Siivousrättien peseminen

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
järki hoi
Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mä pesen siivouksen jälkeen 60 asteessa kaikki rätit. Sekaan muuta kirjavaa pyykkiä. Mulla on kaikki rätit värikoodattu, tyyliin vihreät vessan pesuun, siniset keittiöön jne.
Meillä samoin. Samassa koneessa peseytyy usein sekä keittiötärit, wc-rätit, pölyrätit, että koko perheen alusvaatteet, lapsen kestovaipat että kaikki muutkin 60 asteen pesun kestävät tekstiilit. Erilaiset rätit kuitenkin omille tarkoitukseen jo ihan siksikin, että kylpyhuoneessa tarvitsee erilaista rättiä kuin keittiössä ja pölyjen pyyhintään taas sopii omanlaisensa.
Eli käytännössä pyyhit lapsesi paskavaipan laimennoksella ruokapöytäsi..
Sun kannattaa hankkia uusi pyykinpesukone, jos omasi ei pese pyykkiä puhtaaksi. Ei todellakaan tarkoita samaa, tai sitten saisi käyttää kaikkia tekstiileja kertakäyttöisinä. Ajatella sullahan on esim. menkkavuodot paitas rinnuksilla ja miehes sukkahikeä alushousuissasi.
Niin mutta en mä niitä paitoja ja alushousuja bakteerien vuoksi pese vaan sen takia että ne ovat likaisia.
 
no just
Alkuperäinen kirjoittaja järki hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mä pesen siivouksen jälkeen 60 asteessa kaikki rätit. Sekaan muuta kirjavaa pyykkiä. Mulla on kaikki rätit värikoodattu, tyyliin vihreät vessan pesuun, siniset keittiöön jne.
Meillä samoin. Samassa koneessa peseytyy usein sekä keittiötärit, wc-rätit, pölyrätit, että koko perheen alusvaatteet, lapsen kestovaipat että kaikki muutkin 60 asteen pesun kestävät tekstiilit. Erilaiset rätit kuitenkin omille tarkoitukseen jo ihan siksikin, että kylpyhuoneessa tarvitsee erilaista rättiä kuin keittiössä ja pölyjen pyyhintään taas sopii omanlaisensa.
Eli käytännössä pyyhit lapsesi paskavaipan laimennoksella ruokapöytäsi..
Sun kannattaa hankkia uusi pyykinpesukone, jos omasi ei pese pyykkiä puhtaaksi. Ei todellakaan tarkoita samaa, tai sitten saisi käyttää kaikkia tekstiileja kertakäyttöisinä. Ajatella sullahan on esim. menkkavuodot paitas rinnuksilla ja miehes sukkahikeä alushousuissasi.
Niin mutta en mä niitä paitoja ja alushousuja bakteerien vuoksi pese vaan sen takia että ne ovat likaisia.
??? no siksihän ne siivousrätitkin pestään??? Niitä kodin bakteereja on ihan yhtä paljon sun sukkies pohjissa kuin siinä vessanrätissä, ellei jopa enemmän.
 
vieras
Pesen rätit 60 tai 90 asteessa, mitä nyt muuta sellasta ei-niin-puhdasta pyykkiä sattuu olemaan (kestovaipat, miehen työvaatteita, vessan froteematot, tai jopa aikuisten lakanat kelpaa). Likaisempiin käytän esipesua. Meidän kone tekee kyllä puhdasta jälkeä, ja 60 asteessa kuolee kaikki yleisemmät bakteerit, erikoisemmat tarttuu sitten jo muualtakin kuin keittiörätistä (tosin likaisimpiin kohteisiin käytän talouspaperia, ja rätinkin vaihdan joka aamu). Vessan pesuun on eriväriset rätit, mutta samassa koneessa pesen.
 
tuikku
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Te, jotka heitätte keittiörätit roskiin niin miksi ette käytä niitä esim. wc:n siivouksessa sitten kun eivät enään keittiöön käy?
No mä käytän keittiörättiä viikon, sit pesen sillä vessan ja heitän roskiin.
 
kelvotonko?
Huoh ja täällä sit tod.epähygieeninen äiti;meillä nimittäin minä pesen vessan tasot ja pöntön reunat tuolla käytetyllä käsipyyhkeellä,jonka sitten laitan pyykkiin muiden vaatteiden joukkoon.Ja joo-o,pesen yleensä kaikki pyykit vain 40 asteessa!
 
tuikku
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
En kyllä ymmärrä sitä miks keittörätillä pestään vessa sen jälkeen ku se on käyttökelvoton keittiöön. Kyllä mä ainakin haluun vessaan puhtaat rätit.
Ei ainakaan meidän keittiörätti ole käyttökelvoton viikon jälkeen, pyyhin sillä vain muruset pöydältä ja tiskipöydän tiskauksen jälkeen...
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
En kyllä ymmärrä sitä miks keittörätillä pestään vessa sen jälkeen ku se on käyttökelvoton keittiöön. Kyllä mä ainakin haluun vessaan puhtaat rätit.
Ei ainakaan meidän keittiörätti ole käyttökelvoton viikon jälkeen, pyyhin sillä vain muruset pöydältä ja tiskipöydän tiskauksen jälkeen...
no miks sitä ei sit voi käyttää edelleen siellä keittiössä?
 
tuikku
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
En kyllä ymmärrä sitä miks keittörätillä pestään vessa sen jälkeen ku se on käyttökelvoton keittiöön. Kyllä mä ainakin haluun vessaan puhtaat rätit.
Ei ainakaan meidän keittiörätti ole käyttökelvoton viikon jälkeen, pyyhin sillä vain muruset pöydältä ja tiskipöydän tiskauksen jälkeen...
no miks sitä ei sit voi käyttää edelleen siellä keittiössä?
Kun en halua puljata noiden rättien kanssa, ostaa monia erilaisia ja pestä koneessa, pyykkiä on muutenkin tajuttomasti.. Joten ihan siksi vaan.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
En kyllä ymmärrä sitä miks keittörätillä pestään vessa sen jälkeen ku se on käyttökelvoton keittiöön. Kyllä mä ainakin haluun vessaan puhtaat rätit.
Ei ainakaan meidän keittiörätti ole käyttökelvoton viikon jälkeen, pyyhin sillä vain muruset pöydältä ja tiskipöydän tiskauksen jälkeen...
no miks sitä ei sit voi käyttää edelleen siellä keittiössä?
Kun en halua puljata noiden rättien kanssa, ostaa monia erilaisia ja pestä koneessa, pyykkiä on muutenkin tajuttomasti.. Joten ihan siksi vaan.
Ok, no nyt ymmärrän. Jostain sain käsityksen, että keittiörätti siirretään vessaan ku se on käyttökelvoton keittiössä. :)

 
Laittakaa ne rättinne mikroon tasasin väliajoin niin niihin ei kerkiä muodostua isoja bakteeripesäkkeitä!

Meillä ei ikinä ole haisevia rättejä!
 
Mä laitan aina siivouspyyhkeen pesuun yhden käytön jälkeen. Ei niitä muuten voi käyttää uudestaan. Keittiössä olevan siivouspyyhkeen pesen harvemmin.
Mä taas saatan pestä lattialuutulla/pölyräteillä useammankin kerran (ihan vain huuhtelen välillä) mutta keittiön ja veskin rätit menee mikroon ja pesuun tosi usein/heti käytön jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Aqela
vierailija
Pesen kaikki siivousrätit 95 asteessa, käytän samoja joka paikkaan, eikai sillä oo väliä kun samassa koneessa käyvät ja puhtaita ovat. Pesen sitten kun on kerääntynyt tarpeeksi rättejä ja vaikkapa lakanoita tai muuta pyykkiä joka noin kuumaa kestää.
 

Yhteistyössä