Sikiön kromosomipoikkeavuudet pelottaa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei, kirjoitan teille, koska minulle ei ole ketään muutakaan kenelle puhua. Kukaan muu paitsi minä ja mieheni ei vielä tiedä raskaudesta. Olen ensimmäisellä kolmanneksella, nt-ultraan on vielä aikaa.

Olen nyt todella ahdistunut miettiessäni sikiön hyvinvointia. Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta vauva on nyt jo rakastettu. Pelkään, että nt-ultrassa löytyisi jotain pahaa. Tiedän, ettei ole mitään mitä voisin tehdä, kuin vain odottaa. Tämä huoli kuitenkaan kalvaa mieltäni niin paljon, että arkisista asioista ja esim. töiden teosta ei tunnu tulevan mitään. En pysty olemaan läsnä lapsillemme, jotka tarvisisivat äitiään, sillä minua ahdistaa vain niin paljon kun mietin onko vauvalla kaikki hyvin.

vierailija
Jatkan vielä, koska meillä tosiaan on jo kaksi lasta, niin pelottaa se, miten jaksaisimme sairaan lapsen kanssa. Nytkin tuntuu arki välillä liiankin kiireiseltä ja uuvuttavalta, ja omien voimavarojen riittäminen ahdistaa. Etenkin, koska tämä ei ollut suunniteltu raskaus, niin pelottaa että mikä kaikki voisi mennä pieleen.

vierailija
Suunniteltu tai ei voi asiat silti mennä pieleen. Peloista kannattaa ehdottomasti puhua ammattilaisen (psykologi tms.) kanssa ja selvittää pelkojen syitä ja pohtia niistä selviämisen keinoja. Tilanteesi kuulostaa pahalta jos se jatkuu samanlaisena pidempään. Vaarannat pahimmassa tapauksessa koko perheesi henkisen hyvinvoinnin pelkosi vuoksi. Kaikella ystävyydellä sanon: hae apua ajoissa. Siis nyt heti. Tänään.

vierailija
Kyllä muakin stressaa tuleva nt-ultra ja jos sieltä (tai rakenneultrasta) jotain löytyy. Jos näin kuitenkin käy, on miehen kanssa täysin selvästi yhdessä sovittu, että raskaus keskeytetään. Tosiasia kuitenkin on, että lapsi voi vammautua tai sairastua myös paljon myöhemmin syntymän jälkeen. Jos näitä asioita murehtisi jatkuvasti, ei elämästä tulisi mitään. Voithan sinäkin joutua onnettomuuteen koska vain.

Jos asiat on noin pahoja, ettet saa ollenkaan mielenrauhaa, ota yhteyttä neuvolaan. Siellä osataan kyllä auttaa!

vierailija
Mitä jos menisit varhaisultraan mielenrauhan vuoksi?

Sillä ei ole mitään tekemistä raskauden jatkamisen kanssa, oliko se toivottu/yritetty vai ylläri.
Keskenmenoja, rakennevikoja ym. On molemmissa tapauksissa ja niille ei voi itse mitään.

Ota ihmeessä yhteys neuvolaan! Sieltä saat keskusteluapua. Minulle sitä tarjottiin kun kerroin huolissani, meillä oli vuosikymmen raskauden yritystä takana ja olin koko raskauden peloissani että tämä viedään minulta.

Yritä nauttia raskaudesta ja lapsistasi. Koita olla murehtimatta turhaan. Etukäteen murehtiminen ei vähemmän surua, jos jotain tapahtuu ja sitten taas murehtiessa unohtaa nauttia siitä hetkestä.

vierailija
Kiitos kaikille vastanneille <3

Varasin ensi viikoksi varhaisultran, jos saisi näitä huolia yksi kerrallaan poistettua. Päivä kerrallaan vaan elellään ja otan kyllä matalalla kynnyksellä neuvolaan yhteyttä, jos huolet eivät helpota. Itse en oikein usko, että minulla auttaa muu kuin seulojen ja nt-ultran tulokset ainakin näin alkuun mielen helpottamiseksi, vaikka toki mitä tahansa voi tapahtua koska vain. Mutta ei enää montaa viikkoa niin saa jo jotain vastauksia. Nyt olen katsonut Youtubesta erilaisia rauhoittumis/rentoutumistekniikoita, ja ne tuntuvat helpottavan! On helpompi keskittyä tähän hetkeen ja perheeseen. Ostin myös päiväkirjan ja alan kirjoittaa ajatuksia ja kiitollisuudenaiheita ylös. <3

vierailija
NIPT-tutkimuksella saa tavallisimmat kromosomipoikkeamat poissuljettua paljon luotettavammin kuin yhdistelmäseulalla, kävisin siinä jos asia kovasti huolettaa. Se siis tehdään verinäytteestä ja näytteen voi ottaa aikaisintaan rv 10+0.

vierailija
Hei!
Yritä olla stressaamatta, se ei ole hyväksi sikiölle. Ymmärrän sua että ei ole helppoa olla miettimättä onko kaikki hyvin. Itselläni kaksi lasta joten kokemusta on. Uskon että kaikki on hyvin siellä, ja jos ei ole, niin siihen ei voi itse vaikuttaa! T:5 kk synnyttänyt

Yhteistyössä