Sikiön koko ja allergioiden periytyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jau

Uusi jäsen
01.12.2009
16
0
1
Hei!
Tämmöiset asiat ovat vaivanneet, eli rv 20+2 pojan paino oli 383 g, eli ihan yläkäyrillä mentiin. Itselle painoa oli tullut kuukaudessa 1,3 kg / per viikko. Raskausdiabetekselle ei ole mitään altistavia tekijöitä, eli ei iän, painon tms. perusteella olisi kovin helppo siihen sairastua. Onko koko "liian" suuri viikkoihin nähden? Ultrassa sanoivat vaan, että ompas pojalla vatsaa ja ollut hyvin ruoka aikana kotona Itse olin normaalikokoinen syntyessäni, ja nytkin pituutta vain 165 cm. Lapsen isä taas oli syntyessään todella suurikokoinen ja nytkin pituutta melkein 2 m.
Ja allergioista.. Kuinka perinnöllistä allergisoituminen on? Itsellä ei ole ollut koskaan MITÄÄN allergioita, ei ihottumaa, ei mitään. Lapsen isällä taas oli lapsena voimakas kananmuna allergia, vieläkin eläinallergia, ihottumaa jne.

Mulla oli vauva ultrassa 521g viikolla 22+0. Ja lääkäri näytti koneelta että ihan keskikäyrillä menee hienosti. Sanoi että noin 4 kiloinen sieltä tulee (sisaret olleet 2,7 ja 3,8kg). Minusta tuo sinun vauvasi paino on todella hyvä eikä liian iso ainakaan.

Vau-kirjassa annetaan rv 21 keskimääräinen painoarvio 325g. Ja noille minun viikoilleni rv23 450g. Eli vau-kirjan mukaan painoarvio olisi mulla ollut hyvin yläkanttiin ja silti erikoislääkäri sanoi että ihan keskikäyrillä mennään.

Mutta nuo on ihan arvioita ja ultrassa voi sikiön painoarviokin heittää. Sinuna olisin huoleti.

Painosta en osaa sanoa, mutta allergioista sen verran että meillä kanssa miehellä esim. tosi vaikee kala ja kananmuna allergia, astma ja muita eläin ja ruoka-aine allergioita íhan riittävästi ja mulla ei mitään, niin ainakaan esikoisella ei ole mitään allergioita :)

Hilipatuinen

Painoarviota mulla ei ole koskaan tehty muuta kuin viime raskaudessa ihan lopussa joten siihen en osaa vastata.

Allergiasta...
Minä ole itse atoopikko sekä allerginen koirille, linnuille, hevoselle, huonepölylle jne jne (ei ruoka-aineita) ja miehellä on astma mutta ei allergioita. Meidän esikoinen sai astman, atopian ja allergian (koira, koivun siitepöly sekä ristiallergisoivat ruoat tuoreena eli mm. omena ja porkkana jne.). Kakkosella oli pienenä mansikka-allergia, mutta hävis joskus 4-5 vuotiaana. Atopia myös kakkosella kuten kolmosella ja nelosellakin. Kolmosella (3,5v) ei ole allergioita, mutta nelosesta ei vielä tiedä kun on vasta vajaa 11kk.

Yritä imettää ainakin se 6 kk. Senhän ainakin sanotaan tuovan suojaa allergioita vastaan. Voi pitää paikkaansakin. Mulla ei onnistunut esikoisen imetys kuin itkun kanssa 2 kuukautta (muita 6kk-1v). Joskus olen miettinyt olisiko pitänyt yrittää enemmän jos olisi nuo allergiat sillä välttänyt.

Mulla itellä on atooppinen iho, joka puhkes joskus teini-iässä aika pahaks. Vauvana oli paha vaippaihottuma. Allergioita on sitrushedelmät ja vähän kaikki muutkin hedelmät, koira, kissa, heinät. Miehellä on atooppinen iho, mutta ei mitään erityistä allergiaa. Esikoisella ei ole yhtään mitään allergioita, kakkonen onkin sitten mega-allerginen ja nyt 1,5-vuotiaana on noin 15 ruoka-ainetta hänellä käytössä. Pahimpina maito ja muna-allergiat. Kolmonen on vielä masussa, joten siitä en osaa vielä mitään sanoa.

Tuohon imetykseen sen verran, että toki se on hyväksi, mutta meillä se ei ainakaan tuonut minkään näköistä suojaa allergioita vastaan. Esikoista osittaisimetin tasan sen 6kk. Suurimmaksi osaksi sai korviketta. Kakkosta täysimetin 4kk (allergiat alkoivat paljon ennen sitä ) ja jatkoin imetystä 1v1kk asti. Imetys on arka aihe monelle ja tämän toin vain sen takia esille, että jos imetys ei syystä tai toisesta onnistukaan, niin ei kannata syyttää siitä tai allergioista itseä.

Yhteistyössä