Siman valmistuksesta tietävät

  • Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti
apuva
Tein eilen 4l simaa ja jätin kattilaan käymään. Pullotin sen tänään n. 3h sitten ja jätin huoneenlämpöön. Nyt on jo rusinoita noussut pintaan. Käsitin että kun rusinat nousevat pintaan sima on valmista, mutta siinähän piti kestää noin 3 vrk? Mitä ihmettä?
 
Vieras
Itse tein lauantaiaamuna sankoon ja pullotin sunnuntaiaamuna. Jo sunnuntai-iltana rusinat olivat nousseet! Maistoin ja sima maistui hirveän makealta, enemmän sokeriliemeltä kuin simalta.
Laitoin 8 l vettä, 0,5 kg fariinisokeria, 0,5 kg sokeria, 1/4 tl hiivaa ja 2 sitruunaa viipaleina.

Teinkö jotain väärin??
 
Vieras joka edellä kirjoitti
Minä muuten laitoin pullot heti kylmään ja silti rusinat nousivat jo (osa niistä), eikä siman mausta ollut vielä häivähdystäkään...

Ei taida onnistua ilmeisesti
 
vieras
Kyllä ne rusinat saatta nousta (ja laskea uudestaan), vaikka sima ei olisi lähellekään valmista. Eikä rusinoiden "liian aikainen" nouseminen myöskään tarkoita, että sima olisi mennyt pilalle. Pullot vaan heti kylmään ja vajaassa viikossa sima on valmista. Kannattaa maistella aikaisintaan 3-4 päivän kuluttua pullottamisesta. Älkää luovuttako! :)
 
"onnistuja"
onneksi mummo teki varalta lapsille myös simaa vapuksi=) Menevät sinne hoitoon...onpahan äipällä ja iskällä omat simat :D
Miten mä onnistuinkin sössimään tuon siman? Joka vuosi tehnyt ja nyt lätkästiin heti promillet siihen =D
 
j
Mitäs tarkoittaa, kun mun simasta tuli aika väkevän makuista? Laitoin sankoon pari sitruunaa viipaleina + kuoren(hyvin pesty) niin oliskohan niistä voinu tulla liikaa makua? Ohjeen mukaan tein!
 
Vieras joka edellä kirjoitti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne rusinat saatta nousta (ja laskea uudestaan), vaikka sima ei olisi lähellekään valmista. Eikä rusinoiden "liian aikainen" nouseminen myöskään tarkoita, että sima olisi mennyt pilalle. Pullot vaan heti kylmään ja vajaassa viikossa sima on valmista. Kannattaa maistella aikaisintaan 3-4 päivän kuluttua pullottamisesta. Älkää luovuttako! :)
Lapsena aina juotiin sitä simaa jo ennen kuin äiti ehti pullottaakaan ja hyvää se jo oli...
 
"onnistuja"
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne rusinat saatta nousta (ja laskea uudestaan), vaikka sima ei olisi lähellekään valmista. Eikä rusinoiden "liian aikainen" nouseminen myöskään tarkoita, että sima olisi mennyt pilalle. Pullot vaan heti kylmään ja vajaassa viikossa sima on valmista. Kannattaa maistella aikaisintaan 3-4 päivän kuluttua pullottamisesta. Älkää luovuttako! :)


KIITOSKIITOSKIITOSKIITOS!!! Pelastava enkelini :D :heart:
 
ehkä
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Mitäs tarkoittaa, kun mun simasta tuli aika väkevän makuista? Laitoin sankoon pari sitruunaa viipaleina + kuoren(hyvin pesty) niin oliskohan niistä voinu tulla liikaa makua? Ohjeen mukaan tein!
Liikaa hiivaa tai liian vähän sokeria? Toi sokerihan on makuasia. Äiti teki aina ohjeen mukaan eli hyvin makeaa simaa, joten sellaisesta tykkään yhä. Toiset laittaa ilmeisesti vähemmän sokeria, jolloin hiivan maku korostuu enemmän, mikä tekee siitä mielestäni kuivaa.
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Mitäs tarkoittaa, kun mun simasta tuli aika väkevän makuista? Laitoin sankoon pari sitruunaa viipaleina + kuoren(hyvin pesty) niin oliskohan niistä voinu tulla liikaa makua? Ohjeen mukaan tein!
Liikaa hiivaa tai liian vähän sokeria? Toi sokerihan on makuasia. Äiti teki aina ohjeen mukaan eli hyvin makeaa simaa, joten sellaisesta tykkään yhä. Toiset laittaa ilmeisesti vähemmän sokeria, jolloin hiivan maku korostuu enemmän, mikä tekee siitä mielestäni kuivaa.
No sokeria on kyllä varmasti oikea määrä ja siirappiakin, niin luulisi olevan makeaa... Ehkä hiivaa sitten lipsahti liikaa, kun 1/8 teelusikallista neuvottiin 4 litraan laittamaan... *voi hitsin vitsi*
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaahan vielä että pitääkö niistä pulloista päästellä paineita pois joskus? En kiristänyt korkkeja ihan kunnolla kiinni, onko se ok?
kunnolla korkit kiinni koska ei se sima muuten hapotu jos sieltä pääsee kokoajan ne hapot karkuun
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kunnolla korkit kiinni koska ei se sima muuten hapotu jos sieltä pääsee kokoajan ne hapot karkuun
Suuret kiitokset! Tässä tosiaan tulee uusavuton olo, mutta eipä se mitään. Jään jännityksellä odottelemaan millaista simaa sitä saankaan aikaiseksi. :)
 
jep
Mä kanssa luulen, että ei-niin-tiukka-korkki, kuten muuten ohjeessa neuvotaan, on saattanut vaikuttaa siihen rusinoiden nousuun! Ainakin meillä siinä pullossa minkä korkin 5v. kiristi, on noussut jo ;) Löysää siinä kai kehotetaan jättämään siksi, että paineet saattaa liiaksikin nousta. Jos lasipulloon tekee saattaa jopa poksahtaa rikki.
 
"onnistuja"
Alkuperäinen kirjoittaja Rebeska:
Kertokaapa joku hyvä ohje siman valmistukseen.

Ainakin mä tein sen fariinisokeripussin kyljessä olevan ohjeen mukaan...ja onnistuin saamaan ne rusinat pinnalle heti seuraavana päivänä pullotuksesta.

Mut mies laittoi korkit kiinni, eli syytän häntä :D Ehkä ei laittanut niitä kunnolla kiinni..
 

Yhteistyössä