Sikiöseula, verikoe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

apsi

Jäsen
11.11.2008
419
0
16
Hitto, etten saa neuvolasta ketään kiinni. :mad:

Tuli yhtäkkiä mieleen, että oliskohan mun pitänyt käydä erikseen vielä verikokeella sikiöseulaa varten, vai kuuluiko se verikoe jo niihin, mitä otettiin? Kävin muistaakseni rv 7+2 labrassa.

Ainakin päivä oli tarkka, ja eikös se sikiöseula pidä ollakin juuri niin, että se on tietylle päivälle, jotta nähdään, vastaavatko arvot viikkoja tjtn? Mutta voiko sikiöseulakoetta edes ottaa noin aikaisin?

Ultra olisi ylihuomenna, siihen mennessä olisi kiva saada tämäkin asia selville.

ei oo tietty päivä. mulla oli muistaakseni noin rv 9-11 välil se käynti eli 3viikkoa aikaa. mä aineki sain ekan neuvolakäynnin jälkeen sen lähetelapun labraan. kattoo sit siin 'niskaturvotus'ultras ne verikokeen tulokset.

Minulle sanottiin, että se niskapoimu-ultra pitää tehdä samana päivänä kuin otetaan se verikoe. Syöttävät ultran mitat ja verikokeen arvoja tietokoneeseen joka laskee niistä yhteenlasketun riskiarvon.

Eli kyllä samana päivänä. Tässä oli siis jo kyseessä tämä nykyinen uusi seulontasysteemi, jossa ultraan AINA liitetään se verikoe. (vuodesta 2009 alkaen). Aiemminhan ensin ultrattiin, ja jos riskiraja ylittyi niskaturvotuksessa, niin sitten jatkettiin myöhemmin muihin tarkempiin tutkimuksiin. Tuossa tavassa tuli vain niin paljon vääriä hälytyksiä, että siksi nyt tutkimustapaa on tarkennettu. Hyvä niin.

Tuo labrassa käynti taitaa olla kuntakohtaista. Eli toiset käy ennen np-ultraa, toiset sen yhteydessä ja jotkut jopa sen jälkeen...
Sikiöseulassa ei katsota tarkkoja päiviä vaan niitä vasta-aineita sun muita. Enää et kyllä kerkee labraan, niin että tulokset olisivat käytössä ultrassa.

Minulle sanottiin, että se niskapoimu-ultra pitää tehdä samana päivänä kuin otetaan se verikoe. Syöttävät ultran mitat ja verikokeen arvoja tietokoneeseen joka laskee niistä yhteenlasketun riskiarvon.

Eli kyllä samana päivänä. Tässä oli siis jo kyseessä tämä nykyinen uusi seulontasysteemi, jossa ultraan AINA liitetään se verikoe. (vuodesta 2009 alkaen). Aiemminhan ensin ultrattiin, ja jos riskiraja ylittyi niskaturvotuksessa, niin sitten jatkettiin myöhemmin muihin tarkempiin tutkimuksiin. Tuossa tavassa tuli vain niin paljon vääriä hälytyksiä, että siksi nyt tutkimustapaa on tarkennettu. Hyvä niin.

Eipä. Täällä meillä käydään viimeistään viikkoa ennen np-ultraa, jotta tulokset ovat ultrassa käytettävissä. Ja tämä ihan tänä vuonna tehdyssä seulassa.

[QUOTE="Minä";22360023]Tuo labrassa käynti taitaa olla kuntakohtaista. Eli toiset käy ennen np-ultraa, toiset sen yhteydessä ja jotkut jopa sen jälkeen...
Sikiöseulassa ei katsota tarkkoja päiviä vaan niitä vasta-aineita sun muita. Enää et kyllä kerkee labraan, niin että tulokset olisivat käytössä ultrassa.[/QUOTE]

Helsingissä sanottiin nimenomaan, että kokeet on tehtävä saman päivänä. Eli ei ultraajilla ollut tietenkään vielä tiedossa mitään verikokeen arvoja, koska ne oli vasta otettu 5 min. aiemmin.

Verikokeen+ultran ottamisen jälkeen kului 2 vkoa ja sain vastauksen kirjeessä kotiini. Jos riskiraja olisi ylittynyt, oiskohan ne soittaneet? Kirje on aika kylmä tapa ilmoittaa moisesta.

Yhteistyössä