Silmälasien puhdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimoosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mimoosa

Aktiivinen jäsen
15.06.2009
1 134
0
36
Alustus: Olen käsi ja silminnähden uusavuton, joten pyydän apuanne.

Ongelma: Hankin uudet silmälasit, mutten osaa puhdistaa niitä. Laseja kiellettiin pesemästä, koska ne ovat jotain uutta, merkillistä ja upeaa materiaalia, jota ei saa pestä.

Käytössäni on lasien mukana tullut mikrokuituliina sekä erikseen hankittu Siclair cleaner (for cleaning your glasses, all types of glasses). Suihkutin siis Siclairia linsseihin ja keveällä pyörivää liikkeellä koitin saada sormenjälkiä sun muita pois, mutta laseihin jää silti likaisia jälkiä, eli lika vaan pyörii linssissä..

Missä vika, miten saan lasit puhtaaksi? Materiaali linsseissä reseptin mukaan on SS6(?)

Loppukaneetti: Olen siis uusavuton, enkä siksi soita suoraan optikolle, koska uskon näin säästäväni optikon aikaa ja säästyväni oikealta puhumiselta oikealle ihmiselle :)

Kiitos avustanne jo etukäteen.

edit: TYPO!

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
En tiiä. Mulle sano optikko ettei laseja sais pestä, ei kyllä sanonu että mulla mitenkään erikoislaatuset ois. Mut pessy olen, fairylla haaleassa vedessä. :D On nuo jo kohta vuoden kestäny ihan hyvin.

No voihan hiisi, minulla ei taida vaan olla rohkeutta kokeilla onneani. Jos vaikka sulaa pesuveden mukana :D

Pitänee jatkaa mikrokuituliinakokeiluja.

Päivitys: Netistä löysin neuvon, että haalealla vedellä ja pesunesteellä/fairylla, ja sen jälkeen mikrokuituliinalla kuivaus->Lasit ovat edelleen p*skaiset. Elämäni on sen verran köyhää, että vaivun kohta syväöän ahdistukseen jos en saa yksiä pirullisia laseja puhtaaksi

Lyhyesti muutama fakta aiheesta:
- fairyt ym astianpesuaineet sisältävät väriaineita, joista jää yleensä rippeitä puhdistuksen yhteydessä linsin pintaan aiheuttaen sateenkaariheijastuksia
- wc- ja talouspaperit sisältävät mikroskooppisen pieniä mineraalihiukkasia, jotka kovilla olomuodoillaan hankaavat jatkuvassa käytössä herkkien linssipinnoitteiden pintaa
- turvallisinta jatkuvassa käytössä on käyttää erikoispuhdistusainetta, jossa ei ole mitään syövyttäviä ainesosia (liuottimia joista yleisin on alkoholi), esimerkkinä Optiplus-erikoispuhdistusaine
- pyyhkimiseen/kuivaamiseen turvallisin ja pintaystävällisin vaihtoehto on mikrokuituliina, tosin lyhytaikaisessa käytössä myös pehmeimmät kertakäyttönenäliinat eivät ennätä tekemään huomioitavaa vahinkoa
- pintakäsittelemättömät linssit eivät ole tietenkään niin tarkkoja puhdistuksen suhteen kuin kova-/häikäisypinnoitteita omaavat linssit

Lyhyesti muutama fakta aiheesta:
- fairyt ym astianpesuaineet sisältävät väriaineita, joista jää yleensä rippeitä puhdistuksen yhteydessä linsin pintaan aiheuttaen sateenkaariheijastuksia
- wc- ja talouspaperit sisältävät mikroskooppisen pieniä mineraalihiukkasia, jotka kovilla olomuodoillaan hankaavat jatkuvassa käytössä herkkien linssipinnoitteiden pintaa
- turvallisinta jatkuvassa käytössä on käyttää erikoispuhdistusainetta, jossa ei ole mitään syövyttäviä ainesosia (liuottimia joista yleisin on alkoholi), esimerkkinä Optiplus-erikoispuhdistusaine
- pyyhkimiseen/kuivaamiseen turvallisin ja pintaystävällisin vaihtoehto on mikrokuituliina, tosin lyhytaikaisessa käytössä myös pehmeimmät kertakäyttönenäliinat eivät ennätä tekemään huomioitavaa vahinkoa
- pintakäsittelemättömät linssit eivät ole tietenkään niin tarkkoja puhdistuksen suhteen kuin kova-/häikäisypinnoitteita omaavat linssit

juttu .OOtsä vähän myöhäs. Ja mist helv. löysit näinkin vanhan jutun !?

Yhteistyössä