Sinä! Äippälomalla ja lapsi päiväkodissa?

  • Viestiketjun aloittaja Diana
  • Ensimmäinen viesti
Diana
Löytyykö niitä odottavia äitejä joilla lapsi on hoidossa? Onko kokopäiväsenä vai puolikkaalla? Ja miten aijot jatkossa, pitää hoidossa vai hoitaa kotona kun vauva on tullut?
 
Meidän viisi vuotias on ollut päiväkodissa, mutta lopettaa nyt ensi viikolla ja jää sitten kotiin minun ja tulevan vauvan kanssa. Itse olen ollut kotona nyt jo kolme kuukautta, ensin saikulla ja sittemmin äitiyslomalla. Poika on ollut hoidossa kolmena päivänä viikossa neljä tuntia kerrallaan.
 
Meidän esikoisneiti (1 v 10 kk) on päivähoidossa 6 h / pv kun olen äippälomalla, ja kesäkuusta alkaen teimme maksusopimuksen päiväkodin kanssa. Juniorin laskettu aika on juhannuksena, ja totta kai pidämme esikoisen kotona lomien ajan. Sitten kun mies taas lähtee elokuussa töihin, jatkaa esikoisemme tarhassa maksusopimuksella muutamana päivänä kuussa. Näin sen takia, että hän on tosi sosiaalinen luonne ja todella kaipaa ikäistensä kavereiden seuraa...viikonloppuisinkin kysellään monta kertaa, että koska mennään tarhaan... :)

Tietenkin jokainen lapsi on yksilö ja kokee kotona olemisen tai vastaavasti päivähoidon eri tavalla...joten tee valinta lastasi kuunnellen! Vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla aika lailla hyvin riippumatta asuinpaikasta.
 
ipi
heippa!! minä odotan nyt toista lasta ja esikoisen olisi tarkoitus mennä elokuussa hoitoon, kun menen itese 1,5kuukaudeksi töihin. sitten kun jään äitiyslomalle niin tarkoitus oli pitää esikoinen muutama kerta viikossa puoli päivää hoidossa mutta taitaakin jäädä kotiin meidän kanssa koska eikö siinä menetä sisaruskorotuksen jos minä äitiyslomalla ja esikoinen hoidossa?? olenko ymmärtänyt oikein??? olipa mahtava selostus, toivottavasti ymmärsitte asiani =)
 
Meillä poika 3 vuotta on ollut hoidossa 1-2 päivää viikossa n.6h kun itse olen ollut kotona mahaa kasvattamassa. Nyt 3kk ja ensi viikolla jää kotiin kesän ajaksi. Elokuun ihan alussa laskettu ja sitten poika taas jatkaa 1 krt/vko hoidossa. Ihan ikäistään seuraa ja virikettä hakemassa..tykkää olla ja haluais varmasti useamminkin, mutta näin ollaan ajateltu.

Sisaruskorotuksen menettää kyllä jos toinen on hoidossa. meistä tuo 60?/kk ei ole paljoa ja sen maksan mielelläni tai siis olen saamatta, että poika voi olla tuon 1 tai joskus 2 kertaa viikossa hoidossa. Sopii neuvola ja muita käyntejä siihen sitten. Meilläpäin taisi muuttua niin, että hoitomahdollisuus on 1-14pvä tai yli 14pvä. Eli tuo 1-14pvä/kk, mutta käytännössä kerta tai kaksi vain viikossa.
 
minä jään heinäkuusssa äitiyslomalle ja 3v ja 4v sisarukset jatkavat päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa, ihan heidän itsensä takia, ei että äiti löhöilisi niinä päivänä sohvalla vauvan kanssa laiskana tekemättä mitään :D
 
Järki käteen
Sain toisen maaliskuussa ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Kun jäin äitiyslomalle otin lapsen pois päiväkodista ja kotihoidossa on siihen saakka kun taas palaan töihin. Onhan siinä homma kun kahta pientä pyörittää, mutta niinhän se kuuluukin olla. Se on nyt työtäni tuo lasten hoitaminen ja kaikesta selviää jos haluaa ja on oikea asenne. Ja mielestäni nuo hoitopaikat tulisi ensisijaisesti antaa työssäkäyville!!!!!

t:Uraäiti
 
Pauzi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:52 Järki käteen kirjoitti:
Sain toisen maaliskuussa ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Kun jäin äitiyslomalle otin lapsen pois päiväkodista ja kotihoidossa on siihen saakka kun taas palaan töihin. Onhan siinä homma kun kahta pientä pyörittää, mutta niinhän se kuuluukin olla. Se on nyt työtäni tuo lasten hoitaminen ja kaikesta selviää jos haluaa ja on oikea asenne. Ja mielestäni nuo hoitopaikat tulisi ensisijaisesti antaa työssäkäyville!!!!!

t:Uraäiti
Juu, mä olen tässä ihan samaa mieltä!!! Itse olen ollut sairaslomalla 3kk, ja äitiyslomalle jään heinäkuun alussa. Mutta koska olen opiskelija, ja koulu (työharjoittelu) päättyy tämän kuun loppuun, jää esikoinen (3 v) pois päiväkodista ensiviikon puolessa välissä.

Jos olisin ottanut pois hoidosta kun jäin saikulle, olisi pojalla käynyt aika todella pitkäksi kun minäkään en kovin paljoa pystynyt tekemään, joten nyt tämän 3 kk:tta ollut 14pvä/kk päivähoidossa.

Minäkin olen huolissani siitä että kuinka poika jaksaa/viihtyy kun on sosiaalinen luonne ja kaverit jo tärkeitä, mutta otin selvää meidän alueen kerhotoiminnasta ja huomasin että täällä ainakin on tosi kattavat kerhotoiminnat!! Joku parin tunnin iltapäivä kerho kerran tai kaksi viikossa riittää tuon ikäiselle vallan mainiosti.

Mun mielestä kans tarhapaikat kuuluu niille jotka niitä tarvitsevat!! Ja onko oikeesti järkeä viedä lasta vain parina päivänä kuussa tarhaan? Meillä ainakin välillä on vaikeaa tuo joka toinen viikko, kun se "rytmi" siinä välissä katkeaa aina niin samat kiukut käydään läpi joka toinen viikko. Siitä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Tämä tietysti vain minun mielipide, mut kuitenkin. Onhan sitä ennenkin jaksettu kolmen tai useamman tenavan kanssa kotona, joten miksei nytkin?
 
saako sisarrahaa jo vanhempaivapaan aikan, minä kun olisn siinä uskossa että sisaresta saa jotain vasta jos jää kotihoidontuelle eli saako vanhempainrahakautena esikoisesta jotain jos ei ole hoidossa ja onko se sitten tulosidonnainen jos sellanen on olemassa?
 
balik harmailee
Minun ajatukseni eroavat selvästi muiden tässä pinossa olevien...

Jään pois töistä kesäkuun lopussa ja aion kyllä pitää esikoiseni tarhassa alle 7h päiviä ma-pe taas elokuusta kun lomakausi on ohi.
Näin tulee olemaan kunnes aloittaa koulun vuoden päästä.

Lapseni tarvitsee ja on ansainnut ikäistään seuraa ja leikkejä, eikä nyhjöttämistä vauvan seurassa, joka muutenkin tulee hänen "reviirilleen".
Äitiysloman aikana saan päivällä keskittyä vauvaan ja päiväkodin jälkeen sitten enemmän esikoiseen, kun mieskin on jo hereillä ja voi auttaa vauvan kanssa.

Suomenlaki sanoo että jokaisella lapselle on oikeus kunnalliseen päivähoitoon, eikä sitä ole eritelty että missä vanhemmat sillä aikaa ovat.
Kukaan lapsi ei jää paitsi hoidosta Suomessa, vaan jokaiselle kyllä järjestetään hoitopaikka.
Mitä sitten vaikka se ei olisi se takapihan päiväkoti vaan joutuisit viedä lapsen jonkun matkan päähän? Monet vievät lapsiaan esim. bussilla hoitoon.

Ihmetyttää tämä suomalaisten niin vankka periaate kotiäitiydestä.
Me kaikki olemme omien lastemme asiantuntijoita ja tiedämme mikä on hyväksi omillemme, joten turhaan yrittävät jotkut alistaa toisia täällä.

Hyvä jos joku on sitä mieltä että lapsi kuuluu kotiin äidin kanssa äitiysloman aikana ja hyvä jos toinen ajattelee että lapsi kaipaa muutakin virikettä.

Meillä näin ja olen iloinen tästä mahdollisuudesta päättää itse asiasta =)
 
Ymmärsin kelan lapuista, että kotihoidontukea voi saada alle kolmivuotiaasta sisaruksesta, jos ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Äitiys- ja vanhempainraha otetaan kuitenkin huomioon niin, että kotihoidontuesta vähennetään äippäraha, ja jos jotain jää jäljelle, niin tämä erotus maksetaan kotihoidontukena. En ole oikein koskaan tajunnut, kuka sitä sitten oikein voi saada. Eikös minimiäippärahakin ole enemmän kuin kotihoidontuki - tai ehkä jos kuntalisää saa niin sitten ei(?) Uusi asia minulle kuitenkin oli, että hoitolisää voi kuulemma saada joka tapauksessa, jos tulot sen sallivat. Tämän mukaan saisin noin 60 ? hoitolisää vanhempainrahakauden aikana, jos esikko olis kotona.

Vauvan saan elokuussa, jolloin esikoinen (2v) on ollut hoidossa noin vuoden non 12 päivää kuussa, joskus kokopäiviä, useimmiten puolikkaita tai jotain kolmetuntisia tarpeen mukaan. Koska yritän vielä syksyllä opiskella, pidän esikoisen ainakin alkuun hoidossa ehkä noin 8 päivää kuussa. Luultavasti otan joskus keväällä pois tai viimeistään vanhempainrahakauden loppuessa ihan taloudellisista syistä. Päivä pari viikossa ois muuten varmaan ihan hyvä olla hoidossa ainakin vähän aikaa, sillä kaveri viihtyy siellä nykyisin aivan mainiosti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:52 Järki käteen kirjoitti:
Sain toisen maaliskuussa ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Kun jäin äitiyslomalle otin lapsen pois päiväkodista ja kotihoidossa on siihen saakka kun taas palaan töihin. Onhan siinä homma kun kahta pientä pyörittää, mutta niinhän se kuuluukin olla. Se on nyt työtäni tuo lasten hoitaminen ja kaikesta selviää jos haluaa ja on oikea asenne. Ja mielestäni nuo hoitopaikat tulisi ensisijaisesti antaa työssäkäyville!!!!!

t:Uraäiti
Oon kyllä samaa mieltä, vaikkei siitä mun mielestä niin kauheasti tarvitsikaan vaahdota ja aika moni varmasti juuri noin tekeekin jos esikoinen on tuon ikäinen. Tuossa joku kirjoitti, että 5-v. lapsi on puolipäivähoidossa, ja samoin mulla 6-v. lapsi on myös puolipäivähoidossa. Se lienee aika luonnollista. Mun 6-vuotiaani jää kesäksi kotiin (2.5 kk) ja aloittaa syksyllä eskarin. Silloin kun hän oli vauva, ja esikoinen oli 2 v 8 kk, niin esikoinen jäi kotiin.
 
ite jäin kuukausi sitten eritysäitiyslomalleja tytön(5v) hoidon muutin silleen,et se on täs kesäkuun loppuun 10xkk hoidossa...koska heinäkuussa on kesäloma ja elokuussa alkaa eskari...sielä sesit käy koko ens lukukauden ja mie oon pikkusen kans kotona....eipä tartte maksaa ainakaan hoitomaksuja :D
 
Emmaliina harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 19:35 balik harmailee kirjoitti:
Minun ajatukseni eroavat selvästi muiden tässä pinossa olevien...

Jään pois töistä kesäkuun lopussa ja aion kyllä pitää esikoiseni tarhassa alle 7h päiviä ma-pe taas elokuusta kun lomakausi on ohi.
Näin tulee olemaan kunnes aloittaa koulun vuoden päästä.

Lapseni tarvitsee ja on ansainnut ikäistään seuraa ja leikkejä, eikä nyhjöttämistä vauvan seurassa, joka muutenkin tulee hänen "reviirilleen".
Äitiysloman aikana saan päivällä keskittyä vauvaan ja päiväkodin jälkeen sitten enemmän esikoiseen, kun mieskin on jo hereillä ja voi auttaa vauvan kanssa.

Suomenlaki sanoo että jokaisella lapselle on oikeus kunnalliseen päivähoitoon, eikä sitä ole eritelty että missä vanhemmat sillä aikaa ovat.
Kukaan lapsi ei jää paitsi hoidosta Suomessa, vaan jokaiselle kyllä järjestetään hoitopaikka.
Mitä sitten vaikka se ei olisi se takapihan päiväkoti vaan joutuisit viedä lapsen jonkun matkan päähän? Monet vievät lapsiaan esim. bussilla hoitoon.

Ihmetyttää tämä suomalaisten niin vankka periaate kotiäitiydestä.
Me kaikki olemme omien lastemme asiantuntijoita ja tiedämme mikä on hyväksi omillemme, joten turhaan yrittävät jotkut alistaa toisia täällä.

Hyvä jos joku on sitä mieltä että lapsi kuuluu kotiin äidin kanssa äitiysloman aikana ja hyvä jos toinen ajattelee että lapsi kaipaa muutakin virikettä.

Meillä näin ja olen iloinen tästä mahdollisuudesta päättää itse asiasta =)
Mä en voi muuta sanoa kuin ison iso peesi Balikille. Meidän esikoinen on kyllä hoidossa noin kolme päivää viikossa (n.11pv/kk) vauvan synnyttyäkin koska tuolla tuntuu hajoavan pää mun kanssa kotona jos on. Kesällä on viis viikkoa kokonaan mun kanssa kotona ja toivon, että onnistun mahoineni järkkäämään riittävästi puuhaa pojalle tuon ajan.

Mutta toiset toisella tavalla..
 
päiväkotitäti
Pitäähän munkin tulla oma lusikkani tähän soppaan laittamaan :)

Tästä asiasta on paljon puhetta päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
Mun kantani on , ett alle 3-v ei tarvitse muita virikkeitä kun oman äitinsä ei niitä virikkeitä tarvitse päiväkotiin tulla etsimään.
Nykyaikana on niin isot lapsiryhmät , että yksilöllistä aikaa lapsille on tosi vähän päiväkodissa eli omaa lastani en kyllä ikinä laittaisi päiväkotiin jos itse olisin kotona vauvan kanssa.
Onhan niitä olemassa muitakin vaihtoehtoja mistä kavereita lapselle löytää puistot, avoimet päiväkodit jne.
Ja ihan kokemukseta ne lapset jotka pari päivää viikossa vaan hoidossa on monesti "hukassa" ryhmässä ja ryhmäytyminen vie todella kauan aikaa.
ja lopuksi pitää vielä sanoa, että lapset on vaan niin hetken pieniä, että kannattaa ottaa kaikki ilo siitä irti kun on aikaa olla heidän kanssa. Sitten kun ne työt taas alkaa niin päivät jää tosi pieneksi minkä lapsi on enää hereillä kun kotiin päiväkodista päästään.

T: Anskuliini
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:53 päiväkotitäti kirjoitti:
Pitäähän munkin tulla oma lusikkani tähän soppaan laittamaan :)

Tästä asiasta on paljon puhetta päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
Mun kantani on , ett alle 3-v ei tarvitse muita virikkeitä kun oman äitinsä ei niitä virikkeitä tarvitse päiväkotiin tulla etsimään.
Nykyaikana on niin isot lapsiryhmät , että yksilöllistä aikaa lapsille on tosi vähän päiväkodissa eli omaa lastani en kyllä ikinä laittaisi päiväkotiin jos itse olisin kotona vauvan kanssa.
Onhan niitä olemassa muitakin vaihtoehtoja mistä kavereita lapselle löytää puistot, avoimet päiväkodit jne.
Ja ihan kokemukseta ne lapset jotka pari päivää viikossa vaan hoidossa on monesti "hukassa" ryhmässä ja ryhmäytyminen vie todella kauan aikaa.
ja lopuksi pitää vielä sanoa, että lapset on vaan niin hetken pieniä, että kannattaa ottaa kaikki ilo siitä irti kun on aikaa olla heidän kanssa. Sitten kun ne työt taas alkaa niin päivät jää tosi pieneksi minkä lapsi on enää hereillä kun kotiin päiväkodista päästään.

T: Anskuliini
Ja on olemassa myös pph:t joilla on pienemmät ryhmät ja lapsi ihan hyvin pysyy mukana porukassa vaikka olis vaan pari päivää viikossa siellä..Näin meillä ainakin on..Neljä lasta hoitajalla ja niistä kaksi on pienempää ja kaksi vanhempaa. Meidän tyttö viihtyy hyvin siellä itseään muutaman kuukauden nuoremman pojan kanssa.
 
Pauzi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:53 päiväkotitäti kirjoitti:
Pitäähän munkin tulla oma lusikkani tähän soppaan laittamaan :)

Tästä asiasta on paljon puhetta päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
Mun kantani on , ett alle 3-v ei tarvitse muita virikkeitä kun oman äitinsä ei niitä virikkeitä tarvitse päiväkotiin tulla etsimään.
Nykyaikana on niin isot lapsiryhmät , että yksilöllistä aikaa lapsille on tosi vähän päiväkodissa eli omaa lastani en kyllä ikinä laittaisi päiväkotiin jos itse olisin kotona vauvan kanssa.
Onhan niitä olemassa muitakin vaihtoehtoja mistä kavereita lapselle löytää puistot, avoimet päiväkodit jne.
Ja ihan kokemukseta ne lapset jotka pari päivää viikossa vaan hoidossa on monesti "hukassa" ryhmässä ja ryhmäytyminen vie todella kauan aikaa.
ja lopuksi pitää vielä sanoa, että lapset on vaan niin hetken pieniä, että kannattaa ottaa kaikki ilo siitä irti kun on aikaa olla heidän kanssa. Sitten kun ne työt taas alkaa niin päivät jää tosi pieneksi minkä lapsi on enää hereillä kun kotiin päiväkodista päästään.

T: Anskuliini
Juuri tätä tarkoitin minäkin. Ymmärrettävää kyllä että vanhemmat lapset ( esim. 5v ja vanhemmat) kaipaavat jo kavereita ja ovat hoidossa paitsi loma-aikoina...
 
Odotan kolmatta ja vanhin on toka luokalla ja toinen lapsi 5v. Meillä ainakin tytöt on nauttinu siitä, että äiti on kotona ja 5v. varsinkin on onnellinen, kun ei tartte aamulla lähteä mihinkään ja saa rauhassa touhuilla.

Kaverit on kyllä tärkeitä ja meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että kavereita on lähellä ja kyläillään puolin ja toisin. Kerran viikossa on seurakunnan kerho. Kyselin vähän aikaa sitten, että onko päiväkotiin ikävä niin ei kuulemma ole. Tykkäsi kyllä kovasti olla sielläkin kun oli hoidossa.

Tällä yritän kertoa sitä, että lapsetkin nauttii kiireettömyydestä ja rauhasta. Päiväkodissa ainakin on sen verran hulinaa, että kyllä sekin saattaa lasta stressata. Eskarit ja koulut alkaa kuitenkin pikemmin kuin huomaakaan ja sitten on kuitenkin sitä säännöllistä toimintaa.

Alussa saattaa tuntua ettei ole mitään tekemistä jne. ,mutta virikkeitä varmasti riittää ihan arkiaskareissa ja kotona saa paljon paremmin keskittyä leikkeihin kun ei tarvitse olla koko ajan aikataulujen mukaan menossa ja leikkejä keskeyttämässä.
 
Meidän esikoinen 1v9kk on tällä hetkellä kokopäiväisessä hoidossa - minä olen sairaslomalla. Makaan - kirjaimellisesti makaan, koska pitäs tässä vauvan muutama viikko vielä sisällä pysyä - siis kotona sillon kun lapsi on hoidossa.
Kyllä se ihan oikeasti joka päivä tuntuu ikävältä jättää lapsi sinne hoitoon, mutta tässä tilanteessa se on paras ratkaisu.
Kakkonen syntynee heinäkuussa ja elokuusta lähtien olen hakenut esikoiselle leikkipuistopaikkaa muutamaksi tunniksi päivässä. Toivottavasti jaksetaan sen turvin, jos ei niin sitten täytyy miettiä uudestaan.

Ja kenenkään on ihan turha sanoa, että sitä jaksamista pitäisi miettiä ennenkuin hankkii lapsia - kaikkea kun ei pysty ennakoimaan...
 
meille heinäkuussa kolmas lapsi ja meidän 4v ja 5v jatkavat sitten syksyllä hoidossa. en tiiä vielä miten monta tuntia pidän heitä sielä ja kuinka monena päivänä...varmaan 3-4 päivänä vkossa ja tuntimäärä luultavasti vaihtelee... riippuu miten vauvan kans aamusta keretään heidät sinne viemään. nyt jäämme kesälomalle reilun vkon päästä ja lapset jatkavat syyskuun alussa hoidossa ja näin meille paras ratkasu. lapset tykkäävät olla tarhassa niin en viitti heiltä sitä kokonaan ottaa pois kun vauvan kans olen kotona. toki vähemmän käyttävät varmasti hoitoa kun normaalisti.
 
Viides lapsi tulossa ja 6 ja 7 v ovat viellä tämän viikon hoidossa ja jäävät kotiin, kunnes koulut ja eskari alkaa. Kaksi muuta kotihoidossa. Vahemmat lapset ovat erityisryhmässä, jossa tehty kuntoutussuunnitelma aina vuodeksi. Muuton vuoksi ovat koko päiväisesti kun ei mahdollista saada läheltä eryisryhmäpaikkaa. Joidenkin meilestä teemme väärin! Omasta mielestä ajattelemme lasten parasta.

Jokaisella oikeus hoitopaikkaan! Perheen syitä ja taustoja ei voi kukaan ulkopuolinen tietää!
 

Yhteistyössä