sikiön koko...=(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ahistaaa-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-ahistaaa-

Vieras
Elikkäsa,mulla viikkoja tasan 24 .

ultrassa kävin tänään ylimääräisellä käynnillä(sydämen suonet eivät viimeksi näkyneet)
ja todettiin sydämen ja muiden rakenteiden olevan normaalit,ei löytynyt mitään poikkeuksia.
MUTTA,pää oli 1 viikon pienempi,jaltat vastasivat viikkoja normista ja sitten se keskivartalo oli kuiteskin 2 viikkoa jälessä...viimekerralla kuukausi sitten oli viikon pienempi.

nyt lääkäri pyysi toisen lääkärin tarkistamaan ja sitten saatiinkin naistenklinikalle lähete ihan näille päiville.
lääkäri sanoi vain,että ei osaa sanoa miksi kasvu jätättää näin.
syitä voi olla monenlaisia esim.perinnöllisyys,kromosomihäiriö jne...näillä lääkäri "pelotteli" meitä...siis sillä kromosomi poikkeaavuudella.

huh!nyt rupes pelottaa oikein!
itse olen pieni 160\55 tai ainakin lyhyt =)
ja esikoinen painoi synyessään 3000kg ja kasvus myös pysähtyi jossain vaiheessa...sillon ei kukaan huolestunut(asuimme eri paikkakunalla)

nyt kuitenkin asiat on näin..se seerumi seula tehtiin verestä ja todettiin todella alhaiseksi ja ikääkin meillä vain 23.

onko muita joilla vauva on ehkä vähän pienempi kokoinen??

tai sellaisia jotka ovat joutuneet vastaavaan laiseen piinaan?

olis kiva kuulla muiltakin vähän asiasta...

Siis täh?Mulla on joka muksu ollut näissä mittauksissa ns.eri viikoilla ja lääkärit vaan todenneet että on meitä lyhytjalkaisia ja toisetisopäisiä.Että se on ihan normaalia.Samaten mittavirhe voi olla ja pienessä jalassa esim se aika heiton voi tehdä.Outoa että lääkäri noin sanoi..
Esim mun vuoden ikänen tyttö,hänellä oli pää raskausviikkoja vastaava,kroppa viikon pienempi ja jalat kaksi viikkoa pienemmät.lääkärille kun sanoin että onkos siellä joku lyhytkasvuinen,nauroi tä kokenut,vanhempi nainen että älä sinä koneita usko,ei kukaan kasva niiden mukaan.Ne arvot on laitettu jokun keskiarvon mukaan ja oikeesti,eihän meistä kukaankasva käyrien mukaan.

Soita jollekin kokeneemmalle jos mietityttää,mut musta sulle ei mitään huolta.Mulla terve 3 kiloinen tyttö syntyi ja oli ihan eriparia ruumiinosat!!Siis ei vastannee viikkoja.Esikoisella taas oli iso pää ja siitä vesipäätä kehitin...mielessäni siis.Taas lääkäri sai selostaa tätä.
Hassua kyllä että sulla lääkäri noin sanonut...

Jaksamisia ja älä huoli!!

moi=)ja kiitos kata....hieman rupesin nyt itekki miettii,et tais se lääkäri vähän turhaankin pelotella...
siis oon ihan itkun partaalla ja fyysisetikkin tosi huono olo ku ressaa niin paljon!ja ajan naistenklinikalle sain vasta viikon päähän...sinne asti joutuu ahistelee!onko kellään tietoa,että tekeekö ne siellä ihan normaalilla ultralla vai onko niillä se 4d?että kun kertovat lääkärit,että on sillä kuulemma asiantuntevaa porukkaa...

siis hassua sinänsä,et esikoinen oli ultrien mukaan viikon kaks ainam pienempi ja pään ympärys pieni,mut kuitenkin tällä hetkellä terve tyttö.
oli vaan pieni ja sirpakka kun synty...hämeenlinnassa kukaan ei asiasta huolestunu,sanoivat vain et tulee vähän sirompi lapsi,mutta lisäsivät viel et en ole mäkään mikään hirveen iso.

lääkäri totes vaan siinä kätellessä,et"no, teillä nyt menee yö unet tässä,mut me pidetään peukkuja teille ja seurataan tilannetta"
ja "syytä en osaa tähän sanoa,asita voi olla huonosti taikka hyvin,en tiedä"
siis aivan järkkyä kuuneltavaa..ei kyl ollu sil lääkärill yhtään hienotunteisuutta!!!

olis voinu sanoa näinkin että;"ÄLKÄÄ MENETTÄKÖ YÖ UNIA jne..."mut sit ku se noin sano niin kyllähän siinä säikähdys tuli ja itku silmään meille molemmille.
lapsi sai alun clomeilla,eli yritystä riittää..toivottu siis on.

mä tässä pohdinkin et pitäskö mennä jollekkin todella kokeneelle ja taitavalle yksityisultraajalle...maksaa vaan niin hitosti,mut jos asiantuntevuus vastaa rahasummaa,niin sillon tietty eri juttu...

mistä vois saada tietoja taitavasta ja kokeneesta(hyvä maineisesta) ultraajasta?
ja missä +(mitä maksaa...)
itellä kun ei mitään hajua aj etukäteen ei voi tietää kuka on hyvä ja kuka ei,mutta maine tietenkin kertoo aika paljon..

vai tekeekö naistenklinikalla ultraajat hyvää työtä?kellään kokemuksia sieltä?

Mulla ei tietoa hesan touhuista mutta sinuna oottaisin sen viikon ja antaisit lekurin kommentin olla omassa arvossaan.Kuten sanoit ekat tyttös oli pienikokoinen,varmasti tämäkin.

Ja kysyä sekä vaatia kannattaa.Jos sanoo että häiriö mahdollinen,vaadi saada heti tutkimuksia lisää.Olikohan se joku kandi,sillä näillä mitä kerroit,ei voi sanoa että olis joku häiriö.Lapset todella on jo yksilöitä masussa.Sanotaan että noin 20 viikolle vauvat kasvaa samalla käyrällä,sen jälkeen geneettinen perimä sanelee kasvua.

Älkää murehtiko,uskon että oli vain törppö lääkäri.HArmi että osui teildän kohdalle.On sitä uunoja lekureissakin jos muissakin ihmisissä!!

Odota vain se viikko, että pääset NKL:lle. Siellä on todella asiantuntevaa porukkaa, kaikki nk. "ongelmatapaukset" Etelä-Suomen alueelta ohjataan sinne eli kokemusta kaikista mahdollisista ongelmista löytyy. Ihmettelen kyllä minäkin lääkärin toimintaa, on aivan normaalia etteivät kaikki raajat kasva samalla keskikäyrällä. Ja mittaustarkkuus ei ole todellakaan niin tarkka ultralla, että pienistä heitoista kannattaisi huolestua. Vielä, kun kaikki rakenteetkin oli kunnossa. Onhan se tietenkin hyvä varmistaa ettei mitään kromosomihäiriötä ole, mutta pelkästään ultran kokomittausten perusteella olettaminen tuntuu aika liioitellulta. Minua taas neuvolantäti pelotteli ensimmäisessä raskaudessa, kuinka jotain täytyy olla vialla kun mahani meni huimasti yli yläkäyrän. Lähetti sitten äitipolille lääkärille, joka suorastaan kimmastui tuollaisista pelotteluista. Totesi vain mahan koon riippuvan eteenpäin kallellaan olevasta kohdusta ja ruumiinrakenteestani. Ihan normaalikokoinen vauvakin syntyi.

kiitos teille lohdutuksista!!ei ole ketään kelle purkaa ajatuksia,paitsi tietty mies,mutta kun ei toisaalta edes haluta kenellekkään tästä aiheesta oikeen avautua -VIELÄ...
huoli on tietty suuri kun lääkäri töksäyttelee tälläistä suustaan aj näki meidän molempien naamasta,että itkua pidäteltiin..miehelle oli kova pala myös...ja sano,että oli kova työ pidätellä itkua.

sitä vaan miettii,että miksi pitää tälläisiä lääkäreitä olla!jo muutamalla väärinilmaistulla lauseella voidaan saada jo aika paljon harmia aikaseksi!
tää lääkäri oli joku 35v noin ja ultras todella kova kourasesti!siis kun mua on nyt ultrannu jo 3 eri lääkäriä,niin tää viimenen kuka ultras teki sen todella kipeesti!että oli muutenki vähän kolkko vissiin...sattu ihanhirveesti kun paino laitteella vatsaa.
eka rakenne ultra lääkäri totes ettei rakenteissa näy vikaa mut jos halutaan vielä toka varmistus ultra kun lääkäri ei nähnyt sydämen poikkeavia verisuonia kunnolla,niin voidaan tulla.ja mentiin.
toka lääkäri katsoi ja sanoi kaiken olen kunnossa(sydämen suonet näkyi..ym),mutta keskivartalo tulee 2 viikkoa jaljessä ja soittaa toisen lääkärin varmistamaan ja mittaamaan.
ja sitten alkoi meidän huoli kun pelottelu alkoi...huh!
no,hyvä että lääkäri sentääs lupas pitää peukkuja meille...(ihan kun se lohduttais...)
mutta täytynee odotella se viikko vielä...

Minunkin esikoisestani tuumattiin kymmenen vuotta sitten ultrassa (jossa tarkisteltiin sydäntä ja verisuonten virtauksia), että muuten ihan terve vauva mutta on lyhytet jalat.

Koko arvioitiin huomattavan paljon yläkanttiin...

No, meille syntyi rakenteiltaan täysin terve poika joka oli lyhyt ihan joka puolelta, ei vain jaloistaan :-D. Pituutta pojalla oli 44,5cm ja ihan oli sopusuhtainen jalkoineen ja käsineen...

Joten on hyvin todennäköistä, ettei teilläkään ole mitään vakavaa huolenaihetta. Toki ymmärrän, että on raskasta odottaa ja murehtia kun vielä nämä hormoonit herkistävät entisestään...

Kokemusta on sekä Naistenklinikalta (tavisultrasta) että tosi hyvästä yksityisestä (4d:stä). Oletan nyt että puhut Hesan Naistenklinikasta, et Tampereen...

Naikkarin palvelu oli kyllä ihan hyvää, ei valittamista. Me käytiin siellä niskapoimu-ultrassa ja mennään myöhemmin myös rakenneultraan sinne. Laite oli siis sellanen ihan tavallinen "vanhanaikainen" ultra. Huoneen katossa oli tv, jossa tosin oli lähes koko ajan häiriöitä. Eli kuvaruutu meni vaan yhtäkkiä siniseksi, ja kätilö jatkoi vaan selittämistä. Kun todettiin hänelle että minä ja isukki ei nähdä pikkuista ruudulta ollenkaan, totesti kätilö et heillä on vähän ongelmia noiden langattomien yhteyksien kanssa. Sain sen käsityksen että nuo häiriöt ovat ihan yleisiä siellä. Meitä pyydettiin sulkemaan puhelimet, jotteivat aiheuta häiriötä, mut tilanne ei kuitenkaan parantunut. Eli välillä näimme vauvan, välillä vain sinisen ruudun. Tuo harmitti aika paljon, kun kätilö selitti missä on mitäkin tai onko se ja se ok, mut me ei niitä juurikaan nähty. Samoin kuvat jotka saimme 3kpl, olivat jotenkin tärähtäneet (tai sit printterissä vikaa) eli tosi huonot olivat aiempiin kuviimme verrattuna. Näytöllä kun kätilö otti ne kuvat, olivat tosi selvät. Mukava kätilö paikkasi hieman noita "puutteita". Te muuten olettekin varmaan menossa tosiaan Naikkarin lääkärille suoraan, ei kätilölle? Lääkärien palvelualttiudesta ym en osaa sanoa.

Minulla tuon np-ultran jälkeen tuli parin tunnin ajan veristä vuotoa... Joka siis kuitenkin onneksi meni ohi. Olisinkohan sitten jännittänyt jotenkin enemmän, kun tuo näyttökään ei toiminut vai missähän vika, sillä yksityisellä käydessäni verta ei kyllä tullut ultran/tutkimuksen jälkeen... Tai sitten vaan julkisen kätilö oli hieman kovakouraisempi kuin yksityinen lääkäri :o)

Käytiin aiemmin yksityisellä, jota voin todella suositella kaikille: Bruno Cacciatore. Tehnyt merkittävän uran jo tähän mennessä tällä saralla. Opettaa muun muassa Helsingin yliopistolla naistentauti- ja synnytyspuolta, ottaa vastaan useassa kaupungissa (tietääkseni ainakin Hesassa ja Kuopiossa) eri yksityisillä asemilla, ja omaa paljon kokemusta. Lisäksi ainakin meitä kohtaan oli todella hienotunteinen. Hän ultrasi meidät silloin 4d:llä, ja ero tuohon Naikkarin vanhanajan rakkineeseen oli kyllä valtava! Vauva näyttää ihan erilaiselle, oikealle vauvalle, söpöläiselle. Ja kaikki rakenteet ym saadaan sillä todella paljon paremmin näkyviin. Ja kuvat oli tietty myös mahtavat. Pienetkin puutteet/muutokset huomataan helpommin. Samoin sukupuolesta voidaan yleensä olla varmoja, jos se jotakin kiinnostaa. Tuo 4d on kyllä tuon rahan väärti! (yleensä itselle jää maksettavaa n 150-200€, ja tämä siis lääkärin ultraus ei kätilön (heitä yhtään väheksymättä...))

Brunon aikoja ainakin täällä Hesassa kannattaa käydä katsomassa esim Mediviren, Diacorin ja Mehiläisen sivuilta. En nyt tähän hetkeen muista että millä noista hän ainakin otti vastaan. Suosittelen todella!

Julkisella ei siis nähty näytöstä juuri mitään, ja maksu oli se "normaali". Jos vastaavat ongelmat ois ollu yksityisellä niin ois tietty saanu hinnan alennusta. Mut ei kai se omilla silmillä vauvan näkeminen olekaan se pääasia, vaan se et saa tietää et kaikki on kunnossa, vaikkei sitä sit itse näkiskään...

Uskon ja toivon että teillä on kaikki noista peloitteluista huolimatta kunnossa :o) Käyhän sitten kertomassa täällä miten jatkot meni.

kiitos teille vielä tsempistä!!!helpottaa todella...laitoin tonne toiselle keskustelupalstalle myös tän viestin josko lisin saanu sieltäkin jotain kommenttia,mutta sainkin tälläisen joka sai karvat TODELLA pystyyn ja itkun silmään:

"voi ei olen pahoillani...
Kirjoittanut: Toinen saman kokenut.

Meillä oli täysin sama tilanne ja lapsenne syntyi vammaisena rv41+3 2850g ja 48cm ja heti lapsen ulkonäöstä jo arvasimme asian laidan. Luulempa että teillä sama tilanne. Nyt kaikki tuki vaan läheisiltä niin selviätte! Lapsi on rakkain ja tärkein oli millainen vaan!! Mutta rankkaa on sitä en kiellä.."

kamalaa tekstiä ...ihan kun olis jo jokin tuomio tullut jo kun tällästä lukee!muutenkin pää nuppi jo ihan sekasin!

no,mutta ens torstaina on helsinkiin naistenklinikalle se aika.

MIUKU ,kiitos viestistäs!luettiin mihen kanssa ja tultiin siihen tulokseen viestisi perusteella.et taidetaan kääntyä sille brunolle sittenkin!täytyy kysellä huomenna sille aikoja.eli siis käyn siel naikkaril + toden näkösesti siellä brunolla.

rukoillaan,rukoillaan...että asia ei olisi niin vakava mitä ite pääni siällä kuvittelen...

ahdistaa tietämättömyys...kun niin haluais nauttia raskaudesta täysin rinnoin =(

ilmotan kyllä tänne mitä torstaina selviää!

hei!älä välitä tuollaisista jutuista!lapset vaan ovat nii erilaisia jo mahassa ollessaan.kyllä meitä persjalkasia tähän maailmaan mahtuu ja isopäisiä,ei aina tarvitse olla kyse vammaisuudesta.olen itsekkin raskaana,ihan alussa vasta ja kieltämättä mietin kaikkia tuollaisia asioita mutta nihin vaan ei voi itse vaikuttaa ja turhaa käyttää aikaansa murehtimiseen.varsinkaan jos aikoo pitää lapsen kaikesta huolimatta,eri asia tietty jos aikoo tehdä abortin lapsen vammaisuuden takia,tsemppiä sulle ja toivottavasti vauvallasi on kaikki hyvin!

En tiedä, mutta en kyllä enää luottaisi noihin ultriin kauheasti. Minä kävin koko raskauden ajan kasvuseurannassa, lasta siis ultrattiin kuukausittain. Viimeisessä ultrassa todettiin, että painaa 3400 g ja pieni pään ympärys. No, lapsi syntyi kaksi päivää myöhemmin ja painoi 4100 g ja päänympärys oli keskitasoa suurempi. Tuli vaan sellainen olo, että enpä usko enää mitään ultraajien arvioita. Jos painoarvio voi mennä noin pieleen, niin miten ultralla voi nähdä jotain sikiön rakennevikoja yms.