Siittiö-vasta-aineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susanna74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Susanna74

Jäsen
31.10.2007
31
0
6
Moi!

Meillä on "vauvakuumeiltu" kohta 1 1/2 vuotta ja kävimme n. kuukausi sitten tutkimuksissa. Miehellä kaikki ok, mutta minulta löydettiin erittäin paljon ns. siittiö-vasta-aineita, jotka tuhoavat siittiöt ennen kuin ne ehtivät hedelmöittyä. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tai löytyykö kohtalotovereita? Käsittääkseni miehiltä löytyy useammin näitä siittiö-vasta-aineita kuin naisilta.

Minulla todettiin aikaisemmin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain päivittäin 100 mikrogramman Thyroxin-lääkityksen. Aloitin lääkityksen 25 mikrogrammalta ja olen nostanut sitä lääkärin suosituksesta pikkuhiljaa. Viimeksi TSH oli 2,4 (aluksi se oli 3,4).

Lääkärin suosituksesta seuraava askel meidän kohdalla on inseminaatio. Vähän pelottaa, että miten tässä käy, kun siittiö-vasta-aineista ei löydy netistäkään juurikaan tietoa.

Eikö kukaan ole kuullut moisesta ongelmasta?

Asun ulkomailla ja täällä otetaan lapsettomuustutkimuksissa automaattisesti vasta-aineverikokeet. Onko tämä tapana Suomessa? Mietin vaan, että kun kukaan ei vastaa, että onko tämä niin harvinainen ongelma vai eikö tätä testata Suomessa ellei eritoten tätä testiä pyydä.

Aurinkoista viikonloppua!

Valitettavasti en osaa auttaa sinua tuossa vasta-aineongelmassa. Muistan hämärästi kuulleeni joskus noista vasta-aineista, mutta siinäpä sitten onkin kaikki. Asia, jonka vuoksi tätä kirjoitan, on se, että olisin kiinnostunut tietämään, missä maassa olet hoidoissa? Itselläni tuo kilpirauhasarvo oli 3,6, mutta kun yritin kysellä lääkitystä, ei sitä kuulemma tarvita. Nyt hoidoissa kävi kuitenkin niin, että minulle siirrettiin pari viikkoa sitten alkio ja kiinnittymisyritystä oli (haamuplussa), mutta yritykseksi se jäi. Mietin vain, että noinkohan tuo kilpirauhasarvo vaikutti asiaan.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

PS. Löysin tällaisen sivun (ehkä olet sen itsekin jo huomannut)
http://www.hedelmallisyys.fi/finland/concern/Infertility_in_Males/Sperm_Disorders/Antisperm_Antibodies.jsp

Moi Saara,

kiitos linkistä! Olinkin jo käynyt aikaisemmin kyseisillä sivuilla.

Olen hoidoissa Saksassa. Sisätautilääkärini mukaan TSH-kilpirauhasarvon olisi hyvä olla alle 1,0 kun yrittää tulla raskaaksi. Kävin viime torstaina verikokeissa ja saan huomenna tulokset. Lisäksi multa löydettiin kesällä kaksi kystaa kilpirauhasista ja niitä tarkkaillaan huomenna mm. ultralla. Mikäli kystat eivät ole kasvaneet viime heinäkuun ultrasta niin pääsemme aloittamaan saman tien lapsettomuushoidot. Muutoin on valitettavasti kilpirauhasleikkaus edessä ja pelko siitä aiheuttaa paineita tämän kaiken muun stressin lisäksi. En ole mikään expertti, mutta liian korkeat kilpirauhasarvot saattavat varmastikin vaikuttaa kiinnittymiseen. Kyllä sun ilman muuta kannattaisi kysyä lääkäriltä lääkityksen aloittamisesta ja yrittää saada TSH-arvo tulemaan alaspäin.

Olisi kiva kuulla jatkossakin miten teidät hoidot etenee.

Ei Suomessa taideta yleensä ottaa rutiininomaisesti vasta-aineverikokeita. Ilmeisesti vasta-aineet naisella on sen verran harvinaisempia ja se verikoe on aika kallis. Mieheltä sen sijaan vasta-aineet otettiin (ainakin meillä ) heti ensimmäisten tutkimusten yhteydessä ja mun mieheltä niitä löytyikin. Minulta vasta-aineet tutkittiin vasta, kun takana oli 4 tuloksetonta ICSI-hoitoa (kolme kertaa nega, kerran raskaus mutta keskeytynyt keskenmeno rv 12). Mutta ei minulta niitä löytynyt.

Ymmärtääkseni vasta-aineet tutkitaan myös silloin jos raskautuu normaalisti mutta on saanut useita keskenmenoja. Samalla tutkitaan usein myös kromosomit. Mulla ei ollut niissäkään mitään poikkeavaa. Eli ilmeisesti meidän tapauksessa ongelmat johtuu miehestä.

Meidän lääkäri sanoi, että joskus ne tavalliset kilpirauhasverikokeet voi antaa ihan normaalit vastaukset, mutta silti voi löytyä kilpirauhasvasta-aineita. Saara, minustakin sulla on aika korkea tuo kilpirauhasarvo eli kannattais varmaan yrittää saada siihen apua. Mun ymmärtääkseni se olisi hyvä olla lähempänä yhtä (itselläni taisi olla 1,5).

Meidän lääkäri sanoi myös, että vasta-ainetapauksiin auttaa hoidoksi kortisonikuuri hoidon ja alkuraskauden aikana. Kuulemma siitä ei ole sikiölle haittaa.

Kiitos teille kummallekin sekä Susannalle että Mustalleruusulle vastauksista. Olen jo tilannut ajan yksityiselle lääkärille. Toivottavasti sieltä löytyy apua. Ne raja-arvot ovat Suomessa aika korkeita ja tietääkseni vähän vanhentuneita, mutta jospa erikoislääkärillä olisi uudempaa tietoa myös täällä pohjoisessa.

Mustaruusu tuntui onneksi tietävän enemmän noista siittiövasta-aineista, joten toivottavasti Susanna sait kaipaamaasi tietoa. Toivottavasti teidän käynti lääkärin luona toi toivotun tuloksen ja pääsette lapsettomuushoitoihin. Mikä muuten Mustaruudun tilanne on tällä hetkellä hoitojen suhteen? Meillä mennään nyt epätietoisuudessa ja aikaa vain kuluu (meil ei ole aikaa hukattavaksi, kun tuota ikää on jo sen verran, 40+, ja ekaa oltais toivomassa, mulle vielä yrityksetki on ekoja eli en oo aikasemmin ees yrittänyt).

Mukavaa viikon jatkoa!

Saara meillä on ollut nyt kesästä asti taukoa hoidoista. Haluttiin, että meistä tutkitaan KAIKKI mahdollinen ennen kuin jatkamme, ja niin on nyt sitten tehty. Tällä hetkellä odottelemme miehen siittiöiden DNA-tutkimuksen tulosta, ja sen jälkeen päätetään jatketaanko vielä yritystä omilla siittiöillä vai siirrytäänkö lahjasolujen käyttöön. Munasoluissani ei ainakaan päällisin puolin ole mitään vikaa, mutta eipä siitäkään varmoja takeita ole sillä kaikki viat ei päälle päin näy. Mulla on joissakin verikokeissa ollut FSH-hormoni koholla ja se viittais jonkinlaiseen munasarjojen vajaatoimintaan. Viimeisimmässä verikokeessa arvo oli kuitenkin ihan normaali.

Ymmärrän huolesi ajan kulumisesta: mulla on ikää sentään "vasta" pian 35, mutta silti on koko ajan jotenkin paniikki siitä että aika kuluu ja itse vaan vanhenee. Toivottavasti päsäette pian hoidoissa eteenpäin!

Mullakin on ikää saman verran kuin Mustaruusulla eli "vasta" pian 35. Mä olen tällainen ongelmatapaus, kun multa löytyi tutkimuksissa myös hieman kohonnut Anti-Müller-hormooniarvo eli munasarjojen toiminta alkaa pikkuhiljaa hiipumaan. Lääkäri sanoi, että arvot on kuitenkin vielä ok ja normirajoissa, mutta suositteli hoitojen aloittamista mahdollisimman pian. Aikas kamalaa ajatella, että vaikka olen näin "nuori" niin silti kroppa jo pikkuhiljaa alkaa menemään kohti vaihdevuosia ja sekin tietysti aiheuttaa hieman paineita. Kuukautiset ovat silti vielä olleet säännölliset (kierto 25-28 päivää).

Sain tiistaina verikoetulokset ja nyt TSH on laskenut 0,13:een. Se arvo on nyt siis jopa hieman liian alhainen eli vähensin lääkärin suosituksesta Thyroxin-annosta ja otan nyt vaan 0,75 mikrogrammaa. Kuuden viikon päästä uudet verikokeet ja toivotaan, että arvo on noussut hieman.

Ja kystat eivät onneksi ole viime kuukausien aikana muuttuneet ja sisätautilääkäri antoi "luvan" aloittaa lapsettomuushoidot. Toivomme, että pääsemme ensi kierrosta kokeilemaan ensimmäistä inseminaatiota.

Hyvä Saara10, että varasit ajan yksityiselle. Kannattaa pyytää lääkäriä tekemään myös ultra ja/tai varjoainekuvaus, koska kuten Mustaruusu kirjoitti niin verikokeista ei aina näe kaikkea. Minulle tehtiin molemmat ja silloin löytyi myös ne kystat.

Mustaruusu, teille toivon voimia ja jaksamista!