Sikiölle vaarallinen työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mommytobe?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mommytobe?

Uusi jäsen
04.01.2013
29
0
1
Uusimaa
Kaipaisin kanssakokemuksia, neuvoja, kommentteja työhöni liittyen. Teen töitä puutarha-alalla, missä käsitellään multaa, lannoitteita, torjunta-aineita (tätä en vielä ole käyttänyt), leikataan ruohoa ruohonleikkureilla, tyhjennetään suuria roskiksia käsivoimin jne.

Olen nyt alkanut miettimään työn vaaroja sikiölle, kun viime viikolla leikkasin ruohoa bensiinikäyttöisellä ruohonleikkurilla koko päivän ja jouduin hengittämään siinä samalla pakokaasuja 8 h ajan. Työpäivän lopuksi minulla oli kauhea päänsärky ja pahoinvoiva olo. Tämä leikkaus tapahtuu kertaviikkoisesti.

Olen myös tyhjennellyt roskiksia työkaverin kanssa, ja roskisten paino on ainakin yli 20 kg. MELAn esitteestä raskausajalle luin, että raskaana oleva ei saisi mielellään nostella yli 12 kg:n taakkoja ja päivän kokonaisnostettavat yhteensä saavat olla maksimissaan 1000 kg.

Työssäni on myös traktorilla ajamista ja muiden bensiinikäyttöisten laitteiden käyttöä jopa koko työpäivän ajan. Niin sanottuja vaarattomia töitä ovat kukkien laitto, multapesien kääntö, kukkien hoito ja istutusten hoito (varsinkin hanskat kädessä).

Harmitti, että otin työn vastaan kolmisen viikkoa sitten. En osannut arvella haittavaikutuksia siinä vaiheessa. Kommentteja? Mitä mieltä olette, että onko työni jossain määrin vaarallista sikiölle? Vielä en ole ottanyt yhteyttä neuvolaan, työterveyshuoltoon tai gynelle. Asia alkoi vaivata vasta viime perjantaina.

Työterveyshuoltoon otin yhteyttä ja pidimme työterveyslääkärin sekä esimiehen kanssa neuvottelun työn riskeistä. Lopputuloksena oli se, että bensiiniä tai bensiinikäyttöisiä laitteita minun ei pidä käyttää missään nimessä bensiinin sisältämän tolueenin takia. Samalla poistui suuri osa meluongelmasta, mutta myös traktorilla ajamista pitää välttää sen tuottaman melun takia. Torjunta-aine glyfosaattia ei pidä myöskään käyttää. Työtehtäväni supistuivat aika tavalla, mutta mitäpä sitä ei tulevan lapsensa eteen tekisi.

Yhteistyössä