Sikainfluenssa on taas valtavirus - ainakin kolme kuollut Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gdvvvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gdvvvv

Vieras
Sikainfluenssa on taas valtavirus - ainakin kolme kuollut Suomessa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) alueella sikainfluenssaviruksen aiheuttamiin komplikaatioihin on menehtynyt ainakin kolme ihmistä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Sikainfluenssa saattaa sairastuttaa hengenvaarallisesti jopa nuoren perusterveen ihmisen. )HUS:n infektioyksikön infektioepidemiologi Eeva Ruotsalainen sanoo, että eilen julkisuuteen annetut tiedot saattavat vanhentua jo tämän päivän aikana, sillä uusia tautitapauksia on tutkinnan alla.

- Sikainfluenssaviruksen tunnistamiseen ei riitä nopeasti valmistuva pikatesti, hän kertoo.

Tammikuun puolivälin jälkeen HUS-alueella on sairastunut vakavaan sikainfluenssaan yhteensä 14 potilasta. Nuorin heistä on vain 37-vuotias. Sairauteen kuolleet olivat 55-65-vuotiaita.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin infektioiden torjuntayksikön ylilääkäri Hannu Syrjälä kertoo, että Oulun yliopistollisessa sairaalassa on hoidettu sikainfluenssan tähden kymmenkuntaa tehohoitopotilasta.

- Kolme on hoidettavana tällä hetkellä. Toistaiseksi kukaan ei ole menehtynyt, hän kertoo.

Sikainfluenssa eroaa muista kausi-influenssoista juuri siinä, että se saattaa sairastuttaa hengenvaarallisesti jopa nuoren perusterveen ihmisen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) virologian yksikön erikoistutkija Niina Ikosen mukaan suurin osa tämän talven epidemiakaudella vakavasti sairastuneista on työikäisiä ja rokottamattomia.

- Suurin osa kausi-influenssasta on nyt sikainfluenssaa. Se on ilman muuta valtavirus tällä hetkellä, hän kertoo.

Syrjälä uskoo, että pahin on vielä edessä.

- Epidemia on vasta nousussa, ja näin varhaisessa vaiheessa on jo ollut näin paljon suhteellisen nuoria ihmisiä tehohoidossa, hän pohtii.

Kenelle rokote?

Kaikki kolme asiantuntijaa korostavat, että kansan kannattaisi käyttää oikeus kausi-influenssarokotteeseen. Rokote suojaa myös sikainfluenssalta. THL:n määrittelemille riskiryhmille ja heidän lähipiireilleen se on ilmainen.

Voin suositella sitä ihan kaikille, mutta kehotan erityisesti riskiryhmiin kuuluvia ottamaan sen, Ruotsalainen sanoo.

Sanaparilla rokote ja sikainfluenssa on varsin paha kaiku lasten ja nuorten narkolepsiatapausten takia. Ruotsalainen vakuuttaa, että kausi-influenssaan ei samaa riskiä liity.

- Narkolepsiatapaukset eivät liity mitenkään kausi-influenssarokotteeseen, jota on valmistettu samalla menetelmällä jo 1970-luvulta asti.

HILKKA KARVONEN
hilkka.karvonen@Iltalehti.fi - Suomen suurin uutispalveluilmedia.fi

No mentiin jo kerran sikalunssa läpi että eipä ole vaaraa että nyt tarttuis, joku taisi sanoakin että nämä tulevat kierrokset ovat pahempia kuin se eka, olis kannattanut sillon sairastaa teidänkin, ei tarttisi pelätä tarttumista nyt.

Olisi kiva myös tietää, että olivatko kuolleet ja ovatko vakavasti sairaat perusterveitä. Sehän ei tuossa käy ilmi.

En nyt jaksa edelleenkään mennä paniikkiin tästä asiasta.

• Tykkää
Reactions: Zarppa

Petri Paavola
colbert.gif

Olisi kiva myös tietää, että olivatko kuolleet ja ovatko vakavasti sairaat perusterveitä. Sehän ei tuossa käy ilmi.

En nyt jaksa edelleenkään mennä paniikkiin tästä asiasta.

Mitä väliä? Perusteveiden kuolemantapaukset lähtevät nousuun sen mukaan kun epidemia etenee.

HUSn alueella viikon aikana 18 uutta tapausta, kahden viikon päästä 2600, kuuden viikon päästä 320000 ja 3% kuolleisuus tarkoittaa 10000 kuolemantapausta.

Mä panikoin ja mietin jo että vieläkö tuon rokotteen vois ottaa. Puhukaa mulle nyt joku järkeä! Tiedän et niihin normaaleihin influenssiin kuolee moooonia vuosittain ja 2009 sikahysterian jälkeenkin tuota tautia on ollut.... montako on kuollut tuon 2009 vuoden jälkeen sikalentsuun?

Vitsi mä niin lopetan uutisten lukemisen.... vieläkö sen rokotteen ehtii ottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä!;29564062:
Mä panikoin ja mietin jo että vieläkö tuon rokotteen vois ottaa. Puhukaa mulle nyt joku järkeä! Tiedän et niihin normaaleihin influenssiin kuolee moooonia vuosittain ja 2009 sikahysterian jälkeenkin tuota tautia on ollut.... montako on kuollut tuon 2009 vuoden jälkeen sikalentsuun?

Pese käsiä ja pese taas käsiä niin et todennäköisesti edes saa sitä. Ja jos saat, juo paljon ja lepää ja mene lääkäriin jos henkeä alkaa ahdistaa. Varmasti selviät, kuten minäkin silloin jokunen vuosi sitten. :)

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä!;29564062:

Etkö sä viime vouhotuksen aikana sitten ottanut rokotetta?

[QUOTE="Niin";29564146]Etkö sä viime vouhotuksen aikana sitten ottanut rokotetta?[/QUOTE]

Otin silloin 2009, kun oli se pandemiahuuto ja sikapiikki annattiin ilmaiseksi. Sen jälkeen en ole piikkejä ottanut. Tuohan ei enää vaikuta mitään toi silloin otettu piikki, kai.

Kiitos TiiBii tsempistä... ehkä mä tästä.... :)

Ne mummot jotka siihen on kupsahtaneet, olisi kupsahtaneet muuhunkin influenssaan.

Niin väsynyt tämä virsi. Johan se lääketehdas teki valtavat voitot tällä hysterialla, ei ne tarvii enää lisää rahaa. Käytettäis ne rokoterahat ennemmin vaikka lasten koulutukseen,

Huomionarvoista on, että esimerkiksi Husin alueen vakavaan influessaan sairastuneista kenelläkään ei ollut kausi-influenssarokotusta ja kolmasosa heistä ei myöskään kuulu riskiryhmään.

- Kuolleet ovat iältään 56-65-vuotiaita, kertoo Husin infektiolääkäri Eeva Ruotsalainen.

Lisäksi sikainfluenssaan on menehtynyt Savon Sanomien mukaan nuorimies, joka oli hoidettavana Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.

Pelkästään Husin alueella on ollut teho- ja valvontahoidossa 14 potilasta, joista nuorin on 37-vuotias. Myös muualta Suomesta on raportoitu vaikeita sairastumistapauksia.

Sikainfluenssa tappanut jo useita - SS: Myös Kuopiossa kuolonuhri | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Alkuperäinen kirjoittaja Eikö influenssa piikit;29564317:
menneet tänä vuonna kaupaksi, niin pitää pelotella ihmisiä pandemialla taas!
Rokottaminen oli ja on välttämätöntä. Sillä volyymilla millä porukka painelee hoitoa VAATIMAAN ei yksinkertasesti riitä hoitavat kädet. Kun tauti on paha, tarvitset hengitysapuja. Kun sairaala on täynnä et niitä saa. Kuolet. Semmosta matikkaa ja siksi suositukset. Toki rokotus ja rokotetutkimukset maksaa mutta niin tekee hoitokin. Rokottaminen nyt vaan on se edullisempi vaihtoehto. Nämä boikotoijat: jos oma lapsi sairastuu ja ei pääsekään hoitoon ja käy kehnosti: soitatkos iltasanomat haukkuaksesi systeemin? Olet itsekin sen osa.

[QUOTE="Tipi";29564414]Rokottaminen oli ja on välttämätöntä. Sillä volyymilla millä porukka painelee hoitoa VAATIMAAN ei yksinkertasesti riitä hoitavat kädet. Kun tauti on paha, tarvitset hengitysapuja. Kun sairaala on täynnä et niitä saa. Kuolet. Semmosta matikkaa ja siksi suositukset. Toki rokotus ja rokotetutkimukset maksaa mutta niin tekee hoitokin. Rokottaminen nyt vaan on se edullisempi vaihtoehto. Nämä boikotoijat: jos oma lapsi sairastuu ja ei pääsekään hoitoon ja käy kehnosti: soitatkos iltasanomat haukkuaksesi systeemin? Olet itsekin sen osa.[/QUOTE]

kun olemme sairastaneet kaikki possuli flunssan eikä ollut normi flunssaa pahempi, ihan verikokein se meillä silloin todettiin, possuli on vuosisadan huijaus ei mitään muuta!!;):D

Noniin arvon mammat jotka silloin vuonna 2009 olitte hysteerisesti piikin puolesta, alkakaas marssia piikille! Mun mielestä teillä ei ole enää edes oikeutta kieltäytyä siitä!

Yhteistyössä