Sikiön sydänäänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kattokassinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kattokassinen"

Vieras
Olisiko kellään toisella vastaavaa kokemusta? ja mistähän voi johtua?

Nyt rv.27. Neuvolassa sikiön sydänäänet laskivat 105. Nousivat kuitenkin kun sikiö alkoi liikkua ja olivat parhaillaan 135. Liikkeitä tosi harvakseltaan ja aika laimeita. Mieitin voisiko olla napanuorassa jotakin toimintahäiriöä. Tai voisikohan oma alhainen verenpaineeni vaikuttaa sikiön sydämen sykkeeseen.
Nyt passittivat polille tutkimuksiin. Mietityttää vain...

mulla taas oli päinvastoin, kävin tiistaina lääkärissä ja kuunteli pitkään sykkeitä ja lopuksi konsultoi äitiyspolin lääkäriä kun vauvalla kävi sykkeet paikoin 190 ja yli... mutta oli kuulemma ihan normaalia.

juu, elikkäs itse olen viikolla 26 ja sikiön sydänäänet ovat olleet sellasta 115 - 125. mistä tosiaan vois johtua, liikkuu kyllä niin vilkkaasti että hoitajat ei meinaa saaha ees sydänääniä katottua. :D
Olis myls toinen kysymys, onko kellään vastaavaa.. eli kun silloin tällöin tulee samanlaiset oireet kun virtsatien tulehduksessa ja kun käyn lääkärissä testeissä näyte on ihan puhdas, vaikka kivut ovat todella sietämättömiä.. :(

"Terveydenhoitaja tai kätilö kuuntelee minuutin sikiön sydämen sykkeen tiheyttä. Normaali lyöntitiheys on 120-160 kertaa minuutissa. Alkuraskaudessa syke on tiheämpi kuin raskauden lopulla. Sikiön liikkuminen nostaa pulssitasoa.
Normaalit sydänäänet ovat voimakkaat, soinnikkaat ja niiden rytmi on tasainen. Pysyvä nopealyöntisyys eli takykardia (yli 160/min) tai hidaslyöntisyys eli bradykardia (alle 120/min) sekä toistuvat sikiön sydämen lisälyönnit ovat syy lähettää äiti äitiyspoliklinikalle jatkotutkimuksiin."

105 on kyllä tuon tekstin mukaan liian alhainen, joten ihan hyvä, että tutkivat. Voihan olla, että napanuora on tilapäisesti ollut ahtaalla.

Itse oli viime raskaudessa tarkkailussa vuorokauden, kun vauvan sykkeet olivat jatkuvasti 200.

[QUOTE="Huolestunut";22215264]juu, elikkäs itse olen viikolla 26 ja sikiön sydänäänet ovat olleet sellasta 115 - 125. mistä tosiaan vois johtua, liikkuu kyllä niin vilkkaasti että hoitajat ei meinaa saaha ees sydänääniä katottua. :D
Olis myls toinen kysymys, onko kellään vastaavaa.. eli kun silloin tällöin tulee samanlaiset oireet kun virtsatien tulehduksessa ja kun käyn lääkärissä testeissä näyte on ihan puhdas, vaikka kivut ovat todella sietämättömiä.. :([/QUOTE]

Ihan normaali syke. Noissakin on jo mahassa yksilöllisiä eroja ja kun äänissä vaihtelua, niin tuo 115 on täysin normaali:)

Yhteistyössä