Sikiö seulonnoista kysyn..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Eli tarjotaanko nykyään joka kunnassa mahdollisuus osallistua noihin sikiöseulontoihin ja mitä muuta sisätävät kuin niskaturvotus ultran?Odotan neljättä lastamme rv8+0 ja mulla olis ollut huomenna eka neuvoal mutta jouduin siirtämään sitä kahden viikon päähän niin terv hoitaja kysyi että aionko osallistua sikiö seulontoihin.Meillä on lapset 2002,2004 ja 2006 ja en heidän odotus aikaan ole muistaakseni osallistunut seulontoihin eikä edes niskaturvotus ultraa otettu.En kyllä muista että niitä olisi tarjottukaan.

Neuvolan täti kysyi että aionko osallistua noihin seulontoihin mutta sanoin että en niin silloin eka ultra on kuulema n.viikolla 12 samalla kun on lääkärin tarkastus.Mutta se on vaan se ultra jossa varmistetaan laskettu aika..

Edelleen riippuu siis siitä, missä kunnassa asut. Meillä tuli np ultran mahdollisuus vasta huhtikuussa, ja sitä ennen siis otettiin verikoe. Ennen oli vain rakenneultra rv 18-20 meillä.

Siis mikään laki ei velvoita kuntaa maksamaan seuloja (toistaiseksi) ja siksipä ei niitä kaikille ole tarjolla ja JOS on tarjolla saa jokainen itse valita meneekö vai ei. Pakollisia ei todellakaan ole.

Ei taideta vielä kaikissa kunnissa tarjota, mutta joku lakialoite taitaa olla menossa, että joka paikassa oltaisiin tasa-arvoisia ja ne olisivat kaikkien saatavilla.

ns. np-ultrassa olin jo -96, meidän neuvola kuului niihin, joista siihen pääsi, osassa oli pelkkä veritestil, rakenneultra tarjottiin kaikille.

Mulla on nyt se eka neuvoal viikon päästä pe jollion mulla on viikkoja 9+1.Millä viikoilla noita testejä sit tehdään ja mitä muuta on kuin niskapoimu ultra?Tai siis minä en endes tiedä mitä on tarjolla mutta terv.hoitaja sanoi että ekalla kerralla kertovat niistä.meillä ei olla edellisten lasten odotuksessa tehty mitään seulontoja mutta en nyt oikein tiedä pitäsikö mennä noihin vai ei..

Täällä Jyväskylässä ei ainakaan ole np-ultraa ollenkaan eikä rakenneultraa. Pelkkä alkuraskauden ultra jossa vaan tarkistetaan la ja kuinka monta vauvaa siellä mahassa on. Pelkkä veritesti on täällä rv.15.

Noista seuloista pitäisi muistaa, että ne eivät ole 100% varmoja. Tiedän monta tapausta, joissa trisomia verikokeessa riski saada down lapsi on ollut jopa 1:13000 ja np ultra ollut normaali, niin niinpä vaan on down lapsi syntynyt. Kannattaa miettiä aika tarkkaan mitä tekee, jos kaikki ei olekaan kunnossa. Itse en ole kenestäkään kolmesta lapsesta ottanut trisomia verikoetta, tavallisen ultran olen käynyt. Ja tästä kolmannesta olen todella onnellinen, että en tiennyt downista etukäteen. Tietysti on ihmisiä, jotka haluavat tietää etukäteen jos jotain on vialla ja saavat siten aikaa sopeutua. Surullista minusta vain Suomessa on se, että verikoe ja np seula kohdistuvat nimenomaan downin syndrooman pois
sulkuun. Samoin uusi verikoeseula, joka on tulossa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja tyh:
Joo ja kyllä nuo jotkut aina vaan jaksaa riskata joistain kielioppi-asioista. Typerät pilkun nuss...

Kirjotita vaan reilusti kielioppiasioista. Mitä on riskata? Ei sille mitään voi, jos pistää pahasti silmään.

Meille terveydenhoitaja oikein erityisesti painotti sitä, että siinä veritestissä tulee paljon vääriä hälyytyksiä vaikka kaikki on kunnossa. Sitten jos se hälyttää niin halutessaan pääsee lapsivesi-punktioon. Tietenkään niissäkään tapauksissa joissa hälytystä ei tule ei voida olla satavarmoja että lapsi on terve. Itse kävin siinä siksi että ehdin sopeutua vauvan mahdolliseen vammaisuuteen.