
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
"Minä hoidin sinut kotona, sinun pitää siis hoitaa minut hautaan asti, kun olen vanha"

onko tämä nyt sitten vastakohta.
Tää voisi olla aika hyvä lähtökohta kiristykselle. "Panepas nyt vaan vaihtaen se äidin vaippa, kyllä minäkin olen kuule sulta satoja kertoja aikanaan ne kakkavaipat kärsien vaihtanut".
 
Rukoilijasirkka
Näinhän se menee. Maailma on järjestetty siten, että toisia ihmisiä hoidetaan vaan, jos siitä saa palkkaa. Ja siten, että kaikkien on käytävä töissä. Ei ole aikaa hoitaa lapsia tai vanhuksia, koska on saatava se palkka, että voisi maksaa sille, joka hoitaa ihmisiä työkseen.
 
mie
Jo Kansakoululukemistossa, joskus 50-luvulla, oli vastaava juttu, tosin vielä makaaberimpi. Siinä isä rakensi vanhaksi tulleelle isälleen possunkarsinan, ja laittoi vanhaksi tulleen, vapisevan ja velliä läikyttävän isänsä sinne. Päivänä muutamana isä tapasi pienen poikansa tekemässä puutöitä, ja poika kertoi aurinkoisesti rakentavansa karsinaa sitä hetkeä varten kun isä on vanha, ja tarvitsee karsinaa.

Tarina päättyy hyvin. Kyyneltyvin silmin kertomuksen isä hakee isävanhan sisälle pirttiin ja ottaa kunniapaikalle.
 
tiu
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mihinkähän läpeen pph:lla olleiden vanhemmat tuupataan? :p
niin, tai mites jos lapsena on ollut puolet vuodesta kotihoidossa ja puolet päiväkodissa?

mutta siis ihan loogista toi alotus. eikä sitä pidä tulkita kostona tms. jos ei voi kotona hoitaa, niin päiväkotiin/hoitokotiin sitten.
 
Elämää.
Mä en missään nimessä halua jäädä lasteni taakaksi koskaan. Ja jos ajattelee, että menisin vanhainkotiin 80veenä ( mahdanko edes elää sit enää?) niin lapseni on jo 60v. Heillä saattaa olla jotain suunitelmia eläkepäiviksi :whistle: , kun on koko ikänsä hoitanut, huoltanut ja käynyt töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syysilta:
Elämää.
Mä en missään nimessä halua jäädä lasteni taakaksi koskaan. Ja jos ajattelee, että menisin vanhainkotiin 80veenä ( mahdanko edes elää sit enää?) niin lapseni on jo 60v. Heillä saattaa olla jotain suunitelmia eläkepäiviksi :whistle: , kun on koko ikänsä hoitanut, huoltanut ja käynyt töissä.
näin myös mä ajattelen..
 
Sillä tavalla se valitettavasti menee, että jos vanhemmat eivät kotona itsekseen pärjää (tai edes kotiavun turvin), eikä lapsilla ole mahdollisuuksia asuttaa heitä omaan kotiinsa ja huolehtia ympäri vuorokauden, niin vanhainkoti lienee varsin ainoa vaihtoehto heille, olivat sitten hoitaneet lapsensa kotona tai pistäneet tarhaan.
 

Yhteistyössä