sinä joka koit synnytyksen jälkeen masennuksen,minkälaiset välit on lapseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masennusko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masennusko?

Vieras
mä mietin että olenko esikoisen jälkeen sairastanut masennuksen. kun en tuntenut silloin mitään. ja nyt kuopusta(vauva) kohtaan rakkaus on valtavaa. ongelma on se että tunteet esikoista kohtaan on vieläkin aika laimeat, ikäänkuin välillämme oleva suhde ei olisi tunnetasolla kehittynyt juuri ollenkaan. tottakai hän on rakas,enkä ikinä luopuisi hänestä. mutta rakkauden tunteet on kovin laimeat vieläkin.onko tää nyt ihan normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja masennusko?:
mä mietin että olenko esikoisen jälkeen sairastanut masennuksen. kun en tuntenut silloin mitään. ja nyt kuopusta(vauva) kohtaan rakkaus on valtavaa. ongelma on se että tunteet esikoista kohtaan on vieläkin aika laimeat, ikäänkuin välillämme oleva suhde ei olisi tunnetasolla kehittynyt juuri ollenkaan. tottakai hän on rakas,enkä ikinä luopuisi hänestä. mutta rakkauden tunteet on kovin laimeat vieläkin.onko tää nyt ihan normaalia?

koitko mahdollisesti vaikean synnytyksen...itse olen huomannut että vaikean synnytykseni jälkeen tunnesiteen muodostuminen lapseen on kestänyt aika kauan....syytin kauan itseäni vaikeasta synnytyksestä ja siitä että lapseltani murtuivat solisluut :( minun olisi ehdottomasti pitänyt puhua kaikista asioista jonkun kanssa mutta kaikki joille tuntojani purin niin eivät tuntuneet ymmärtävän huoltani...nyt pikkuhiljaa olen "rakastunut" lapseeni hänen oppiessaan uusia asioita ja huomatessani myös sen että lapseni rakastaa minua kaikesta huolimatta <3

Kyllä masennukselta ja niin tutulta kuulostaa.

Minä luulen, että itselläni alkoi masennus jo raskausaikana, en osannut iloita tulevasta vauvasta, minulle ei tullut varsinaista pesänrakennusviettiä, en odottanut malttamattomana että vauva tulisi jo maailmaan. Ultrissa käynnit ja neuvolassa sydänäänten kuuntelut oli ihan jees, mikään ei aiheuttanut sen kummempaa tunnemylläkkää, mistä olin ihmeissäni, sillä normaalisti olen todella herkkä kaikelle vastaavalle.

Lopulta kun vauva syntyi, olin lähinnä järkyttynyt siitä synnytyksestä eikä vauva tuntunut "omalta" vaikka sitä hyvin (konemaisesti) hoidinkin. Jatkuvasti mietin, että tämän täytyisi tuntua jotenkin enemmän, teki pahaa lukea äitien ylitsevuotavasta onnesta ja autuudesta vauvojensa kanssa.

Tuntui todella omituiselta, kun mies sanoi olevansa ihan rakastunut meidän vauvaan, jopa anoppikin hehkutti kuinka rakas se pieni hänelle jo on. Itse vain mietin, että mitä ihmettä, itselläkin täytyisi tuntea enemmän.

Pikkuhiljaa olen kiintynyt lapseen (vauva tosin vasta 8kk) mutta en ole edelleenkään varma, voinko täydestä sydämestäni sanoa rakastavani vaikka tälle lepertelenkin että äitin kulta jne. Minusta ei tunnu pahalta jättää lasta hoitoon edes yöksi, ehkä vähän outoa kun se lapsi ei ole läsnä niinkuin normaalisti, mutta varsinaista ikävää en tiedosta tunteneeni. Toki en osaa ajatellakkaan elämäämme ilman lasta. Pikkuhiljaa voin jo sanoa, että joinakin päivinä jopa nautin lapsen kanssa kotona olosta. Toivottavasti tämä masennus pikkuhiljaa kääntyisi voiton puolelle.

Nyt olen jälleen raskaana ja minua pelottaa molemmat vaihtoehdot yhtäpaljo; että tuntisin enemmän tätä toista lasta kohtaan (väärin esikoista kohtaan) tai että käy samoin kun esikoisen kanssa ja toiseen kiintymiseen menee paljon aikaa.

Olen yrittänyt olla itselleni armollinen ja yritän ajatella, että toiset vaan rakastuu lapsiinsa hitaammin kuin toiset eikä siihen asiaan itse voi vaikuttaa, vaikka lapsi olisi miten toivottu tahansa. Pakko yrittää olla ottamatta asiasta paineita, mutta välillä kummittelee pahastikkin tämä ajatus.

Jestas. Tuo on kuin minun kirjoittamaani!!

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:

koitko mahdollisesti vaikean synnytyksen...itse olen huomannut että vaikean synnytykseni jälkeen tunnesiteen muodostuminen lapseen on kestänyt aika kauan....syytin kauan itseäni vaikeasta synnytyksestä ja siitä että lapseltani murtuivat solisluut :( minun olisi ehdottomasti pitänyt puhua kaikista asioista jonkun kanssa mutta kaikki joille tuntojani purin niin eivät tuntuneet ymmärtävän huoltani...nyt pikkuhiljaa olen "rakastunut" lapseeni hänen oppiessaan uusia asioita ja huomatessani myös sen että lapseni rakastaa minua kaikesta huolimatta <3

en tiedä oliko vaikea masennus(en koskaan hakenut apua koska lääkkeitä en halunnut),ja oikeastaan vasta jälkikäteen olen tajunnut ajatella masennusta.

nyt mietin että löytyyköhän mitään terapiaa tai jotain minkä avulla saisi esikoisen ja minun välistä tunnesidettä vahvistettua?

Näin on myös minulla toisen lpsen kohdalla.. =/ tuntuu niin pahalle kun en tunne häntä kohtaan niin syvästi kuin näitä muita ja poika on sentään 6 -vuotta vanha..=/ En oikein tiedä miten saisin sen saman tunteen myös hänen kohdalle. Yritän halailla samalla tavalla kuin muitakin lapsia, mutta se ei vain tunnu samalle.. Sääliksi käy niin toista kuitenkin ihana ja avoin poika..=/

Yhteistyössä