Siman tekijät hoi, pikaista apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1 kerran ennen simaa tehny ja se onnistui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1 kerran ennen simaa tehny ja se onnistui

Vieras
Tein siman keskiviikkona, juotavaksi huomiselle lastenkutsuille (10v). Ohjeessa sanottiin, että 3vrk huoneen lämmössä, jos siman pitää saada valmiiksi.
Maistoin juuri simaa, maistuu PELKÄLLE HIIVALLE! Onko se pelastettavissa? Laitoin nyt jääkaappiin. Rusinatkin kupli pinnalla.
Voiko lisätä sitruunaa ja sokeria nyt?
Voiko ylipäätään tarjota lapsille, kun maistuu hiivalle?
On varmasti juotavaa, kunhan kylmenee. Mietin vaan niitä mahdollisia prosentteja.
Ja se oli meidän sälli, joka siman tilasi. Onko varminta ostaa kaupasta?

Hmm...veikkaan ettei sitä enää pelasta mikään. Kaupasta saa valmista simaa, eihän se yhtä hyvää ole mutta aika ei riitä uuden tekoon.

Ensin sima pidetään sangossa vuorokauden, jonka jälkeen pulloihin ja mä pidän vielä muutaman tunnin huoneenlämmössä korkit raollaan ja sitten kylmään. Juotavaa seuraavana päivänä ja säilyy hyvänmakuisena joku 4-5 vrk ennenkun tulee se käyneen hiivan maku.

luultavasti oot laittanut vahingossa liikaa hiivaa, jos kerran erottuu sen maku selvästi. Ja se ylimääräinen hiiva ei sieltä mihinkään 'katoa', joten hiivan maku jää vaikka sokeria lisäilisit. Älä nyt kuitenkaan vielä heitä pois, mutta ehdottaisin varaamaan jääkaappiin valmista simaa.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Hmm...veikkaan ettei sitä enää pelasta mikään. Kaupasta saa valmista simaa, eihän se yhtä hyvää ole mutta aika ei riitä uuden tekoon.

Ensin sima pidetään sangossa vuorokauden, jonka jälkeen pulloihin ja mä pidän vielä muutaman tunnin huoneenlämmössä korkit raollaan ja sitten kylmään. Juotavaa seuraavana päivänä ja säilyy hyvänmakuisena joku 4-5 vrk ennenkun tulee se käyneen hiivan maku.

mulla se oli kattilassa, kun sankoa ei ollut. Olisko se ollut syy liian nopeaan käymiseen? Joo, parasta ostaa kaupasta. Olis kyllä aika kurjat kemut lapsilla, jos siman vuoksi hoipertelisivat kotiin. :(
Saa jäädä aikuisten juomaksi tuo oma sima.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja j:

mulla se oli kattilassa, kun sankoa ei ollut. Olisko se ollut syy liian nopeaan käymiseen? Joo, parasta ostaa kaupasta. Olis kyllä aika kurjat kemut lapsilla, jos siman vuoksi hoipertelisivat kotiin. :(
Saa jäädä aikuisten juomaksi tuo oma sima.

Mä teen siman aina kattilassa, joten siinä tuskin on syytä. Ehkä tuli liikaa hiivaa? Sitä pitää oikeesti laittaa tosi tosi vähän. Mut joo, osta valmista varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä