SijaisPERHEIDEN "palkat".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Toinen ketju oli lukittu jossa asiaa käsiteltiin joten kommenttia en voinut sinne jättää.

Mutta kyllä elätte harhoissa jos väitätte että sijaisPERHEET saa satoja euroja per vuorokausi! Meillä summa on 667?/kk josta maksetaan verot. Siitä kun alkaa tuntipalkkaa laskemaan niin alle euron tunti.

Itse tosin olen perheeseen sijoitettuja lapsia ottanut sen takia että saisivat elää ilman alkoholinhuuruisia iltoja, ilman pelkoa väkivallasta jne. Ja lapset itsekin sanovat että näin on hyvä, kun ei tarvitse pelätä mitään.

Perhekodit veloittavat sitten jo ihan eri taksoja, ovathan he ammatillisia perhekoteja eli tekevät sitä työkseen ja palkat on maksettava työntekijöille ja itselleen jne.

Meillä jokaisesta kulukorvauksesta PITÄÄ säästää lapselle aikuisuutta varten. Tämän edellyttää sos.toimi. Samoin jos lapsi saisi esim. vammaistukea niin joka kuukausi siitä menee tietty summa säästöön.

Lisäksi sos.toimi maksaa sijoitetulle lapselle 18v. päivän jälkeen opiskelut, säällisen asunnon (kalustaa sen ja antaa rahaa tarvikkeiden hankintaan) ja tukee muutenkin taloudellisesti. Ei tarvitse miettiä opintolainoja yms. kuten "tavallisen" perheen lapsilla. Harvalle biologisten vanhempien luona asuvalla maksellaan ajokortit, opiskelut, asunnot yms.

Kyllä tässä on saanut vuosia olla sylkykuppina kun lokaa sataa niskaan yhdestä jos toisesta suunnasta. Mutta niin kauan kuin lapset ovat itse sitä mieltä että kaikki on hyvin näin niin jatkamme. Kolme lasta olemme jo aikuisiksi maailmaan saattaneet ja yhä edelleen yhteydet on tiiviit, soittelemme, tapaamme, olemme edelleen äiti ja isä ja nyt jo mummi ja pappakin.

Vääryyksiä tapahtuu varmasti sos.tt:n taholtakin, mutta kyllä suurin osa huostaanotoista tapahtuu oikeista syistä. Siitä syystä että vanhemmat eivät ole kykeneviä turvaamaan lapsen hyvinvointia. Ei kannata noista palkkioista ja kulukorvauksista alkaa esittämään mitään totuuksia jos ei asiasta mitään tiedä. Jossain päin korvaukset on isompia, mutta mitä suurempi summa sen vaikeampihoitoinen lapsi. Tarvitsee siis aikuisen apua jatkuvasti, erilaisia terapioita ja niissä kuljettamista. Joskus vanhempi ei voi tehdä edes omaa työtään enää koska lapsi tarvitsee aikuista jatkuvasti.

Mutta tosiaan, ei näillä korvauksilla kuule taloja maksella! Ei lähellekään. Jos erittelisi kaikki ruuat, hygienian, veden, sähkön, asumiskulut, vaatteet, harrastukset, viikkorahat yms. niin miinukselle mentäisiin ja lujasti. Hoitopalkkio on 317?/kk joka on siis palkkiota lapsen hoidosta ja josta maksetaan veroa. Laskeppa tuntipalkkaa siitä. 350? on kulukorvauksen osuus joka kyllä aika lahjakkaasti kuluu ihan päivittäisiin lapsen menoihin.

Että rahan takia tottakai tätä hommaa tehdään:)

Minä olen jo pitkään seurannut näitä vanhemmat.com-sivuston linkittelijöitä sekä täällä Kaksplussalla että yhdellä toisella foorumilla, tarkoituksena heillä on tuoda vain yksipuolisesti omaa asiaansa esille, välillä aika asiattomin keinoin.

Meillä on kaksi sijaislasta ja voi puhua paremminkin kulukorvauksista kuin palkoista, lapset tulivat meille alle kouluikäisinä mutta yli kolmevuotiaina edellyttäen taustansa takia kotihoitoa, joten kovin kummoista päiväpalkkaa tuosta ei todellakaan tullut. Ikinä en rahan takia olisi juttuun lähtenyt vaan halusta auttaa lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Minä olen jo pitkään seurannut näitä vanhemmat.com-sivuston linkittelijöitä sekä täällä Kaksplussalla että yhdellä toisella foorumilla, tarkoituksena heillä on tuoda vain yksipuolisesti omaa asiaansa esille, välillä aika asiattomin keinoin.

Meillä on kaksi sijaislasta ja voi puhua paremminkin kulukorvauksista kuin palkoista, lapset tulivat meille alle kouluikäisinä mutta yli kolmevuotiaina edellyttäen taustansa takia kotihoitoa, joten kovin kummoista päiväpalkkaa tuosta ei todellakaan tullut. Ikinä en rahan takia olisi juttuun lähtenyt vaan halusta auttaa lapsia.

Ja ihan hyväkin niin. JOS siitä rahaa repisi enemmänkin, niin siihen touhuun tunkisi ihmisiä mukaan vain sen rahan vuoksi välittämättä niistä lapsista ollenkaan/tarpeeksi.

Jaksamisia arkeenne!

Ihanko totta monikin teitä haukkuu? Minä ainakin olen aina ihaillen sivusta seurannut, kun olen työn puolesta jonkin verran päässyt sijaisperheisiin tutustumaan. Kaikista perhekodeista ei niinkään ole pelkästään hyvää sanottavaa...Mutta arvokasta työtä teette! :flower:

Mä en niitä sivuja saata lukea. Tulee lähinnä pahaolo kun käsittää miten pahaolo joillain ihmisillä on. Parempi ku vaan keskittyy oman perheen hoitamiseen ja huolehtimiseen. Ja auttaa lähipiiriä tarpeenvaatiessa.
Ja todellakin nuilla sivuilla nuo tarinat on vain yhdenosapuolen kertomia,mikä sitten on totta ja todellisuutta niin sitä on hankala tietää. Tuskin nuo kaikki on niitä turhia huostaanottoja.

Minun tuntemissa "perheissä" noita lapsia on otettu vähintään 10. Saattaa vielä isä käydä jopa palkkatöissä. Eli äiti saa tuon palkan. Mielestäni on bisnestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun tuntemissa "perheissä" noita lapsia on otettu vähintään 10. Saattaa vielä isä käydä jopa palkkatöissä. Eli äiti saa tuon palkan. Mielestäni on bisnestä.

:o Eihän lapsia saa edes ottaa noin montaa! Eikös neljä ole maksimi, jos ei ole omia lapsia jotka vähentävät sitä lukua.

Tottakai isä käy töissä, siis luuletko todella että ne lapset elätetään pyhällä hengellä?

Tajuatko, miten raskasta se työ on, kun lapsilla voi olla esim kehityshäiriöitä äidin alkoholismin tai huumeiden käytön takia?
Ja yhteen PERHEESEEN "otetaan" vain tietty määrä lapsia muistaakseni NELJÄ on maksimi.

Olet kyllä ihan aivoton tyyppi!

No tottakait perheenisä saa käydä töissä?! Miks ei sais?
Ja kyllä minä suon heille tuon summan ihan hyvin,jos jaksavat hoitee ja tehdä sitä työtä. Ja siihen ei todellakaan kaikista ole.

Kenelläkään sijaisperheellä ei voi olla 10 sijoitettua lasta!

7 maksimi ja silloin ei voi olla omia alaikäisiä lapsia. Lisäksi perheen molempien vanhempien tulee olla kotona.
Mikäli perheessä on biologisia tai adoptoituja lapsia niin sijaislasten määrä voi olla korkeintaan 4.

Näin sanoo laki. Joten sinun väittämäsi VÄHINTÄÄN 10 lasta on kyllä niin suurta palturia!!!

Tiedän perheitä joissa vuosien mittaan on ollut 40 lasta, mutta osa lapsista siis on olleet vain joitain kuukausia tai vain joitain viikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Ihanko totta monikin teitä haukkuu? Minä ainakin olen aina ihaillen sivusta seurannut, kun olen työn puolesta jonkin verran päässyt sijaisperheisiin tutustumaan. Kaikista perhekodeista ei niinkään ole pelkästään hyvää sanottavaa...Mutta arvokasta työtä teette! :flower:

Kyllä näitä haukkujia riittää, valitettavasti. Milloin ollaan lapsenryöstäjiä, milloin rahan ahneita p*skoja, millon työnvieroksujia jne.

Toki positiivistakin palautetta saadaan, mutta paljon on näitä kyräilijöitä. Biovanhempien totuus on yksi ja se tulee yksipuoliselta kannalta. Meitä perheitä ja sos.työntekijöitä kun sitoo vaitiolovelvollisuus niin emme voi ottaa kantaa vaikka törmäisimme netissä omaan asiaamme.

sijaisperheet ja perhekodit on aivan eriasioita..... perhekodit saavat ihan eri rahaa kuin sijaisperheet.... sijaisperheet saavat hyvin hyvin vähän rahaa verrattuna perhekoteihin.... esim. perhekodit voivat saada 400e per päivä rahaa yhdestä lapsesta ja sijaiskodit sen 400e kuukaudessa

Onko tuo todella joistakin iso summa?
Ja jostain koirastakin saa enempi ku niitä tehtailee ja myy eteenpäin!??!

Voi kuule, monistakin se on iso summa! Kun uusi tuttava kuulee että ollaan sijaisperheenä niin usein ensimmäinen kysymys on "paljon siitä maksetaan?".

Monet kuvittelee että tuo summa tulee verottomana käteen ja jää sijaisvanhempien taskuun kokonaisuudessaan. Kuvitellaan että lapsi elää pyhällä hengellä eikä tarvitse ruokaa, vaatteita, hygienitarvikkeita, ei kuluta osaltaan sähköä, vettä, kotia, ei harrasta, ei tarvitse viikkorahaa, ei käy leffoissa tai ostoksille jne.jne. Kuvitellaan että se kokonainen alle 600? mikä jää käteen jää myös omaan taskuun, mutta voin kerto että asia ei kyllä "ihan" näin ole.

toi oli tosi kauheeta luettavaa tuolla vanhemmat.com sivustolla...noin käy kun annetaan valta sellaisten ihmisten käsiin jolle sen ei kuuluisi mennä.
Toivottavasti tuo Andrei Järvi tajuaisi tehdä asiasta mahdollisimman nopeasti julkisen ja siten nuo sosiaalitantat joutuisivat puheidensa ja tekojensa kanssa vastuuseen.

Miettikää tilannetta siltä kantilta, että jos vaikka teille kävisi jotain ja joutuisitte pitkäksi aikaa sairaalaan ja sillä välin joku sosiaalityöntekijä päättäisi ettei lapsenne isä olisi kykenevä hoitamaan lastanne ja lapsi vaan pakkohuostaanotettaisiin...SAIRASTA !!

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:

Kyllä näitä haukkujia riittää, valitettavasti. Milloin ollaan lapsenryöstäjiä, milloin rahan ahneita p*skoja, millon työnvieroksujia jne.

Toki positiivistakin palautetta saadaan, mutta paljon on näitä kyräilijöitä. Biovanhempien totuus on yksi ja se tulee yksipuoliselta kannalta. Meitä perheitä ja sos.työntekijöitä kun sitoo vaitiolovelvollisuus niin emme voi ottaa kantaa vaikka törmäisimme netissä omaan asiaamme.
Ihan varmasti sataa paskaa niskaan, ei epäilystäkään. Varmaan harva biovanhemista myöntää, että huostaanotto on ollut aiheellinen.

Hienoa työtä teette. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
toi oli tosi kauheeta luettavaa tuolla vanhemmat.com sivustolla...noin käy kun annetaan valta sellaisten ihmisten käsiin jolle sen ei kuuluisi mennä.
Toivottavasti tuo Andrei Järvi tajuaisi tehdä asiasta mahdollisimman nopeasti julkisen ja siten nuo sosiaalitantat joutuisivat puheidensa ja tekojensa kanssa vastuuseen.

Miettikää tilannetta siltä kantilta, että jos vaikka teille kävisi jotain ja joutuisitte pitkäksi aikaa sairaalaan ja sillä välin joku sosiaalityöntekijä päättäisi ettei lapsenne isä olisi kykenevä hoitamaan lastanne ja lapsi vaan pakkohuostaanotettaisiin...SAIRASTA !!

Ja sehän oli tietysti absoluuttinen totuus!

Joopa joo, taidatkin olla sen lukitun ketjun ap. B)

Suomi kun on täynnä kateellista kansaa. Sen kyllä huomaa joka asiassa. Huvittavaa todellakin, että joku voi edes ajatella sijaisvanhemmuutta bisneksenä. Hohhoijaa.

Hieman asiaa sivuten. Ystäväni ja tämän mies ovat päättäneet adoptoida lapsen ulkomailta. Ovat nyt pari kertaa käyneet adoptioneuvonnassa. Tuo sossun täti on koko ajan yrittänyt "käännyttää" heitä sijaisvanhemmiksi. Minulla se ei mene kaaliin. Siis onhan adoptio ja sijaisvanhemmuus nyt aivan eri asia.

Hienoa työtä kyllä sijaisvanhempina teette!!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Joopa joo, taidatkin olla sen lukitun ketjun ap. B)

no en tod ole. Ja toki tajua sen ettei kaikki ole aina siten kuin toinen osapuoli esittää, mutta jutun pointtina oli mulla se, että usein ihmiset jotka saavat valtaa eivät osaa käyttää sitä vaan heistä tulee sokeita oman toimintansa suhteen ja siten tulee ylilyöntejä.

Sijaisperheistä..niitä tarvitaan ja kaikki kiitos heille, että jaksavat tehdä tuota työtä. Heidän palkkioistaan niin ne voisivat olla toki suuremmat, mutta se taas voisi lisätä sitä riskiä että ns vääränlaiset ihmiset ryhtyisivät sijaisperheiksi.