Siis voiko näille raskaudenaikaisille liitoskivuille tehdä yhtään mitään???? Liikkuminen tuskaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kipu on nimenomaan luussa emättimen molemmin puolin. Pahimmillaan öisin, kun pitäisi kylkeä vaihtaa. Myös sohvalta ylösnousu tuskaa. Ei satu karvoituksen päällä olevaan häpyluuhun vaan siis tuonne ihan alas emättimen aukon molemmin puolin. Kuin joku olisi potkaissut täysiä haaroväliin. Alkoi rv 11 ja nyt rv 29 ja pahenee vain. Kyseessä toka raskaus.

Mulla sama mutta on onneksi vain toispuolista, eli vielä pystyn liikkumaan. Saako terveyskeskuksen laitelainaamosta tukivyön ilmaiseksi lainaan loppuraskauden ajaksi, tietääkö joku?

Niin ja en pysty seisoa yhdellä jalalla yhtään, esim. housuja puettaessa, koska kipu on silloin tosi paha alapäässä. Autoon meno ja poistulo sattuu myös. Eka syntyi sektiolla ja oli yhtä pahat kivut.

Mulle tuli tässä kolmannessa raskaudessa yllätyksenä nämä kivut. Ei ollut aiemmin vastaavaa. Mulla varsinkin toinen nivunen välillä niin kipeä, ettei saa jalkaa nostettua, välillä pitänyt pyytää apua että pääsee autosta ulos. Jossain vaiheessa vähän helpotti, nyt siis rv 32 menossa. Taas tuli uudestaan. Voipi olla että vähän helpottaa mutta ei kai tuosta kivusta pääse eroon ennen synnytystä. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja 4xäiti:
eipä niihin auta juur muu ku synnytys :) kokemusta on neljistä liitoskivuista..ei mukavaa,hyvä ku liikkua pystyi
Mulla on kohta n. 4 v kuopuksen synnytyksestä ja vieläkin ajoittain vaivaa vasemman jalan puolella. Oli tosi pahat liitoskivut jotka paheni synnytyksessä. Valitettavasti noihin ei auta muu kuin aika. Muistan kuinka tuskaa se kääntyminen ja kävely oli.

Tukivyö voi auttaa ja kävin myös osteopaatilla. Osteopaatin käsittely voi auttaa, mutta voi olla myös vain hyvin hetkellinen apu. Neljä viikkoa meni ettei kävelystä tullut mitään, kun lonkat oli niin löysinä.

Itse en noista kivuista tiedä mitään vaikka 4 raskautta.
Mutta lähipiirissä olen nähnyt ja ystävälläni auttoi tukivyö.
JOstain vuokrasi,fysioterapiasta tms.

Kaipa kipulääkkeistä luulisi olevan myös apua.Pyydä lääkäriltäsi oikea kipulääke.

Tukivyö ei ole auttanu. Olen aika paljon kotona ja seison ja istun vaihtelevasti (hoidan esikoista). Istuessa sitä ei sais käyttää. Joutuis kokoajan ottaa pois ja laittaa päälle. Hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä osteopaatti tekee?

Tämä on maallikko vastaus: venyttää ja "niksauttaa" niveliä ja lihaksia. Eli minulla oli lonkka vähän väärässä asennossa ja siihen tehtiin kiertoasennolla venytys, ja osaset löysivät taas kohdalleen. Osaava osteopaatti osaa hoitaa myös raskaana olevia ja omani totesi, että hoitoa voi antaa ihan loppuun asti, iso vatsa ei ole ongelma.

Kiropraktikko tekee vastaavantyyppistä, mutta osteopaatilla toimet "pehmeämpiä". Tämä siis on vain minun näkemykseni.

Yhteistyössä