Silmäsyöpä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anon

Vieras
hei. Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia silmäsyövän oireista? Tai voiko kasvainta silmässä nähdä päänmagneettikuvassa? Luin sattumalta silmänmelanoomasta ja säikähdin pahasti. Mulla silmän iiriksessä ollut jo pitkään ruskea pieni läntti, pari kolme vuotta ainakin. Nyt viimeisen vuoden olen kärsinyt jonkinlaisista näköhäiriöistä, vaaleaa katsoessa pieniä haituvia (jotka kuulemma yleisiä) sekä jotitain läpinäkyviä kuvia, esim m-kirjaimen muotoinen kuvio, sekä pari kertaa näkökentän puutos. Olen raskaana, ja näköni kyllä huonontunut, mutta ei huomattavasti... Onkohan minulla syytä olla huolissaan, vai voiko täplä iiriksessä olla normaali? Ja näköhäiriöt selittyä lievällä raskausajan migreenillä? Pään magneettikuvassa kävin juurikin näköhäiriöiden + pääkivun vuoksi.

menet optikolle ja siellä se kattoo silmäpohjaa, jos tulee tarvetta silmälääkärille niin sitten se lähete sinne. Yhdellä tutulla on todettu tuo silmässäoleva syöpä mutta eipä sillä ollut mitään muutosta iiriksessä. Tosiaan ne silmälääkärit tutkii ne silmäpohjat ja huomaa muutokset.

Oletko käynyt silmälääkärissä?

Raskausaikana näkö heikkenee monella ilman että on mitään muuta "ongelmaa" kuin raskaus.

Mulla alkoi migreeni 18-vuoitaana näköhäiriöillä. Kun puhuin lääkärille oireistani, niin hän ei ymmärtänyt ollenkaan mistä on kyse eikä sitä tutkittu. Vasta myöhemmin tajusin, että kyse oli migreenistä. Päänsärky tuli mukaan minulla vasta myöhemmin.

Mulla on silmässä näkyvä pläntti. Silmälääkäri huomasi sen ja laittoi minulle lähetteen silmäpolille, vaikka mitään oireita ei ollut. Nyt olen käynyt polilla muutaman vuoden seurannassa, mutta mihinkään toimenpiteisiin ei ole tarvinnut alkaa. Silmää tutkitaan silmäläkärin välineillä, ultraäänellä ja kuvataan jonkilaisella mikroskooppikameralla.

menet optikolle ja siellä se kattoo silmäpohjaa, jos tulee tarvetta silmälääkärille niin sitten se lähete sinne. Yhdellä tutulla on todettu tuo silmässäoleva syöpä mutta eipä sillä ollut mitään muutosta iiriksessä. Tosiaan ne silmälääkärit tutkii ne silmäpohjat ja huomaa muutokset.
Mieluummin suoraan silmälääkärille, sillä silmälääkärillä on parempi asiantuntemus. Silmälääkärille pääsee ilman lähetteitä. Jos jatkotutkimuksia tarvitaan, niin silmälääkäri kirjoittaa lähetteen eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Maine Coon/
Taisin säikähtää turhaan eilen, kysyn kuitenkin keskiviikkona neuvolan mielipidettä. Tajusin nimittäin että näköhäiriöt jne ovat kuitenkin molemmissa silmissä, ei vain siinä missä täplä on. (:

Mulla todettiin silmälääkärin tekemässä tutkimuksessa silmänpohjassa luomi viime vuonna. Nyt sitä seurataan puolen vuoden välein jotta mahdolliset kasvamisen merkit huomattaisiin. Seuraava kontrolli heinäkuun alkupuolella.
Silmäsyöpä saattaa oireilla pelkällä näön huonontumisellakin, mutta vaikeahan sitä on itse tietää mikä johtuu mistäkin.Jos on huomattavaa näön huonontumista, niin kannattaa käydä lääkärin juttusilla jo ihan oman mielenrauhan vuoksi.

Uskoisin kuitenkin että sun näköhäiriöt selittyy ihan raskausajan migreenioireilla.Mullakin oli jos jonkinlaista näköhäiriötä silloin ja on edelleen kun migreeni on tulollaan tai päällä.

Viimeksi muokattu:
Huomenna menen optikolle näön tarkastukseen, vaikka neuvolassa sitä ei ole suositeltu näin raskausaikana. Sen tosiaan tiedän että näkö kyllä huonontunut, mutta tätä olen odottanutkin, johtui raskaudesta tai ei, sillä molemmilla vanhemmillani erittäin huono näkö. Lisäksi tänään puhuin äidin kanssa täplästä silmässäni. Se on kuulemma silmässä ollut pienestä asti, ja äiti oli vielä erehtynyt luulemaan silmieni vaihtavan väriä. :) Luulen kuitenkin kaiken olevan aivan normaalia, olen erittäin vainoharhainen kaiken suhteen, mutta varmistetaan kuitenkin. Kiitos vastauksista kaikille.

Yhteistyössä