sikiön pieni koko:(

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
kävin tänään ultrassa rv27+6
Bm 68
FL 51
HC 248mm
AC 205mm
ja paino arvio 900g

Mitä noitten mittojen pitäis sit olla?? joudun 4vkon päästä kasvukotrolliin, tarkastellaan et kasvaako se sikiö vaan omalla käyrällään ja on pieni vai onko muuta:/
Miten muilla on ollu näil vkoil noi mitat??? ja onko se normaalia et se on nyt jo pää alaspäin? en tajunnu siel kysellä...:D :(

hmmm
Ihan normilta kuulostaa:/
Meillä myös painoarvio oli 900g ja sanottiin että ihan normaali.

Siskon tyttö syntynyt rv 28,ja vauvalla oli painoa syntyessään reippaat 900g.Ei sanottu että vauva olisi liian pieni nuihin viikkohin nähden.Kasvoi vain omaa käyräänsä.

Mutta hyvähän se on tarkistaa tuollaiset asiat.Ettei vain mikään sitten ole oikeasti vialla.

Kaivelin neuvolakortit esiin...

Esikoisesta ja kuopuksesta ei mittauksia tuossa kohtaa, mutta keskimmäinen oli 26+0 BM 70, HC 261, AC 214 painoarvio 940g. Hän oli syntyessään 52cm 3850g ja poika. Luulen että teille on pieni siro vauva tulossa, joten älä ole huolissasi. Minusta ei hälyyttävää?

Mulla arvioitiin koko ajan että pituus menee keskikäyrän alapuolella.. siis vielä viikolla 36+2 ultrassa. Lapsi syntyi 40+0 ja pituus 54.5cm
Että se siitä "keskikäyrän alapuolesta :D " . Kapeet luut saattaa olla syy joskus että lapsi vaikuttaa pienelle ultrassa. Jos ne mittaa luun paksuutta? *on pohtinut mistä noin suuret arviointivirheet voivat johtua*

vähän heitti
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mulla arvioitiin koko ajan että pituus menee keskikäyrän alapuolella.. siis vielä viikolla 36+2 ultrassa. Lapsi syntyi 40+0 ja pituus 54.5cm
Että se siitä "keskikäyrän alapuolesta :D " . Kapeet luut saattaa olla syy joskus että lapsi vaikuttaa pienelle ultrassa. Jos ne mittaa luun paksuutta? *on pohtinut mistä noin suuret arviointivirheet voivat johtua*
Meille sanottiin paria tuntii ennen esikoisen syntymää et tulee pieni vauva.Painoarvio oli 2800g.Lapsi kun syntyi niin oli tuota massaa kuitenkin hiukkasen enemmän...3990g painoi tyty pituuttakin löytyi 51cm.

Mulla siirrettiin esikoisen laskettua aikaa rakenneultrassa, koska sikiö oli liian pieni. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, et ihan turhaan siirrettiin. Tyttö syntyi 38+1 ja oli 2370 g ja 45,5 cm eli viikkoihin nähden liian pieni. Ruoka maistui ja alkoi kasvaa hurjaa vauhtia. Yksi vuotiaana oli jo vähän keskikäyrän yläpuolella pituudessa ja paino olikin huidellut +20 käyrällä koko imetysajan :LOL: Eli pullea vauva pienestä syntymäpainosta huolimatta. Nyt neiti on melkein neljä vee, 103 cm ja n 18 kg eli ei todellakaan pienimmästä päästä. Päiväkotiryhmänsä pisin, vaikka on saman ikäisiä useampi.

Eli vaikka syntyisi pienikokoisena, niin välttämättä ei silti jää pienikokoiseksi.

Meidän vauvan painoarvio vk:lla 35+4 oli 2400g, joten ei täälläkään mitään jättiläistä odotella... Viimeksi tänään neuvolantäti sanoi kun tunnusteli vauvaa (38+1) että pieni vauva täältä on tulossa...

Pikkuiseksi meidän esikoista koko raskausajan sanottiin. Eikä tuo iso ollutkaan: 2.8 kg, syntyi rv 40+5.

Nyt ikää 5 v, ei todellaakaan ole kirppu vaan hyvän kokoinen (112 cm ja 19-20 kg), täysin terve ja erinomaisesti kehittynyt tyttö.

mie
Minulla oli kuopuksesta painoarvio rv 23+3 400g. Lääkäri totesi, että pieni ja siro vauva, mutta ei kuitenkaan mihinkään seurantaan jouduttu. Poika syntyi rv 39+4 mitoilla 3185g/49cm :)

FMN
Sorry en jaksa nyt kaivaa kortteja esiin, mutta me ollaan oltu kasvukontrollissa molemmista lapsista viikoista 26-28 eteenpäin. Ekasta jouduttiin jopa käymään viikolta 31 kontrollissa joka viikko loppuun asti. Kummatkin pojat on syntyessään olleet pienehköjä (50 cm eli normipituus mut painoa 2,5-2,6kg). Eipä siinä muuta, kasvua seurattiin tehostetusti myös syntymän jälkeen jonkin aikaa ja edelleen ovat keskimittaisia mutta hoikkia. Mitään varsinaista selitystä tuohon pienikokoisuuteen ei ole etsitty tai löydetty. Eli ei yleensä mitään "vakavaa", jotkut vaan on pienempiä ja jotkut isompia jo vauvoina.

Tsemppiä!

Yhteistyössä