Sikiöllä tosi korkea syke.Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Minulla oli raskausviikkoja 31 täynnä, kun yllättäen huomattiin tytön korkea syke. Yli 200 huiteli, korkeimmillaan taisi olla 240!Mitään syytä ei tälle korkealle sykkeelle löydetty, tyttö masussa oli kaikin puolin terve.Minua alettiin lääkitä, jotta vauvan syke saataisiin sen avulla laskuun. Ja viimeinhän se onnistui ja vajaa vuosi sitten meille syntyi täysin terve ihana tyttö=).Mitään selvää syytä ei tälle yhtäkkiselle hurjalle sykkeen nousulle löytynyt.Onko kenellään muulla kokemuksia tai esim.kuullut jostakin tällaisista tapauksista?

Mulla yhden kerran neuvolakäynnillä kävi niin, että vauvan syke huiteli yli kahdensadan, ja vielä kontrollikuuntelussa puolen tunnin kuluttuakin yli 180, joten laitettiin päivystykseen kontrolliin. Siellä syke olikin sitten jo ok, makasin puolitoista tuntia (...) käppyrällä kun halusivat olla varmoja. Eikä näkynyt ultrassakaan mitään erityistä. Viikkoja oli tuolloin 38+1.

Mitään syytä ei meilläkään löytynyt, mutta korkea syke ei myöskään toistunut/jatkunut joten en joutunut millekään lääkitykselle. Lääkäri sairaalassa kyseli mikä mun syke oli ollut silloin kun tämä tapahtui, mutta sitä neuvolassa ei ollut huomattu mitata. (Kaikkihan mikä äidin sykettä nostaa, nostaa myös vauvan.) Itse en kyllä huomannut että oma pumppu olis mitenkään hakannut, verenpaine oli ok, en ollut ottanut mitään lääkettä tai vastaavaa, enkä juonut ylettömästi kahvia tai juossut puolimaratonia ;) just ennen neuvolaa, enkä tupakoi.

Tyttö syntyi pari kuukautta sitten ja on ainakin toistaiseksi ollut täysin terve, ei ole ollut pumpussakaan huomauttamista.

Mulla oli oma sykeki aika korkeaa tuolloin ja sen takia olinki just tuolla kerralla ylimääräisellä neuvolakäynnillä kun vauvan korkea syke huomattiin. Mulla siis neuvolasa oma syke välillä oli jopa 140, mut en ite kuitenkaan tuntenu mitään erityistä tykytystä tmv.Muutenki raskausaikana syke oli semmosta sadan pintaan. Toki muaki tutkittiin tuon sykkeen takia, mm. kilpirauhasarvot ja sydänki ultrattiin mut eipä mitään syytä sillekään löytyny.

eiks ne oo nimenomaan tyttöjä, keillä korkea syke? Niin ainakin meillä neuvolan täti sanoi. Vaikka eihän noihin ole luottamista tietysti.

Mut asiaan. Oli korkea syke, noin 200 viimeisten viikkojen aikana (n. viikot 34-38). Jouduin joka kerta sairaalaan, missä tilanne normalisoitui. Minusta tuntuu, että kovakourainen painelu neuvolassa ja mittaus aiheutti korkean sykkeen.. itseasiassa olen tästä ihan varma, koska olin itsekin ihan hermona niistä mittauksista! Lapsi sitten syntyessään oli aivan terve, eikä ensimmäisen vuoden aikana ole kärsinyt mistään muutenkaan

Yhteistyössä