sikiön sydänvauriot

aattelin aloittaa uuden ketjun sydän asiasta :heart: heips vaan kaikille! olen vimmaisena etsinyt tietoa ja mm.keskustelupalstoilta samanlaisia tapauksia kuin minulla,mut en ole ihan samanlaista vielä löytänyt.elikkä olen 15 viikolla raskaana ja ultrassa selvisi et sikiön sydämmestä puuttuu "joku" väliseinä. mitä tämä tarkoittaa?sydämmen syke on hidas ja matala.100-107. niskaturvotus ok ja lapsivesitutkimuksessa kromosomit normaalit.onko kellään ollu samanlaisia kokemuksia onko sikiö selvinnyt kohdussa hengissä? :'(
 
:hug: Ei juuri tästä ole kokemusta. Kahden lapsen sydänäitinä tiedän tunteesi. Luulen, että vauvaasi tarkkaillaan ultralla raskausaikana enemmän kuin normaalisti ja synnytys hoituu Helsingissä, missä voidaan sitten hoitaa vauvaa. Menet varmaan rakenne-ultraan jonkun viikon päästä? Laitas googleen hakusanaksi sydänlapset ja käy sieltä katsomassa, voit löytää sieltä vertaistukea.
 
En myöskään ole kuullut juuri tuosta sydänviasta, erilaisia väliseinäaukkoja kyllä on, mutta ehkäpä vauvallanne tuo aukko on niin iso että se käytännössä puuttuu? Eteis- / kammioväliseinäaukot ovat kaiketi yleisimpiä ja usein "helpoimpia" sydänvikoja (ei ole tarkoitus vähätellä) mutta mitä isompi aukko on, sitä suurempia korjauksia ja ongelmia se tietysti aiheuttaa. Sydänlasten ja vanhempien yhdistyksen kotisivut löytyvät osoitteesta www.sydanlapsetjaaikuiset.fi, sieltä löytyy myös vinkki sydänlasten vanhempien keskustelupalstalle, josta saat varmasti vertaistukea ja tietoakin. Nykyisin pystytään tekemään uskomattomiakin korjausleikkauksia, joten koita pitää mielialaa ylhäällä ja nauttia odotuksesta niin kuin pystyt. Varmaankin pääsette vielä tarkempiin ultriin ja kardiologien tutkimuksiin vauvan synnyttyä, mutta muista kysellä lääkäreiltä tarpeeksi selkokielistä infoa tilanteestasi ja laita kysymyksiä myös paperille!
Kaikkea hyvää pienellesi.
 
Noilla viikoilla ei vielä voida aivan takuuvarmasti sanoa että mikä mättää. Mutta jos sieltä puuttuu eteisten ja kammioiden väliseinää, niin se on sellainen vika kuin AVSD (löydät siitä tietoa kun googletat). Ihan pieniä reikiä ei noin aikaisilla viikoilla huomata, eli kyllä se reikä merkittävän kokoinen on. MUTTA ei se ole mikään paha tuomio :) Kirurgia pystyy kuitenkin ihmeisiin, jopa yksikammioiset lapset voivat nykyään näennäisen hyvin.

Kaikkea hyvää odotukseen, koita olla stressaamatta liikoja :hug:
 
mulla jouduttiin jo yksi lapsi keskeyttämään viikolla18.eli oli jo jo aika iso.hänelläkin oli sydän vika.patologin tutkimuksessa ilmeni vain yksi kammio ja yksi eteinen,kun näitä normaalisti kuuluisi molempia olla kaksi.se oli suora lainaus kirjeestä.se oli niin rankka kokemus etten haluais taas käydä samaa läpi.hänet piti ihan synnyttää oli poltot ja kaikki.lääkäreitten mukaan tämä olisi kuitenkin erinlainen sydän vika.oisko tämän kanssa toivoa?välillä uskon välillä en :'( :'( :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja heart:
mulla jouduttiin jo yksi lapsi keskeyttämään viikolla18.eli oli jo jo aika iso.hänelläkin oli sydän vika.patologin tutkimuksessa ilmeni vain yksi kammio ja yksi eteinen,kun näitä normaalisti kuuluisi molempia olla kaksi.se oli suora lainaus kirjeestä.se oli niin rankka kokemus etten haluais taas käydä samaa läpi.hänet piti ihan synnyttää oli poltot ja kaikki.lääkäreitten mukaan tämä olisi kuitenkin erinlainen sydän vika.oisko tämän kanssa toivoa?välillä uskon välillä en :'( :'( :'(
ON!!!
:) On kyllä toivoa. Koska jos sieltä puuttuu "vain" väliseinää, niin vaikka se puuttuisi lähes kokonaan, se saadaan fiksattua umpeen. Ja näissä leikkauksissa se onnistumisprosentti on melko lähellä 100%.

Pahoillani tuosta toisesta raskaudesta :( :hug: Mutta jos sieltä on puuttunut toinen puoli sydämestä kokonaan, niin tilanne on kyllä ollut melkolailla mahdoton :(

Älä menetä uskoa tai toivoa, sillä tuo vika (vaikkei tarkkaa diagnoosia vielä voida tehdäkään) on mitä todennäköisimmin korjattavissa. Takuitahan täällä ei kenellekään anneta, mutta todennäköisyyksiä onneksi... :)

Voimia! Koita olla murehtimatta liikoja.
Mulle saa pistää yv:tä jos joku askarruttaa, olen itse kahden sydänvikaisen pojan äiti.
 
:wave: näin kannustavaa kommenttia en ole saanukkaan,tuli ihan kyyneleet silmiin,mä olin jo aivan varma että joudun samaan tilanteeseen kuin ensimmäisen kanssa.kun lääkärit vaan sanoo et kyl siellä nyt on jotain vialla kaikki ei oo hyvin.mitään ei puhuta et sen vois korjata.tuntuu et ne ois jo valmiix antanu kuolemantuomion.kusyin et voiko sille tehdä jotain,niin lääkäri sano että ei.tarkottiko se sit et ei kohdussa olo aikana?mutta nyt olen toiveikkaampi kun olen saanut teiltä kannustavia kommentteja.mix ne lääkärit ei voi selittää että syntymän jälkeen voidaan tehdä leikkauksia?no mutta kiitos sinulle :hug:
 
Aina on toivoa. :hug: Tulet törmäämään siihen, ettei sinulle kerrota aina sillä hetkellä kaikkea kun haluaisit tietää. Ja näin jälkeenpäin voin sanoa, että siinä se toivon viisaus piileekin. Nämä pienet sydänlapset ovat ihmeellisen voimakasta sakkia ja lääkäritkin heidän voimansa ja jaksamisen edessä välillä ihmeissään. Kaikkea voi tapahtua ja siitä olen varma, että lääkärit tekevät parhaansa.

Lääkärit ovat hyvin varovaisia antaessaan toivoa, sillä loppupelissä ei ole heidän käsissään, selviääkö lapsi. Synnytys, syntymä ja uuteen ympäristöön tottuminen on varmasti niitä käännekohtia sinun masuvauvasi taipaleella. Kehoitan sinua katselemaan ja lueksimaan Sydänlasten kirjaa, sen löytää kirjastosta ja polilta missä käyt tarkastuksissa.

Minun pieni tyttäreni menehtyi, mutta se ei tarkoita -että teidän lapsellenne kävisi niin. Hoito ja leikkauskeinot ovat erittäin monipuolisia.

Voimia ja luottamusta tulevaan. Itse ainakin uskon sydämestäni, ettei tämä elämä ole vain tässä maallisessa vaan jatkuu tuonpuoleisessa. Ja siellä tapaan lapseni vielä joskus. =) :heart:
 
kävin viimeviikolla meidän neuvolassa toisissa verikokeissa jossa seulottiin vatsanpeitteiden sulkeituneisuutta.ja nyt sitten soittivat et niissä oli ollu jotain.me joudutaan molemmat verikokeisiin etsivät kumpi meistä on kantaja,munuais sairaus(kai perinnöllinen?)olin jo alkanut pikku hiljaa toivoa että lapsi syntyis sydänviasta huolimatta,mutta nyt on tullu lisää sairauksia.masentaa :ashamed: ei kai hän sitten ikinä näe päivän valoa :'( kohtahan on viikko 18 silloinhan se ensimmäinenkin keskeytettiin.miten jaksan saman taas?maanantaina kai ne sitten kertoo lisää ja tuomion :|
 
:|

Nyt on ihan pakko todeta että meni yli oman tietämyksen nuo kokeet ja tuo munuaissairaus. Mutta rankalta kuulostaa.

Valtavasti voimia :hug: :hug: :hug: Tuon odottelun täytyy olla raastavaa; "odota ensi viikkoon" "no, odotellaan maanantaihin", odotellaan-odotellaan-odotellaan. Vaikka ainut vaihtoehto se on, niin.. Huh.

Jaksele :hug:
 
siltä maanantain reissulta tulin vasta nyt.jouduin jäämään sairaalaan.lapsi oli menehtynyt kohtuun.ollut kuolleena ainakin viikon.se verikoe tarkoitti varmaan tuota kesken menoa eikä tuota munuaissairautta.luin netistä.oli synnytys ja sitten kaavinta.istukka ei tullu muuten ulos.mulla oli kova veren hukka.vieläkin pyörryttää ja heikottaa.täytyy lepäillä. :ashamed:
 

Yhteistyössä