Sinä, joka kutsut itseäsi maahanmuuttokriittiseksi/maahanmuuttovastaiseksi, mitä mieltä näistä...?

vierailija
Hmm, miksi ei muka heteromies voisi naida miestä? (n)
Eri asia, jos ei halua - ja se on toki ihan ok, ei tarvitse haluta - mutta ei mikään kyllä estäkään.
Naida on verbi objektin akkusatiivissa. Synonyymi on "ottaa puolisokseen". Puoliso taas tarkoittaa aviopuolisoa, sillä avioliittolaki käyttää käyttäkihlautuneen pariskunnan osapuolesta nimitystä "kihlakumppani" ja laki rekisteröidystä parisuhteesta käyttää puolestaan rekisteröidyn parisuhteen solmineista samaa sukupuolta olevista henkilöistä nimitystä "osapuoli". Suomen avioliittolain 1. §:ssä avioliitto taas puolestaan määritellään miehen ja naisen väliseksi liitoksi, joka vahvistetaan vihkimällä.

Näin ollen mies ei voi naida miestä, jos asia mainitaan kieliopillisesti ja juridisesti oikein.

Mikäli viittaat naida verbin synonyymiin nussia; olla yhdynnässä, niin se on puhekieltä.
 
vierailija
En koe olevani maahanmuuttokriitinen, vaan realistinen ja järki-ihminen, mutta koska moni muu leimaa minut monesti kriittiseksi ja jopa rasistiksi, niin vastanpa nyt sitten iltani iloksi :LOL:

1. tasa-arvoinen avioliittolaki
En usko ylipäänsä avioliittoon, enkä ymmärrä, miksi ei-uskovaiset ihmiset hinkuvat naimisiin. Kaikkein hulluinta on, että homot (jotka tuomitaan raamatussa), hinkuvat naimisiin. En vain ymmärrä.
2. äitiyslaki
??? Onkohan tänä se adoptio-homma, jos on, niin näissä kannatan pienimmän kustannuksen linjaa, eli jos kerran naispari saa lapsia verorahoin tuottaa, niin vanhemmuuden selvittäminen saman kaavan mukaan kuin heteroparilla.

3. sukupuolen moninaisuus
???

4. sukupuolisensitiivinen kasvatus
itse uskon vahvasti siihen, että kasvatuksella on perimää merkittävämpi vaikutus siihen, millaiseksi miehuus ja naiseus koetaan ja millaiseksi miehet ja naiset kasvavat.

5. feminismi
Kannatan. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin samaa mieltä kaikkien feministien kanssa.

6. kasvissyönti/veganismi
Ei mielipidettä. Itse rakastan lihaa, en ryhtyisi kasvissyöjäksi :LOL:

7. polyamoria ???

8. koulutusleikkaukset
Osoitus poliitikkojen lyhytjänteisestä katsontatavasta ja ihan vain tyhmyydestä.

9. subjektiivinen päivähoito-oikeus
Kannatan

10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken
Kannatan ja toivoisin että toteutuisi nykyistä paremmin,

11. yliopiston lukukausimaksut
Kannatan ulkomaalaisille

12. vastikkeellinen sosiaaliturva
???

13. eläinten oikeudet
Aika laaja aihepiiri, mutta periaatteessa kannatan.
Mitä tekemistä avioliitolla on uskonnon ja Raamatun kanssa?
 
Naida on verbi objektin akkusatiivissa. Synonyymi on "ottaa puolisokseen". Puoliso taas tarkoittaa aviopuolisoa, sillä avioliittolaki käyttää käyttäkihlautuneen pariskunnan osapuolesta nimitystä "kihlakumppani" ja laki rekisteröidystä parisuhteesta käyttää puolestaan rekisteröidyn parisuhteen solmineista samaa sukupuolta olevista henkilöistä nimitystä "osapuoli". Suomen avioliittolain 1. §:ssä avioliitto taas puolestaan määritellään miehen ja naisen väliseksi liitoksi, joka vahvistetaan vihkimällä.

Näin ollen mies ei voi naida miestä, jos asia mainitaan kieliopillisesti ja juridisesti oikein.

Mikäli viittaat naida verbin synonyymiin nussia; olla yhdynnässä, niin se on puhekieltä.
En viitannut nussimiseen, mutta voisihan toki niinkin ajatella ja eipä sitäkään mikään ulkopuolinen taho estä. Itse taas painotit, että juuri heteromies ei voi mennä miehen kanssa naimisiin. Mutta pianhan se on mahdollista :)
 
vierailija
1. tasa-arvoinen avioliittolaki - hienoa
2. äitiyslaki - hienoa
3. sukupuolen moninaisuus -öh?
4. sukupuolisensitiivinen kasvatus - ei tarvita
5. feminismi - kannatan
6. kasvissyönti/veganismi - pelleilyä
7. polyamoria - ei ok useimmille
8. koulutusleikkaukset - törkeää
9. subjektiivinen päivähoito-oikeus - ok
10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken - tapauskohtaista
11. yliopiston lukukausimaksut - en kannata
12. vastikkeellinen sosiaaliturva - en kannata
13. eläinten oikeudet - nykyinen eläinsuojelulaki on riittävä
 
Stanas
Millaisia muita arvoja sinulla on? Mitä mieltä olet seuraavista:

1. tasa-arvoinen avioliittolaki
JOO, EI MITÄÄN TÄTÄ VASTAAN.

2. äitiyslaki
JOO, EI MITÄÄN TÄTÄ VASTAAN. LUULISIN...

3. sukupuolen moninaisuus
HOMOUS OK, SUKUPUOLILEIKKAUKSET OK, KAIKKI OK. EN TIEDÄ MITÄ TÄSSÄ OIKEASTI HAETTIIN...

4. sukupuolisensitiivinen kasvatus
KANNATAN MAALAISJÄRJELLÄ KASVATTAMISTA.

5. feminismi
NO EN TIEDÄ ENÄÄ, ETTÄ MIKÄ ON FEMINISMIÄ JA MIKÄ EI

6. kasvissyönti/veganismi
IHMINEN SAA SYÖDÄ NIIN KUIN PARHAAKSI ASIAN NÄKEE. ITSEKIN VARMAAN JÄTÄN KOHTA ELÄIMET KATTILASTANI.

7. polyamoria
KUNHAN EI OLE LAPSIA SOTKETTU TUOHON.

8. koulutusleikkaukset
NÄISTÄ EI KANNATA SÄÄSTÄÄ.

9. subjektiivinen päivähoito-oikeus
EI KAKAROITA TARHAAN, JOS VANHEMPI ON TYÖTÖN JA TERVE. KERHOJA YMS. ON YLLINKYLLIN.

10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken
PERHEET PÄÄTTÄKÖÖN ITSE, KUMMAN KANNATTAA JÄÄDÄ KOTIIN. TÄMÄ ON KUITENKIN ISO YKSITYISIÄ IHMISIÄ KOSKEVA RAHA-ASIA.

11. yliopiston lukukausimaksut
ULKOMAALAISILLE JOO.

12. vastikkeellinen sosiaaliturva
NO KUNHAN SAIRAAT JÄTETÄÄN RAUHAAN TÄSSÄ ASIASSA.

13. eläinten oikeudet
OF COURSE.
 
vierailija
Mahaanmuutto ei olisi niin iso ongelma jos ne eivät olisi pääosin miehiä ja tietyn kulttuurin edustajia. Eipä esim vietnamilaisista ole kauheasti tullut ongelmia, monen muunkin maan ihmiset ovat asiallista sakkia.
 
Pessimisti
Millaisia muita arvoja sinulla on? Mitä mieltä olet seuraavista:

1. tasa-arvoinen avioliittolaki
2. äitiyslaki
3. sukupuolen moninaisuus
4. sukupuolisensitiivinen kasvatus
5. feminismi
6. kasvissyönti/veganismi
7. polyamoria
8. koulutusleikkaukset
9. subjektiivinen päivähoito-oikeus
10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken
11. yliopiston lukukausimaksut
12. vastikkeellinen sosiaaliturva
13. eläinten oikeudet

(Ja tarkoitan nyt tuolla maahanmuuttovastaisella nimenomaan sitä, että vastustaa kaikenlaista monikulttuurisuutta ja maahanmuuttoa yleensä, esim. Rajat kiinni -porukkaa - en tarkoita sellaista, että näkee nykytilanteessa ongelmia ja toivoisi maahanmuuton olevan järjestetty vähän eri tavoin.)
1. Paskaa
2. En tiedä mikä se on enkä aio perehtyä.
3. Paskaa.
4. Paskaa.
5. Vaimo on feministi. Rakastan vaimoa. Silti, se mitä minä ymmärrän sanalla feminismi niin = paskaa.
6. Paskaa.
7. Paskaa.
8. Paskaa.
9. Väärinkäyttöjä lukuunottamatta lapsen kannalta varmaan hyvä juttu.
10. Hyvä juttu.
11. Hyvä juttu.
12. Hyvä juttu.
13. Hyvä juttu.

Ihmiset on perseestä eivätkä mieti hereillä ollessaan juuri muuta kuin syömistä ja seksiä. Siksi mun on vaikea tuntea hirveää myötätuntoa esim. sellaista tuskaa kohtaan, joka koituu siitä kun ei saa toisten hyväksyntää kiimaiselle halulleen työntää munaa perseeseen. Ei oo multa pois, mutta en mä sitä halua palavasti puolustaakaan. Ns. ihan sama. Sama juttu useimpien muiden ihmisten toilailujen kanssa. Tehkööt mitä tykkäävät, kunhan se ei häiritse muiden olemista. Sitten kun se alkaa häiritä niin se on paskaa.

Selvennettäköön vielä, että saa olla ihan vapaasti vegaani tai mikä vaan, kunhan se ei mitenkään vaikuta minun elämääni. Vegaanit esim. kustantaa itse ruokansa, joten syököön ihan mitä haluaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
muitten näkemys asiasta on se että suvaitset ihan mitä vaan, paitsi erilaisia mielipiteitä.
Tämä oli kyllä aivan upea kiteytys Mörköäidin olemuksesta! Tästä hyvästä tarjoaisin Päättömälle kupin kahvia, jos tavattaisiin!

Mörköäitinä pysähtyisin hetkeksi miettimään, että mitä hänelle tässä sanottiinkaan. Ihan ajan kanssa miettisin, miten voi olla mahdollista, että näen itseni niin erilailla kuin miten ympäristö minut kokee. Mörköäidin kannattaisi ehkä myös miettiä, mitä tehdä asialle. Tai ainakin olla rehellinen itselleen.
 
HippuTAR
Mä oon maahanmuuttokriittinen mutta en vastusta kaikkea maahanmuuttoa enkä edes kaikkia turvapaikanhakijoita, mutta toivoisin maahanmuuton olevan järjestetty hyvin paljon eri tavalla kuin nyt.

Joten saanko mä vastata vai en? :alien:
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Pessimisti
Mä oon maahanmuuttokriittinen mutta en vastusta kaikkea maahanmuuttoa enkä edes kaikkia turvapaikanhakijoita, mutta toivoisin maahanmuuton olevan järjestetty hyvin paljon eri tavalla kuin nyt.

Joten saanko mä vastata vai en? :alien:
Niin no tosiaan. Munkin suhtautuminen on erilainen maahanmuuttajaa kohtaan, joka kouluttautuu, työllistyy tai työllistää kuin sellaiseen, joka pikkasen raiskailee, ei osaa kunnolla kieltä eikä ole työllistynyt vielä toisessa polvessakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
En tiedä mikä aatteiltani olen. En vastusta muita kultuureja, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että tämänhetkisessä tilanteessa ongelmia on suuresti ja olen myös sitä mieltä, että maassa maan tavalla.

1. tasa-arvoinen avioliittolaki
- Ok
2. äitiyslaki
- Entäs miehet?
3. sukupuolen moninaisuus
- Sukupuolen määrittäminen ja kokeminen on paljon monitahoisempi juttu, kuin miten se yleensä määritellään. Mun puolesta kaikki saa olla kuten hyvälle tuntuu ja olla sitä sukupuolta, kuin tuntee olevansa.
4. sukupuolisensitiivinen kasvatus
- Nähdäkseni tätä ei saa tyrkyttää. On ihan kiva, että kukin lapsi saa toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Niillä, joilla on kuitenkin hyvin stereotyyppista toimintaa sukupuolensa johdosta, pitää olla myös vapaus toteuttaa omaa stereotyyppistä käytöstään. Esim. kyllä, poikani leikkii tyttäreni kanssa barbeilla. Poikani kuitenkin taistelee niillä, kun tyttäreni rakentaa niille kotia.
5. feminismi
- Feminismi aatteena on hyvä, mutta nykyinen toteutus on suomessa vastenmielistä.
6. kasvissyönti/veganismi
- Aikuinen ihminen voi mun puolesta syödä mitä lystää. Lapsen kasvissyönnistä tai veganismista en oikein pidä. Hän voi valita vakaumuksensa sitten, kun on siihen rittävän vanha.
7. polyamoria
- Jos hyvälle tuntuu, niin do it. Ei kuitenkaan mun juttu. ((( En kuitenkaan kannata tällaisen suhdemuodon virallistamista )))
8. koulutusleikkaukset
- Paskaa.
9. subjektiivinen päivähoito-oikeus
- No joo... tavallaan ok, tavallaan ei.
10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken
- Jos se sopii perheelle, niin mulla ei ole mitään sitä vastaan. Nähdäkseni sen ei kuitenkaan pidä olla velvollisuus.
11. yliopiston lukukausimaksut
- Suomalaisille nämä maksut ovat muistaakseni aika nimellisiä, eli ihan ok. Se on hyvä, että ulkomaalaisia aletaan veloittamaan suomessa käytävistä yliopisto- opinnoista.
12. vastikkeellinen sosiaaliturva
- No mun mielestä sosiaaliturva voisi olla vastikkeellinen ainakin osittain, mutta tällaisella työllä ei saa korvata ammattilaisia tai palkkaa saavia työntekijöitä. Lähinnä "duuni" voisi olla jotain yleishyödyllistä. Esim. vanhusten kanssa seurustelu tai ulkoilu, roskien kerääminen tienvarsilta ym. ym. ym.
13. eläinten oikeudet
- Kyllä, eläimilläkin on oikeuksia. (Olin kirjoittanut että ELIMILLÄ on oikeuksia... oli pakko korjata)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Pidän itseäni maahanmuuttokriittisenä, tosin en tiedä kuinka sovin kuvaukseesi koska en sinänsä ole maahanmuuttoa vastaan, ts työperäinen maahanmuutto on tosi jees ja kouluaikoina olen toiminut kv tutorina jne mutta olen sitä mieltä että nämä pakolaiset tulevat kulttuureista jotka eivät sovi tänne meille, heitä tulee liian paljon ja suututtaa kaikki hyysärit jotka eivät tätä tajua. Naiset, lapset - tervetuloa! Minusta myös heitä pitäisi enemmän auttaa lähtömaissa, heidän tänne roudaaminen ei ole paras ratkaisu.
Joten tuskinpa rasistiksi minua voi kutsua mutta vastaanpa kuitenkin.

1. tasa-arvoinen avioliittolaki
-kannatan.
2. äitiyslaki
-Ei minulle mitään merkitystä, ihan sama.
3. sukupuolen moninaisuus
-Mulle ihan ok.
4. sukupuolisensitiivinen kasvatus
-Liiallisena ihan naurettavaa
5. feminismi
-Erittäin vahvasti kannatan.
6. kasvissyönti/veganismi
-Mulle ihan ok. Ystäväni on vegaani
7. polyamoria
-No, kukin tyylillään? Ei oo multa pois.
8. koulutusleikkaukset
-Vastustan vahvasti.
9. subjektiivinen päivähoito-oikeus
-Kannatan.
10. vanhempainvapaiden jakaminen tasan kummankin vanhemman kesken
-Loistava idea jos se toimii mutta valitettavasti ei kaikille mahdollista.
11. yliopiston lukukausimaksut
-hyvä että tulee EU-maiden Ulkopuolisille koska tätä voidaan käyttää väärin. (siis ettei hyödytä Suomea)
12. vastikkeellinen sosiaaliturva
Kannatan
13. eläinten oikeudet
-Kannatan mutta tässäkin naurettavia ääripäitä
 
vierailija
Tämä oli kyllä aivan upea kiteytys Mörköäidin olemuksesta! Tästä hyvästä tarjoaisin Päättömälle kupin kahvia, jos tavattaisiin!

Mörköäitinä pysähtyisin hetkeksi miettimään, että mitä hänelle tässä sanottiinkaan. Ihan ajan kanssa miettisin, miten voi olla mahdollista, että näen itseni niin erilailla kuin miten ympäristö minut kokee. Mörköäidin kannattaisi ehkä myös miettiä, mitä tehdä asialle. Tai ainakin olla rehellinen itselleen.
Narsisti on aina omasta mielestään oikeassa ja kaikki muut väärässä jos ovat eri mieltä.
 
viera.s
En ole maahanmuuttokriittinen, joten en kommentoi koko listaa. Mutta listan alkuosa varsinkin oli ajatuksia herättävä. Sehän sisältää asioita, jotka yleensä liitetään tietyntyyppisiin ihmisiin, esim. aloittajaan. Voisin olettaa, että hän kannattaa niitä kaikkia. Oma suhtautumiseni on monisyinen, ei siis tiivistettävissä mitenkään kannatan/vastustan -muotoon.

Mutta siis ristiriitaista, miten sama ihminen voi toisaalta hyväksyä ja tukea esimerkiksi sukupuolten moninaisuutta, sukupuolisensitiivista kasvatusta ja irtautumista perinteisistä sukupuuolirooleista. Ja samalla olla feministi ja kannattaa äitiyslakia, eli kuitenkin korostaa ja eriyttää naiseuden jotenkin täysin erilaiseksi kuin mieheyden. Siis samaan aikaan sekä häivyttää että korostaa sukupuolta. No joo, feminismi voi toki olla sitä, että tunnustetaan sukupuolen vaikutukset, mutta pyritään erojen hävittämiseen. Mutta äitiyslaki sitten taas, sehän uutena lakina vain korostaisi isyyden ja äityiden eroa. Miksi ihmeessä ei ajeta vanhemmuuslakia erillisten äitiys- ja isyyslakien sijaan? Mikä tarve edes on erottaa, että lapsella on äiti ja/tai isä, eikä lapsella voisi olla vain vanhemmat? Erillisen äitiyslain säätäminen olisi jo pelkästään turhan normiviidakon syntymisen vuoksi järjetöntä, mutta myös ideologisista syistä luulisi että äitiyslain kannattajat ajaisivat ennemmin vanhemmuuslakia.
 
En ole maahanmuuttokriittinen, joten en kommentoi koko listaa. Mutta listan alkuosa varsinkin oli ajatuksia herättävä. Sehän sisältää asioita, jotka yleensä liitetään tietyntyyppisiin ihmisiin, esim. aloittajaan. Voisin olettaa, että hän kannattaa niitä kaikkia. Oma suhtautumiseni on monisyinen, ei siis tiivistettävissä mitenkään kannatan/vastustan -muotoon.

Mutta siis ristiriitaista, miten sama ihminen voi toisaalta hyväksyä ja tukea esimerkiksi sukupuolten moninaisuutta, sukupuolisensitiivista kasvatusta ja irtautumista perinteisistä sukupuuolirooleista. Ja samalla olla feministi ja kannattaa äitiyslakia, eli kuitenkin korostaa ja eriyttää naiseuden jotenkin täysin erilaiseksi kuin mieheyden. Siis samaan aikaan sekä häivyttää että korostaa sukupuolta.
Mitä tarkoitat, että äitiyslaki korostaa ja eriyttää naiseutta? Äitiyslaissahan on tarkoitus turvata syntyvän lapsen oikeudet kahden äidin muodostamassa perheessä samoin kuin nykyinen isyyslaki turvaa lapsen oikeudet äidin ja isän muodostamassa perheessä. Tarkoitus olisi siis yhdenmukaistaa lainsäädäntöä niin, että kaikki perheet ja kaikki lapset olisivat yhdenvertaisessa asemassa huolimatta vanhempien juridisesta sukupuolesta.

Ei äitiyslaki ole ristiriidassa sen kanssa, että en kannata vaikkapa perinteisiä sukupuolirooleja. Eihän juridinen sukupuoli pakota toimimaan perinteisten sukupuoliroolien mukaisesti. On totta, että jaottelu miehiin ja naisiin ei ole pätevä kaikkien ihmisten kohdalla, mutta tällä hetkellä muita juridisia sukupuolia ei ole. Äitiyslain ja isyyslain tärkein sisältö on turvata lapsen oikeudet, ja äitiyslaki tekisi sen, että lapsen oikeus toteutuisi huolimatta siitä, mikä vanhempien juridinen sukupuoli on. Juridisen sukupuolen ulkopuolella toki sukupuoli on paljon moninaisempi kuin kaksijakoinen.

No joo, feminismi voi toki olla sitä, että tunnustetaan sukupuolen vaikutukset, mutta pyritään erojen hävittämiseen. Mutta äitiyslaki sitten taas, sehän uutena lakina vain korostaisi isyyden ja äityiden eroa. Miksi ihmeessä ei ajeta vanhemmuuslakia erillisten äitiys- ja isyyslakien sijaan? Mikä tarve edes on erottaa, että lapsella on äiti ja/tai isä, eikä lapsella voisi olla vain vanhemmat? Erillisen äitiyslain säätäminen olisi jo pelkästään turhan normiviidakon syntymisen vuoksi järjetöntä, mutta myös ideologisista syistä luulisi että äitiyslain kannattajat ajaisivat ennemmin vanhemmuuslakia.
Olen samaa mieltä siitä, että vanhemmuuslaki olisi parempi. Mutta tällä hetkellä äitiyslaki toisi pienimmän muutoksen lainsäädäntöön. Vanhemmuuslakia säädettäessä täytyisi muuttaa lainsäädännöstä paljon enemmän, ja toisaalta siinäkin olisi silti todennäköisesti otettava huomioon myös vanhempien (oletettuun) sukupuoleen liittyviä erityiskysymyksiä - koska yhteiskunta ei vielä ole valmis sellaiseen lainsäädäntöön, jossa vanhemmuuden kohdalla ei puhuttaisi sukupuolista. Se voi kuitenkin olla tulevaisuuden tilanne. Nykytilanteessa näen äitiyslain ihan ajankohtaisena.

Nythän tilanne on se, että naisen ja miehen kohdalla epäkohta on korjattu - avopari voi tehdä isyydentunnustamisen neuvolassa ja samalla käytännöstä on karsittu vanhakantaiset ja epäasialliset osuudet. Äitiyslaki toisi siis tasa-arvoisemman tilanteen, kun se mahdollistaisi saman myös naisparille. Eli oikeastaan äitiyslaki ei korosta äitiyden ja isyyden eroa, sillä se yhdenmukaistaisi käytäntöjä.
 
viera.s
Olen samaa mieltä siitä, että vanhemmuuslaki olisi parempi. Mutta tällä hetkellä äitiyslaki toisi pienimmän muutoksen lainsäädäntöön. Vanhemmuuslakia säädettäessä täytyisi muuttaa lainsäädännöstä paljon enemmän, ja toisaalta siinäkin olisi silti todennäköisesti otettava huomioon myös vanhempien (oletettuun) sukupuoleen liittyviä erityiskysymyksiä - koska yhteiskunta ei vielä ole valmis sellaiseen lainsäädäntöön, jossa vanhemmuuden kohdalla ei puhuttaisi sukupuolista. Se voi kuitenkin olla tulevaisuuden tilanne. Nykytilanteessa näen äitiyslain ihan ajankohtaisena.
Ei pidä paikkaansa. Esitetty äitiyslaki näytti olevan vain osa isyyslain pykälistä kopiotuna, vaihtaen vain isän/isyyden tilalle äiti/äitiys. Joten yksinkertaisimmin asia toki hoituisi muuttamalla isyyslain nimeksi vanhemmuuslaki ja lisäämällä siihen pykälä "Äitiyden vahvistaminen", jossa lueteltaisiin mitkä pykälät soveltuvat äitiyden vahvistamiseen. Tällöin toki lakiin jäisi sekä äitiys ja isyys, mutta sentään samaan lakiin ja turhaa toistoa välttäen. Ei olisi myöskään mitenkään vaikeaa luopua kokonaan äitiydestä ja isyydestä lakitekstissä, mies ja nainen toki tarvitsee mainita joissain kohdin, koska biologiset asiat useimmiten vaikuttavat vanhemmuuden syntyyn. Mutta aivan yhtä hyvin kuin sanotaan, että lapsen synnyttänyt nainen on äiti, voidaan kirjoittaa että lapsen synnyttänyt nainen on vanhempi.

Ja sitten taas ne pari muualla lainsäädännössä sijaitsevaa asiaa joihin äitiys/isyys vaikuttaa, tulee huomioida jo siinä tapauksessa että lapsella voi olla kaksi äitiä. Tulee mieleen sukunimi ja uskonto, nämähän määräytyvät äidin mukaan jos vanhemmat eivät muuta sovi/pääse asiasta yhteisymmärrykseen. Jos äitejä onkin kaksi, niin täytyy jotenkin määritellä, kumpi heistä saa viimeisen sanan vai arvotaanko asia, vai miten jatkossa toimittaisiin jos ristiriitaa näistä syntyy.
 

Yhteistyössä