Sijaissynnytykset saatetaan sallia Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuikku"

Vieras
Kerrankin järkipuhetta!

JUURI NYT ›
Sijaissynnytys saatetaan sallia Suomessa

22.9.2011 19:41 | Kommentit

Sijaissynnyttäjän käyttö voitaisiin Suomessa sallia, jos lapsettomuuden syynä on esimerkiksi naiselta puuttuva kohtu, arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon eettinen neuvottelulautakunta (Etene). Sen kanta sijaissynnytysjärjestelyihin on muuttunut.

Etene käsitteli asiaa kokouksessaan torstaina.

"Etiikan näkökulmasta sijaissynnyttäjän käyttö voi tarkkaan harkituissa tilanteissa olla mahdollista, jos nainen on menettänyt kohdun esimerkiksi sairauden takia, onnettomuudessa tai jos se puuttuu synnynnäisesti", sanoo Etenen pääsihteeri Päivi Topo.

Edellisen kerran Etene arvioi sijaissynnyttäjän käyttöä vuonna 2000 ja päätyi siihen, että sijaissynnytys tulisi Suomessa kokonaan kieltää.

Nykyinen hedelmöityshoitolaki kieltää kaikki sijaissynnytykseen tähtäävät tutkimukset ja hoidot.

"Aika on muuttunut. Tarkkaan harkituissa tilanteissa myös tämän tyyppinen mahdollisuus hankkia lapsia voitaisiin sallia", Topo sanoo. Hän kertoo, että asiasta käytiin neuvottelukunnassa erittäin kiivas keskustelu.

Oikeusministeriö pyysi sijaissynnytyksestä Eteneltä lausuntoa viime keväänä, kun silloinen oikeusministeri Tuija Brax sai asiasta kansalaiskirjeen.

Etene aikoo luovuttaa lopullisen lausuntonsa asiasta oikeusministeriölle ensi viikolla.

Se aikoo suosittaa, että ministeriö jatkaa selvitystyötä ja perehtyy lainsäädäntöön liittyviin kysymyksiin tarkasti.

"Tähän liittyy erittäin paljon hyvin vaikeita kysymyksiä. Lähtökohta on, että lapsen oikeudet ja etu tulee suojata kaikissa tilanteissa. Tietysti asiaa on katsottava myös sijaissynnyttäjän ja perheen näkökulmasta", Topo korostaa.

Nykyisen lainsäädännön takia monet lapsettomat suomalaiset lähtevät sijaissynnytysjärjestelyiden perässä ulkomaille.

Esimerkiksi Venäjällä, Intiassa ja Yhdysvalloissa sijaissynnytys on lain mukaan mahdollista.

Sijaissynnytys saatetaan sallia Suomessa - HS.fi - Kotimaa

Jenkeissä oli yksi sellainen perhe, johon hankittiin kaksi lasta yhden munasolunluovuttajan ja kahden sijaissynnyttäjän avulla... He kutsuvat lapsiaan "twibling"-termillä, joka on muunnos sanoista sibling & twin. Sitten kaikki äidit - bioäiti, synnyttäjät ja juridinen äiti - ovat myös läsnä lasten elämässä. Mä olen avarakatseinen, mutta meni tuota seuratessa kyllä vähän multakin yli... :D

hienoa!
mä voisin toimia sijaissynnyttäjänä esimerkiksi pikkusiskolleni, mutta en usko, että musta ois siihen ihan ventovieraan kohdalla tekemään.
lapsen kantaminen on niin ihmeellistä, että kyllä mä näin aateltuna toivoisin, että saisin sen elämää seurata synnytyksen jälkeenkin.
eihän tuohon asiaan tietenkään voi ihan kylmiltään lähteekkään.

[QUOTE="satu";24685810]oonko minä jotenkin tyhmä vai miksi en tajua että miksi ihmeessä se ylipäätään on kielletty suomessa[/QUOTE]

Varmaankin miehet etunenässä olivt kieltämässä sitä. Pelkäsivät, että koulutetut naiset alkavat käyttää hyväksi kouluttamattomia ja työttömiä naisia. Tietysti sitten Päivi Räsänen joukkoineen myös vaikutti asiaan.

Ei ei ei ja ei.

Sijaissynnyttäminen ei ole mikään ratkaisu siihen että ongelma kärjistää entisestään linjavetoa siitä että maapallolla on liikaa porukkaa ja länsimaisille sallitaan mikä vaan tapa saada lapsia lisää.
Ajatelkaa nyt ihmiset vähän muutakin kuin omaa napaanne vai ettekö vauvahöyryiltänne pysty?
Kaikki mahdolliset oikeudet naisille verhotaan siihen että ne on lapsen oikeuksia siinä ja tässä.
Pointti sille miksi sijaissynnyttäjiä tai hedelmöityshoitoja YLEENSÄ tarvitaan johtuu siitä että lapsentekoa lykätään entistä pidemmälle. Tuossahan oli tosin kysymys rajatusta oikeudesta ja veikkaanpa että mielenmuutos johtuu puhtaasti siitä että tämä terveysturismi kasvaa entisestään. Hiljattain joku perhelehti tekikin jutun sijaissynnyttäjän käyttämisestä, ja se oli ok kun synnyttäjä sai muistaakseni 8000 euroa.

Haloo! Menkää nyt vähän itseenne, lapsen saamisen ei pitäisi olla kenenkään perusoikeus, vielä vähemmän niiden tehtailua luonnottomilla menetelmillä tulisi rahoittaa yhteiskunnan pussista. (Juu, vaikeudet tulevat tässä kun yksityisiä ei sitten voida valvoakaan.)

Miksi lapsen kasvamiseen ja kehittymiseen liittyvät asiat halutaan ehdoin tahdoin repiä alas ja väittää että biologialla ei olisi mitään tekemistä sen kanssa mitkä ovat parhaat olosuhteet lapselle kasvaa ja kehittyä? Lapsia tehdään koeputkessa, miksi? Vain siksi että joku haluaa itselleen jonkun jota rakastaa. Lapsi istutetaan ehdoin tahdoin vieraan ihmisen kehoon. Miksi? Vain siksi että joku ei voi fysiologisesti saada lasta niin sellainen pitää tehdä.

Ei mene kauaa kun geenien valikoiminen lisääntyy entisestään, nythän jo ne joilla on rahaa voivat valita tuleeko minkä värinen tukka ja mikä sukupuoli. Ei mene kauaa kun tämä on ihmisten mielestä normaalia. Vammaisten seulominenkin on normaalia.

Tilanteeseen pitäisi vaikuttaa yhteiskuntapolitiikalla. Äitiyden kulut kaikkien työnantajien maksettavaksi. Perheen arvostus ja vaaliminen ja varhaisen tuen saaminen todelliseksi. Vanhempien ja vanhemmuuden tukeminen kiireen ja työelämän suosimisen sijaan. Yksilökeskeisyyden sijaan yhteisöllisyyden korostaminen parisuhdetta suunnitellessa ja sen rakentamisessa. Parin muodostaminen yhteiskunnallisilla toimilla helpommaksi ja tavoiteltavammaksi, edellyttää tietysti myös henkilökohtaista arvomuutosta sen suhteen mitä hakee ja millaiseksi kuvittelee itsensä.

Minä käyttäisin mielellään sijaissynnyttäjää, koska pelkään synnytystä, raskautta, sairaaloita. Mutta nythän sijaissynnytys ollaan mahdollisesti sallimassa vain lääketieteellisten syiden takia eli ei tuo uusi laki minun tilanteessani auttaisi mitään.

[QUOTE="Tuikku";24685837]Varmaankin miehet etunenässä olivt kieltämässä sitä. Pelkäsivät, että koulutetut naiset alkavat käyttää hyväksi kouluttamattomia ja työttömiä naisia. Tietysti sitten Päivi Räsänen joukkoineen myös vaikutti asiaan.[/QUOTE]

Tuskinpa, eiköhän ne perinteisesti naiset ole jotka on sitä kieltämässä.
Koska se voi johtaa siihen että miehet voi saada lapsen ilman että ovat naisen seksuaalisen/whatever valinnan kohteena.

Kysymys on mielestäni juuri naisen vallan kapenemisesta miesten eduksi.

*edit* Millähän perusteella sijaissynnytys on kielletty suomessa ?
Aika outoa.

Mä voisin toimia isosiskolleni sijaisynnyttäjänä vaikka heti. On se sen verran rakas mulle. Hän kun ei löytänyt sopivaa miestä ennenkuin reippaasti kolmenkympin yli, toivoo nyt ettei ole liian myöhäistä. Mut täytyy sanoa etten ventovieraalle enkä edes ystävälleni moista tekisi.

Henkilökohtaisesti en hyväksy sijaissynnyttäjyyttä minkään pelon tms takia (sorry Akaatti...), vaan ainoastaan lapsettomuuden hoidossa. Adoptio on olemassa, pelkoihin on terapioita jne, ja uskon että jos _tarpeeksi_ haluaa lasta, voittaa kyllä pelot. Eikä sijaissynnyttämisestä saisi maksaa mitään palkkaa, vaan ainoastaan lääkärikulut ja tulonmenetykset. Ettei vaan kävisi niin, että köyhät myy kohtuaan...

Tosi hyvä asia! Kunhan ei mene siihen että akat odottaa aina vain kauemmin lastenhankintaa ja teetetään sitten 40++++v parikymppisillä terveillä naisilla lapsia.
En sallisi tuota minäkään mistään muusta syystä, kun että kohtu jouduttu poistamaan tai muuta vakavaa.

Mä en tajua, miksi se olisi kiellettyä nykyäänkään, mikäli siitä ei maksettaisi muuta kuin kulut. Sijaissynnyttäjä sekä perhe, jolle lapsi tulisi, pitäisi kyllä mun mielestä laittaa myös käymään tietynlaiset psykologiset testit, ennen tällaista juttua.
Jotka maksaisi lapsen "tilaaja".

Minä käyttäisin mielellään sijaissynnyttäjää, koska pelkään synnytystä, raskautta, sairaaloita. Mutta nythän sijaissynnytys ollaan mahdollisesti sallimassa vain lääketieteellisten syiden takia eli ei tuo uusi laki minun tilanteessani auttaisi mitään.

Ja näin se mun mielestä pitäisi ollakin, että sijaissynnytys sallitaan vain ääriolosuhteissa, joissa raskaus on lääketieteellisistä, fyysisistä syistä mahdoton.

Tätä mietin, että miksi pitäisi olla noin? Saahan nytkin adoptoida, vaikka olisi jo omia biologisia lapsia.

Mihin tää maailma menisi jos kaikki joita vähänkin synnytys pelottaa tai ei muuten vaan halua olla raskaana, ostaisi vauvatehtaan?
Tuo jos sallittaisiin niin johan olisi kaikilla pintaliitomartoilla vauva tilauksessa "synnytyspelon" takia.
Kyllä, ääritilanteessa sallittava, ok. Ja se ääritilanne on se ettei esimerkkinä: 23v naisella ole kohtua kun jouduttiin poistamaan vaikka onnettomuuden seurauksena.
Tai vastaavaa.

Tätä mietin, että miksi pitäisi olla noin? Saahan nytkin adoptoida, vaikka olisi jo omia biologisia lapsia.

Se ei kuitenkaan ole mikään automaatio, että saa adoptoida. Jos pelkää sairaaloita, synnytystä ja raskautta ilman että on sellaista kokenut, on mun mielestä avun tarpeessa. :) Vastaushan tähän voi olla hankkimatta lapsia, mutta pelkoa se ei mitenkään hoida. Myös lapsi, muukin kuin oma biologinen, voi joutua sairaalaan, ja silloin olisi hyvä, että rinnalla olisi aikuinen, joka kykenee ottamaan vastuuta eikä siirrä omia pelkojaan lapselle. Sijaissynnyttäjän käyttäminen on hyvin äärimmäinen toimi, jossa on monia ongelmia eettisessä, henkisessä ja fyysisessäkin mielessä, siksi sitä ei mielestäni tulisi sallia kuin äärimmäisissä olosuhteissa, joissa muita vaihtoehtoja ei ole kuin sijaissynnyttäjän käyttäminen. Muuten alkaa tulla näitä elintasovauvoja, kun rikkaat hankkivat sijaissynnyttäjän avulla lapsen, joinka vuoksi eivät itse ole valmiita vaarantamaan elämäntyyliään, terveyttään, kauneuttaan tai parisuhdettaan.

[QUOTE="satu";24685810]oonko minä jotenkin tyhmä vai miksi en tajua että miksi ihmeessä se ylipäätään on kielletty suomessa[/QUOTE]

Eiköhän sijaissynnytyksiin liity aika vahvasti raha, ainakin köyhissä maissa. Eräänlaista ihmiskauppaahan sekin on, että köyhät nuoret naiset synnyttävät maksusta lapsia. Ei nämä jutut niin yksinkertaisia ole.

Mun mielestä jotenkin epä luonnollinen ajatus...Siis jotenkin tulee vähän puistattavakin olo...Et tavallaan sillä beibillä olisi 2 äitiä. 2 biologista äitiä. Se on kyl täysin luonnon vastaista. Ja millainen olo sillä kantaja äidillä sit olisi, kun se beibi syntyisi??? Herääkö sillä äidin vaistot ja alkaako heruu rinnoista maitoa.

[QUOTE="vieras";24686274]Kertoisko joku minulle, että mitä ne eettiset sun muut ongelmat on jos sijaissynnyttäjälle ei makseta?[/QUOTE]

Jos sijaissynnyttäjä ei halua luopua lapsesta. Jos "tilaajat" eivät halua lasta, esim. vammainen. Jenkkilässä riidellään pitkään ja hartaasti näistä asioista.

[QUOTE="Tuikku";24686293]Jos sijaissynnyttäjä ei halua luopua lapsesta. Jos "tilaajat" eivät halua lasta, esim. vammainen. Jenkkilässä riidellään pitkään ja hartaasti näistä asioista.[/QUOTE]

Juurikin näin. Ei haluta lähteä tielle, jossa voidaan mittatilaustyönä tilata vauva. Tosiaan, Suomen lain mukaan lapsen juridinen vanhempi ja huoltaja on se, joka hänet synnyttää. Jos nainen ei ole naimisissa, niin hän on lapsen ainoa huoltaja. Jos taas on, niin hänen aviomiehensä on automaattisesti lapsen isä. Ja siitä seuraa juuri nuo ongelmat, jos äiti/isä ei haluakaan luopua lapsesta (joka pitäisi siis sitten antaa adoptioon) tai jos häntä eivät haluakaan ottaa he, jotka hänet ovat "tilanneet".

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Mä tiedän yhden pariskunnan jotka on Suomessa käyttäneet sijaissynnyttäjää, kaksoset tuli, about 10 v nyt. En kyllä yhtään tiedä miten se juridisesti sitten hoidettiin, mutta jotain ne sille synnyttäjälle maksoi, liekö sitten pimeesti?

Yhteistyössä