Sikiötestit

Olen 36v ja odotan kolmatta lastani, la 29.5.05. Olen miettinyt pitäisikö osallistua sikiötutkimuksiin, esim lapsivesipunktio tai istukkanäyte. Neuvolassa ei pidetty tarpeellisena, hyvä ystäväni menisi itse ehdottomasti jos olisi raskaana ikäisenäni.... Mitä mieltä olisitte asiasta?

lapile
olen 34-vuotta vanha 3 lapsen äiti. en ole yhdeltäkään käynyt edes alkuraskauden tutkassa saati verikokeessa mikä oli ennen näitä.toiselta lapselta jouduin käymään lapsivesipunktioissa ja ylimääräisissä tutkissa veriryhmävasta-aineiden vuoksi. Lapsivesipunktio ottaa kipeää ja on ilkeän tuntuinen ja aina liittyy keskenmenoriski. Ja luulen että monikaan äiti ei lopulta tee aborttia lapsen kehitysvamman vuoksi. Sukulaisrouva vietti monia unettomia öitä lapsen liian suuren pään vuoksi, mutta terve lapsi lopulta syntyi. ultraääni voi aiheuttaa sikiölle päänsärkyä? no jokainen miettii ja päättää itse. :hug:

ainako eri mieltä
Mä menisin kyllä kaikki testit. OLisin halunnut jo 35-vuotiaana raskaana ollessani, mutta ei kuulemma tehdä rutiinisti kuin 37 täyttäneille. Meille onneksi syntyi terve lapsi. Ja pakko sanoa, että oon niitä ihmisiä, että jos saisin tietää, että lapsi on vammaantunut, tekisin abortin. Olen elämäni aikana tehnyt paljon töitä kehitysvammaisten kanssa, joista jokainen on upea ja ihana ihminen. Mutta silti. Tiedän, että itse en jaksaisi. Tämän enempää en jaksa tässä selittää, mutta minusta oli tärkeää tuoda mielipiteeni esille, meitäkin on jotka ajattelevat näin.

tipuli
olen 38v 4 lapsen äiti n,uorin 4kk ,ehdottamasti en mennyt sikiö testiin rodunjalostus on mielestäni eettisesti väärin ,tämä on siis vain minun mielipide , jokaisella on eri elämäntilanne ja suvussa geenirasitteitä

DILLEDALLE
Älä mene!
Minä olin menossa, mutta ultran jälkeen kun olisi otettu seulonta verikoe, ilmoitinkin muuttaneeni mieleni. Viikkoja ehtii kerääntyä tosi paljon ennenkuin lopullinen tulos tulee lapsivesipuntion jälkeen, pystytkö tosiaan tekemään keskeytys päätöksen sitten?

Niinpä niin
Kannattaa mennä, mutta istukkabiopsiaan ei lapsivesitutkimukseen, koska istukkabiopsia otetaan jo 9-11 viikoilla. Vaikken aborttia puolustakaan, niin eikö ole helpompaa kun tarvittaessa voi ottaa mahdollisimman paljon selvää kyseisestä kehitysvammasta jos vauvalla sellainen olisi.

odottamaton
Testitkään eivät ole 100-% luotettavia. Istukkatutkimukseni mukaan meille oli tulossa terve lapsi. Hän kuitenkin kuoli muutaman päivän ikäisenä kromosomivian vuoksi. Oli kuulemma sairaalan historian 1. tapaus.

äi-titi
en menisi keskenmenoriskin takia.
Meillä piti lääkäri niskapoimu-ultraa luotettavampana, jos jotakin tutkimuksia haluaa. Eihän sekään täysin varma ole, mutta mikä olisi.

Yhteistyössä