Siivosin sitten lapsen sekaisen huoneen pitkästä - pitkästä aikaa ja .........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
yli tunti siinä jälleen meni. Lapsella kun oli huoneessaan pitkin poikin lattiaa legolaatikkoja ja lisäksi ympäriinsä pieniä legoja ynnä muuta pikku roskaa ja roipetta.

Saas' taas nähdä miten kauan huone pysyy noin siistinä tai sitten mietin sitäkin, että jospa nuo liiat legolaatikot veisi vintille joksikin aikaa. Pysyisipähän huone siistimpänä.

Kun vaikka kuinka ohjeistan lasta, että jos otat jotain legoja laatikoista, niin laita ylimääräiset rakentelun jälkeen takaisin laatikkoon, niin ei mene vain pieneen karvaiseen kaaliin millään, vaan ne ylimääräiset jäävät lattialle lojumaan ja sitten käy näin, että kun lapsukainen tonkii yhdestä - toisesta - kolmannesta lootasta legoja, niin kaaos lattialla on hetkessä kamala.

Lisäksi hän ei osaa tai viitsi laittaa myöskään legojen rakentamisohjevihkosia takaisin kaappiin, vaan jättää nuokin lattialle hujan hajan. Kiva noitakin oli järjestää uudestaan kaappiin takaisin.

Ikää tenavalla on kohta puoliin 8v. Mutta kun en ole häntä komentanut pienestä pitäen siivoamaan tavaroitaan paikoilleen, ei hän sitä vain täällä tee vaan siivoaminen jää aina minulle. Koulussa hän tosin kuuleman mukaan laittaa tavarat ja lelut paikoilleen.

Turha selittää, ettei ole pienempänä joutunut opettelemaan siivousta, niin ei tarvi nyt kahdeksan vuoden ikäisenäkään tehdä mitään. Pistä kakara siivoamaan jälkensä (joka päivä huone siistiksi illalla) niin oppii.

Teepä sillälailla, että aina kun joudut ite siivoamaan lapsen jäljet, siivoatkin lelut johonkin varastoon piiloon.
Luulisi, että siivoaminen alkaa lapsellekin maittaa, kun lelut alkavat hävitä...

Ap. Älä välitä. Meillä on samanmoista. Lapsi yrittää tosissaan välillä, välillä unohtuu. Suurin ongelma meillä on tilanpuute! Ei ole järkevää paikkaa kaikille leluille. Varastoonkaan ei mahdu. Karsia pitäisi, mutta toistaiseksi ei ole sydän antanut myöten heittää kokonaan pois.

Teillä vois auttaa, että edellispäivänä varotat, jotta huomenna siivotaan. Sitten annat puoli tuntia tai tunnin aikaa, jolloin pitää olla tavarata kerätty. Jos ei ole, tavarat takavarikkoon.

mä annoin pojalle yhden vanhan lakanan jonka levitti lattialle legoleikkien ajaksi ja leikki sen päällä,lopuksi vaan kaataa lakanasta legot lootiin,tai laittaa lakanan legoineen mutyksi ja kaappiin :).

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Minä laitan lapset päivittäin laittamaan lelunsa paikoilleen (lapset 7 ja 2,5v). Jos lapset eivät itse siivoa ja minä tekemään, niin nostan tavarat 2 vk vaatehuoneen ylähyllylle. Lapset siivoavat lähes poikkeuksetta itse, koska eivät halua lelujaan takavarikkoon.

Kaikilla tuo takavarikko ei edea auta. Jos takavarikoin tytöltä legot, hän vain toteaa leikkivänsä barbeilla. Leikkii kuitenkin usein legoilla, jos ne on esillä.

No jatkoa, teinkin äsken niin, että kuskasini pikkulego-laatikot vierashuoneeseen. Saavat nyt olla siellä.

Jätin huoneeseen vain 1 pikkulegolootan, yhden puisen rakentelusetin, liikennematon + siihen tarvikkeet. Toki tietysti hyllyssä on kaikenlaista pikkusälää, mutta en usko, että lapsi alkaa tekemisen puutteessa niitä alas kiskomaan. Tai mistäs sitä tietää.

Nyt huone näyttää siistiltä ja taatusti lapsen on nyt helpompi huoneessaan leikkiä. Luulisi nyt siivoamisenkin olevan helpompaa.

No lapset on lapsi ja heidän tehtävä on leikkiä. Meillä ei siivota joka ilta ja legot on levällään. Meidän elämä ei pääty siihen että huone on sotkuinen. Mainitsen kyllä imuroinnista kun sitä suunnittelen, yleensä ne legot on siihen mennessä kerätty ja jos ei niin joutuvat sinne imuriin.

Lapsen viitieliäisyys on kiinni myös aikuisen esimerkistä ja viitseliäisyydestä. Et viissiin ole sitten tenavaasi peräänkatsomassa ja ehkä jopa auttamassa/varmistamassa, että rojut kerätään leikkien jälkeen?

[QUOTE="vieras";27235100]No lapset on lapsi ja heidän tehtävä on leikkiä. Meillä ei siivota joka ilta ja legot on levällään. Meidän elämä ei pääty siihen että huone on sotkuinen. Mainitsen kyllä imuroinnista kun sitä suunnittelen, yleensä ne legot on siihen mennessä kerätty ja jos ei niin joutuvat sinne imuriin.[/QUOTE]

Meillä myös jo 5v ymmärtää yskän kun sanon että lähdenpä tästä kohta imuroimaan sinne lastenhuoneeseen.. :) Ja todellakaan en kaivele pölypusseista mitään jälkeenpäin, sinne menee jos on pikkusälää levällään vielä siinä kohtaa. Jos 8 vuotiasta ei saa osallistumaan oman huoneensa siivoukseen niin on palikat kyllä aika pahasti vanhemmilla levällään.

Kyllä ne osaa vanhempanakin sotkea. Meillä 17 v neiti, joka ei viitti paljon huonettaan siivoilla, vaan enpä siivoa minäkään sitä. Vaan kun on rahan tarve, sanon, että ei tule killinkiäkään, ennen kuin siivoaa; kyllä tehoaa!!! Olenkin sanonut tytöille, että kun omaan huusholliinsa muuttavat, en kyllä tule sinne siivoamaan, enkä ole mennyt (vanhempi tytöistä asuu jo omassaan):

En kyllä lentoja takavarikoitiin, sen verran kehittäviä kapistuksia ne mielestäni ovat. Lakanan päällä leikkiminen, yhdessä siivoaminen, keräyskisa ajanotolla - kokeiltiin niitä ensiksi. Ja yhdessä siivoamisella en tarkoita, että "pääsisi vähemmällä" vaan siivotaan sitten yhdessä muuallakin.

[QUOTE="Vieras";27235271]En kyllä lentoja takavarikoitiin, sen verran kehittäviä kapistuksia ne mielestäni ovat. Lakanan päällä leikkiminen, yhdessä siivoaminen, keräyskisa ajanotolla - kokeiltiin niitä ensiksi. Ja yhdessä siivoamisella en tarkoita, että "pääsisi vähemmällä" vaan siivotaan sitten yhdessä muuallakin.[/QUOTE]

Siis legoja takavarikoisi, tämä autom. korjaus sekoittaa kirjoitukseni :(

Meitä on moneen lähtöön. Mä en ymmärrä vanhempia, jotka surutta imuroi lapsensa tavarat imuriin. Vasta kuulin eräältä lapsen luokkakaverilta, kun keskustelivat synttärilahjoista. Kaveri kertoi, että " Ei meillä enää voi tehdä helmikoruja. Nauhat loppu ni äiti laittoi loput helmetkin roskiin."

Vasta tän jälkeen ymmärsin, miten toisilla voi olla niin kliinisen siistiä. Sitä en osaa arvailla, minkälaisen arvomaailman ja mallin tollasesta lapsi saa. Oppii siivoamaan, mutta menettääkö samalla jotain? Itse ajattelen, että ne pienet tilpehöörit on lapsen aarteita! Ei ehkä kaikkea voi säästää, mutta lapsen pitäisi voida osallistua päättämään mitä säästetään ja ei. Eikä mun ekologinen tajukaan anna myöten, että ensin ostetaan aina uusimmat muotilelut ja nakataan roskiin, kun eivät enää ole muodissa.

No, mun vanhemmat on suurta ikäluokkaa, joten rasittavuuksiin asti tavara on tärkeää. Mitään ei heitetä pois, mikä vielä on käyttökelpoista.

Yhteistyössä