Diana
Löytyykö niitä odottavia äitejä joilla lapsi on hoidossa? Onko kokopäiväsenä vai puolikkaalla? Ja miten aijot jatkossa, pitää hoidossa vai hoitaa kotona kun vauva on tullut?
Juu, mä olen tässä ihan samaa mieltä!!! Itse olen ollut sairaslomalla 3kk, ja äitiyslomalle jään heinäkuun alussa. Mutta koska olen opiskelija, ja koulu (työharjoittelu) päättyy tämän kuun loppuun, jää esikoinen (3 v) pois päiväkodista ensiviikon puolessa välissä.Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:52 Järki käteen kirjoitti:Sain toisen maaliskuussa ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Kun jäin äitiyslomalle otin lapsen pois päiväkodista ja kotihoidossa on siihen saakka kun taas palaan töihin. Onhan siinä homma kun kahta pientä pyörittää, mutta niinhän se kuuluukin olla. Se on nyt työtäni tuo lasten hoitaminen ja kaikesta selviää jos haluaa ja on oikea asenne. Ja mielestäni nuo hoitopaikat tulisi ensisijaisesti antaa työssäkäyville!!!!!
t:Uraäiti
Oon kyllä samaa mieltä, vaikkei siitä mun mielestä niin kauheasti tarvitsikaan vaahdota ja aika moni varmasti juuri noin tekeekin jos esikoinen on tuon ikäinen. Tuossa joku kirjoitti, että 5-v. lapsi on puolipäivähoidossa, ja samoin mulla 6-v. lapsi on myös puolipäivähoidossa. Se lienee aika luonnollista. Mun 6-vuotiaani jää kesäksi kotiin (2.5 kk) ja aloittaa syksyllä eskarin. Silloin kun hän oli vauva, ja esikoinen oli 2 v 8 kk, niin esikoinen jäi kotiin.Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:52 Järki käteen kirjoitti:Sain toisen maaliskuussa ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Kun jäin äitiyslomalle otin lapsen pois päiväkodista ja kotihoidossa on siihen saakka kun taas palaan töihin. Onhan siinä homma kun kahta pientä pyörittää, mutta niinhän se kuuluukin olla. Se on nyt työtäni tuo lasten hoitaminen ja kaikesta selviää jos haluaa ja on oikea asenne. Ja mielestäni nuo hoitopaikat tulisi ensisijaisesti antaa työssäkäyville!!!!!
t:Uraäiti
Mä en voi muuta sanoa kuin ison iso peesi Balikille. Meidän esikoinen on kyllä hoidossa noin kolme päivää viikossa (n.11pv/kk) vauvan synnyttyäkin koska tuolla tuntuu hajoavan pää mun kanssa kotona jos on. Kesällä on viis viikkoa kokonaan mun kanssa kotona ja toivon, että onnistun mahoineni järkkäämään riittävästi puuhaa pojalle tuon ajan.Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 19:35 balik harmailee kirjoitti:Minun ajatukseni eroavat selvästi muiden tässä pinossa olevien...
Jään pois töistä kesäkuun lopussa ja aion kyllä pitää esikoiseni tarhassa alle 7h päiviä ma-pe taas elokuusta kun lomakausi on ohi.
Näin tulee olemaan kunnes aloittaa koulun vuoden päästä.
Lapseni tarvitsee ja on ansainnut ikäistään seuraa ja leikkejä, eikä nyhjöttämistä vauvan seurassa, joka muutenkin tulee hänen "reviirilleen".
Äitiysloman aikana saan päivällä keskittyä vauvaan ja päiväkodin jälkeen sitten enemmän esikoiseen, kun mieskin on jo hereillä ja voi auttaa vauvan kanssa.
Suomenlaki sanoo että jokaisella lapselle on oikeus kunnalliseen päivähoitoon, eikä sitä ole eritelty että missä vanhemmat sillä aikaa ovat.
Kukaan lapsi ei jää paitsi hoidosta Suomessa, vaan jokaiselle kyllä järjestetään hoitopaikka.
Mitä sitten vaikka se ei olisi se takapihan päiväkoti vaan joutuisit viedä lapsen jonkun matkan päähän? Monet vievät lapsiaan esim. bussilla hoitoon.
Ihmetyttää tämä suomalaisten niin vankka periaate kotiäitiydestä.
Me kaikki olemme omien lastemme asiantuntijoita ja tiedämme mikä on hyväksi omillemme, joten turhaan yrittävät jotkut alistaa toisia täällä.
Hyvä jos joku on sitä mieltä että lapsi kuuluu kotiin äidin kanssa äitiysloman aikana ja hyvä jos toinen ajattelee että lapsi kaipaa muutakin virikettä.
Meillä näin ja olen iloinen tästä mahdollisuudesta päättää itse asiasta =)
Ja on olemassa myös pph:t joilla on pienemmät ryhmät ja lapsi ihan hyvin pysyy mukana porukassa vaikka olis vaan pari päivää viikossa siellä..Näin meillä ainakin on..Neljä lasta hoitajalla ja niistä kaksi on pienempää ja kaksi vanhempaa. Meidän tyttö viihtyy hyvin siellä itseään muutaman kuukauden nuoremman pojan kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:53 päiväkotitäti kirjoitti:Pitäähän munkin tulla oma lusikkani tähän soppaan laittamaan
Tästä asiasta on paljon puhetta päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
Mun kantani on , ett alle 3-v ei tarvitse muita virikkeitä kun oman äitinsä ei niitä virikkeitä tarvitse päiväkotiin tulla etsimään.
Nykyaikana on niin isot lapsiryhmät , että yksilöllistä aikaa lapsille on tosi vähän päiväkodissa eli omaa lastani en kyllä ikinä laittaisi päiväkotiin jos itse olisin kotona vauvan kanssa.
Onhan niitä olemassa muitakin vaihtoehtoja mistä kavereita lapselle löytää puistot, avoimet päiväkodit jne.
Ja ihan kokemukseta ne lapset jotka pari päivää viikossa vaan hoidossa on monesti "hukassa" ryhmässä ja ryhmäytyminen vie todella kauan aikaa.
ja lopuksi pitää vielä sanoa, että lapset on vaan niin hetken pieniä, että kannattaa ottaa kaikki ilo siitä irti kun on aikaa olla heidän kanssa. Sitten kun ne työt taas alkaa niin päivät jää tosi pieneksi minkä lapsi on enää hereillä kun kotiin päiväkodista päästään.
T: Anskuliini
Juuri tätä tarkoitin minäkin. Ymmärrettävää kyllä että vanhemmat lapset ( esim. 5v ja vanhemmat) kaipaavat jo kavereita ja ovat hoidossa paitsi loma-aikoina...Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:53 päiväkotitäti kirjoitti:Pitäähän munkin tulla oma lusikkani tähän soppaan laittamaan
Tästä asiasta on paljon puhetta päiväkodissa ja sen ulkopuolella.
Mun kantani on , ett alle 3-v ei tarvitse muita virikkeitä kun oman äitinsä ei niitä virikkeitä tarvitse päiväkotiin tulla etsimään.
Nykyaikana on niin isot lapsiryhmät , että yksilöllistä aikaa lapsille on tosi vähän päiväkodissa eli omaa lastani en kyllä ikinä laittaisi päiväkotiin jos itse olisin kotona vauvan kanssa.
Onhan niitä olemassa muitakin vaihtoehtoja mistä kavereita lapselle löytää puistot, avoimet päiväkodit jne.
Ja ihan kokemukseta ne lapset jotka pari päivää viikossa vaan hoidossa on monesti "hukassa" ryhmässä ja ryhmäytyminen vie todella kauan aikaa.
ja lopuksi pitää vielä sanoa, että lapset on vaan niin hetken pieniä, että kannattaa ottaa kaikki ilo siitä irti kun on aikaa olla heidän kanssa. Sitten kun ne työt taas alkaa niin päivät jää tosi pieneksi minkä lapsi on enää hereillä kun kotiin päiväkodista päästään.
T: Anskuliini
Kaupallinen yhteistyö: Semper
Voiko lapselle tarjota mausteista ruokaa? Testaa tietämyksesi ja voita Scoot & Ride -potkupyörä!