Siivousvinkkejä kaivataan

Hei,

Toimivaksi huomattu tuo vanha hokema "vie mennessäs, tuo tullessas."

Kuullostaa rasittavalta ja aikansa eläneeltä, mutta kun tietoisesti pitää asian mielessä, ja aina huoneesta toiseen siirtyessä vie tavaroita oikeille paikoilleen, järjestys pysyy yllä vähällä vaivalla :)

 
siivouksesta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 22:20 marjapolku kirjoitti:
Ja lapset mukaan kodinhoitoon, 4-vuotiaskin on jo yllättävän taitava! Tottakai puuhan pitää olla hauskaa, meillä pieni siivousmies innoissaan kun teleskooppivarrellisen mopin saa juuri sopivan pituiseksi, muitakin lapsen kokoisia tarvikkeita hankittu ja vaikka tavallaan leikkiä onkin, kyllä ihan oikeastikin puhdasta tulee!

Pyykkiä tykkää poika myös ripustaa, on jo kehittynyt kovasti siinäkin, sukat ja omat pienemmät vaatteensa laittaa hienosti. Samalla tulee hyviä keskusteluja kun tehdään kotitöitä yhdessä ja lapsi kokee olevansa taitava ja hyödylllinen äidin apuri! Enkä koe tätä lapsityövoiman käytöksi ;)

Niin ja seisoo välillä käsin tiskatessa tuolilla vieressä ja huuhtelee kaverina astioita (ei vielä hienoimpia kristalleja mutta arkiastiat) kurarukkaset kädessä, hyvin sujuu.

Eli lapset mukaan siivouspuuhiin ihan pienestä asti, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa... kodin viihtyisyydestä tulee kaikkien yhteinen asia, lapset eivät jää uusavuttomiksi ja äiti pääsee helpommalla.
Ihania vinkkejä sulla. Pitääpä hankkia noita lapsen kokoisia työvälineitä =)
 
Tuda harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 23:03 vieras kirjoitti:
Meillä pyydetään mummo kylään harvakseltaan...sen jälkeen paikat kiiltää aina muutaman päivän ja itse saa levätä.
Tää on kyllä totta:) harmi vaan että mummo käy vaan 3-4 kertaa vuodessa, ku assuu niin kaukana. pakko välillä ite siivota, ettei ihan huku p.askaan :LOL:
 
nimetön
Turhat tavarat pois. Kaikelle oma paikka eli tavaran määrä suhteutetaan säilytystilan määrään. Mikrokuitumopilla saa nopeasti pölyt pois välipaikoista, jos on vaikka vieraita tulossa. Meillä lapset on innokkaita apulaisia, kun on hommattu sopivan kokoiset välineet. Lapset huolehtivat myös omat tavarat/vaatteet/pyykit/astiat paikoilleen. Vie mennessäs ja tuo tullessas helpottaa kummasti ja se että koittaa tehdä heti eikä anna hommien kasaantua. Itse jaan siivoukseen useammalle päivälle enkä siivoa yhtenä päivänä kaikkea! Itse tykkään kun keittiössä ja vessassa on suihkupullossa valmiiksi tehtyä pesuaineliuosta, tulee useammin tehtyä "pikasiivo" kun pesuaine lähellä. Hyvät, puhtaat ja helposti saatavilla olevat siivousvälineet myös helpottaa hommaan tarttumista.
 
kodinhoitohuoneessa kaikilla perheenjäsenillä (6) omat puhtaan pyykin korit kaapissa liukukoreina.Samoin pyykkikaapissa eri pyykeille vaaleat 40, 60, kirjo 40,60 eri korit, johon kaikki laittaa omat taitojensa mukaan. Ennen oli värikuvat, nyt jo lapsetkin muistaa ja kysyvät jos eivaät muista. jo helpottui pyykkirumba ja joskus jopa silitänkin kun jää muulta pyykkäykseltä aikaa!
Siivooja on myös hyvä vinkki :LOL: , käy x2/kk. JA nyt jaettu myös vuorot apuhommiin lapsille, pöydän korjuu, astianpesukone, wc siivous, imurointi....joten äiti vaan hoitaa vauvaa eikä käy edes kouluu :LOL: kuten 9v sanoo!
 
Terävälastakuivain. Käy kylppärin lattian kuivaamiseen. Rätti vain lastan ympärille niin lattioiden pesuun ja sellaisenaan myös pölyjen "keruuseen" lattialta. On tosi hyvä! Ilmeisesti niitä myyvät vain erikoisliikkeet. Makso n.40 ?, mutta kannattava hankinta.Suosittelen!! :)
 
nipi
Tässä mun vinkkini:

En koskaan päästä paikkoja liian likaiseksi, niin kynnys aloittaa siivous on matalampi.

Imuroin kerran päivässä tai joka toinen päivä. 1-2 kertaa viikossa pyyhin nihkeällä olkkarin ja keittiön lattiat.

Pyykit yritän pestä niin ettei suuria "vuoria" synny.

jos siivoan perusteellisemmin, jaksotan siivoilun kahdelle päivälle. Makkarit toisena ja muut huoneet toisena päivänä.

Vessaan valmista pesuaine/vesisekoitusta suihkepulloon. Helppo pyhkäistä sillä roiskeet usein.
 
Siivooja käy joka toinen viikko...sillä viikolla, kun ei käy, imuroin :).
Kotitalousvähennys tekee lystistä mahdollisen jopa hoitovapaalla olevalle. Itse voi sen ajan viettää laatuaikaa lapsen kanssa ulkona. Hermo lepää ja koti kiiltää...
 
HokkusPokkus
karsitaan ylimääräiset pölyä keräävät esineet pois. välttämättömät säilytetään lasiovien takana...

kerran päivässä lastentavarat järjestykseen, pienetkin osaavat jo hyvin järjestää lelunsa, kun niille on selvä paikka.

pesen pari kolme koneellista pyykkiä ja ripustan kaikki yhtäaikaa, nopeuttaa yllättävästi. (jos on tilaa kuivailla)

ruokailun jälkeen aina selvitään keittiö.

ulkoa sisääntullessa laitetaan vaatteet paikoilleen, eikä jätetä lattialle (kertokaa miten mies vielä oppisi tän)

KUNNON imuri ja lattiapyyhin.

mieti siivousta jo huonekaluliikkeessä: meille ei tule yhtään huonekalua enää, minkä alle imuri ei mahdu!! esim. sohva, sängyt jne.
tai esim. lamput, että ne on helppo pyyhkiä. (manaa ensimmäisiä lamppuostoksiansa)


 
Olen 3-lapsisen perheen äiti ja olen jo luovuttanut tarkan siivouksen suhteen; koti ei pysy siistinä. Jos yhden nurkan saa puhtaaksi, niin toinen on jo likainen ja kaiken tämän luuttuumisen teen ihan yksin, joten olkoot. Aurinkoisena kevätpäivänä en töistä tultuani rupea luuttuumaan, vaan lähden kuopuksen kanssa ulos, niin mieliala pysyy korkealla, vaikka koti onkin vähän pölyinen ja pinnat sormenjälkiä täynnä. Näin olen paljon onnellisempi ihminen. Juttuja lehtien superäideistä en usko. Itse olen kova tekemään kaikenlaista, mutta fakta on, ettei aika riitä, jos meinaa luomusti ruokkia perheensä, pitää kodin tip-top-kunnossa, huolehtia itsestä ja kuntoilla, huolehtia lasten koulunkäynnistä ja harrastuskuljetuksista, pitää yllä sosiaalista elämää sukulaisten ja ystävien kanssa, antaa laatuaikaa parisuhteelle, laittaa mökki kevätkuntoon jne... HÖPÖ-HÖPÖ-JUTTUJA kukaan ei pysty tuollaiseen.
NO, ASIAAN takaisin, ei meidän koti mikään läävä kuitenkaan ole, mutta aina löytyisi siivottavaa.
 
Kerran kuussa "iso siivouspäivä", jolloin kaikki ylimäräiset tavarat hävitetään, viedään kierrätykseen ym, pyyhitään pölyt ja imuroidaan myös hankalista paikoista. Tavaramäärän asioissa pitäminen on kaiken a ja o. Hyviin säilytyspaikkoihin johon lapset ylettävät, kannattaa panostaa.

Meilläkin lapset auttaa erilaisissa asioissa,jokaiselle on löytynyt mieluisia tehtäviä. Jos onnistuu pitämään talon miellyttävän siistinä (ei mitään ylisiistiä, ei tarvitse näyttää hammaashoitolalta) niin lapsetkin oppivat että viihtyisässä talossa on mukava tehdä asioita. JOs vaikka pöydällä on muruja ei siinä ole kiva piirustella tai jos eteinen on täynnä hiekkaa ei siellä oikein voi pallotella. N. 6-vuotiaasta lapset alkavat oikeasti oivaltaa tällaisia syy- ja seuraussuhteita, mutta sitä ennenkin heillä on järjestyksentajua. JOpa meidän yksivuotiaskin tykkää laittaa kenkiä järjestykseen!
 
.. jos on paikat hujanhajan ja tietää etä puolentunnin sisällä on tulossa *vieraita* niin.. lapset kantaa ylimääräset roippeet vaatehuoneeseen ja laittaa oven kiinni ja äiti imuroi perässä.. ja jos on 'roiskeita' lattialla niin niille paikallis siivous pikkurätillä...ja silleen...ja ikkunat auki vaikka 5min niin ilma raikastuu.. ja kun vaihtaa pölypussin imuriin niin n.rkl vaniljasokeriatyhjän pussiin niin tulee uskomattoman ihana tuksu kotiin... :wave:

ja kun vieraat on lähteny voi roipe kasan kuljettaa omille paikoilleen...eihän se hyvin siivottua ole mutta kuitenkin...
 
Tavarat paikoilleen heti käytön jälkeen on paras siivousvinkki. Jos talo on yhtä kaaosta ja tavaramerta, niin kannattaa siivota yksi kohde per päivä ja viedä ylimääräiset/rikkinäiset tavarat kierrätykseen/roskiin.

Rikkaimuri, mikrokuitupölyrätti ja suihkepullot ovat oiva apu jokaipäiväiseen käyttöön.

Tiskipöydän saa puhtaaksi konetiskiaineella/pyykinpesuaineella

ikkunasuihke hyvä apu sormenjälkiin esim. tv:ssä, lasipinnoissa

Vessanpesu oman suihkussakäynnin yhteydessä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 23:03 vieras kirjoitti:
Meillä pyydetään mummo kylään harvakseltaan...sen jälkeen paikat kiiltää aina muutaman päivän ja itse saa levätä.
Tää oli paras :LOL: ja ihan tosi. Kyllä ikkunatkin on pessyt kylässä käydessä (siivooja ammatiltaan, että varmaan verissä).

Eikä kun ihan tosi, lapsityövoimankäyttö on meilläkin sallittua. Tiettyyn rajaan asti siis. Omat lelunsa keräävät, järjestelevät eteisen kengät, imurointiakin aina kokeilevat, lakaisevat roskia yms.

Yksi semmonen mikä meillä on imurissa aivan ehdoton, on turbo-tamppari. Siis ilman sitä ei koirankarvoja saisi ikinä irti.
 

Yhteistyössä