Siis voi vee mun hampaitten kanssa!!!!

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mulla on sylkirauhaset kärsineet sädehoidosta ja syljen koostumus on muuttunut eikä se suojaa hampaita niin hyvin. No sen huomaa. Mun hampaat on aivan rauskat.

TAAS yölllä rapsahti oikein kunnon pala hampaasta pois. Se on tuossa ylhäällä etuhampaasta seuraava ja siitä puuttuu toiselta puolelta ikeneeseen asti pala!

Ja mulla on seuraava hammaslääkäri vasta 21.4!!! |O |O Täällä on todella vaikia saada aikaa hammaslääkäriin, mutta mä soitan sinne kyllä heti kun hammashoitola aukiaa. Saa nähdä sanovatko, että lähde toiselle paikkakunnalle särkypäivystykseen. Niinkin olen kerran joutunut tekemään. :snotty: :kieh:

Auttaisko se, jos kokeilisit niitä imeskelytabletteja, jotka lisäävät syljeneritystä? Suunkostuketta tarvisit paljon! Oliko ihan paikkaamaton hammas, mikä nyt lohkesi?

Alkuperäinen kirjoittaja bz:
Auttaisko se, jos kokeilisit niitä imeskelytabletteja, jotka lisäävät syljeneritystä? Suunkostuketta tarvisit paljon! Oliko ihan paikkaamaton hammas, mikä nyt lohkesi?

Mulle sanoi eräs ihminen jolla myös suu kuivuu helposti ja paljon, että hän käyttää apteekin hammastahnaa joka antaa lisäkosteutta. Pitääs käydä apteekis kattomas mitä sieltä löytyy.

Mun mielestä tuota hammasta on paikattu. Eli olisi ensimmäinen kerta, kun paikka lähtee ja vie osan hammasta mukana. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Onko särkypäivystystä teidän kunnassa? Jonottaa kyllä joutuu ainakin täällä, vähintään sen tunnin.

Ei taida olla sellaista päivystystä...sain ajan ens viikon keskiviikoksi. Sanottin, että koita nyt pärjätä sen kanssa ja yritä varoa sitä. :snotty: :kieh:

Mulla on sama ongelma, ei tosin hoitojen aiheuttama mutta muuten. Hammaslääkärillä juuri laitetaan kalustoa kuntoon ja ehdottivat että kun saadaan tehtyä, niin laitettas sellaset "kiskot" suuhun, jotka laskee fluoria tasasesti sieltä tai jotain. Ei niin tarkkaan ollu vielä puhetta. Sano vaan että on paljon käytössä esim. syöpäpotilailla, joilla hoitojen takia syljeneritys vähäistä. Mulla se on tosi vähäistä siis muuten vaan.

Mutta siis voisko toi olla sullekin ratkaisu? Kukaan jaksa imeskellä niitä tabuja 24/7 loppuiän...

Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Mulla on sama ongelma, ei tosin hoitojen aiheuttama mutta muuten. Hammaslääkärillä juuri laitetaan kalustoa kuntoon ja ehdottivat että kun saadaan tehtyä, niin laitettas sellaset "kiskot" suuhun, jotka laskee fluoria tasasesti sieltä tai jotain. Ei niin tarkkaan ollu vielä puhetta. Sano vaan että on paljon käytössä esim. syöpäpotilailla, joilla hoitojen takia syljeneritys vähäistä. Mulla se on tosi vähäistä siis muuten vaan.

Mutta siis voisko toi olla sullekin ratkaisu? Kukaan jaksa imeskellä niitä tabuja 24/7 loppuiän...

Mun pitäisi syödä fluoritabletteja, mutta en muista. :ashamed: En ole kuullutkaan tuollaisista kiskoista! :o

Mulla pitäisi olla hampaat kunnossa tulevaa lonkkaleikkausta ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
:o :( Jo nyt on kumma kun ei ole särkypäivystystä. :hug:

Täällä on välillä vain yksi hammaslääkäri, että lieviä ongelmia saada aikaa nopeasti. :kieh: Mutta jos tuo hammas alkaa vaivata, niin saavat luvan tehdä sille heti jotakin! |O :kieh: Sen verran iso pala lähti ja menee tosiaan ikeneeseen asti. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Mun pitäisi syödä fluoritabletteja, mutta en muista. :ashamed: En ole kuullutkaan tuollaisista kiskoista! :o

No ihan sama homma mullakin! Kymmenkunta vähintään pitäs imeskellä joka pv. En muista minäkään.... Siksi hl edottikin tuota kisko-juttua. Kuulosti tosi kätevältä. Kysyppä sinäkin lääkäriltäsi.

Mullakin on niin huono luusto,et vko sit haukotellessa tippu yhestä hampaasta puolet pois isona siivuna.Onneks oli jo varattuna tälle pvälle hampila-aika valmiiks.
Tosin siirty sit sen hampan hoito mitä piti tänään hoitaa,uus aika elokuussa :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

No ihan sama homma mullakin! Kymmenkunta vähintään pitäs imeskellä joka pv. En muista minäkään.... Siksi hl edottikin tuota kisko-juttua. Kuulosti tosi kätevältä. Kysyppä sinäkin lääkäriltäsi.

Pitää muistaa kysyä. Kun mun pitäisi muistaa ottaa fluoritabletti vähintään aina ruokailun jälkeen. Mun pitää jo lääkkeistä vetää ja hyvä kun ne muista. :snotty:

Mä oon kans huomannut et hampaat on menny ihan pksi. Multa on jouduttu poistamaan yksi sylkirauhasista ja leuanalusrauhaseen kertyy jatkuvasti kiveä. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta huonontaa syljeneritystä. On se kiva katsella peilistä hampaita joiden kiille huononee ja hammaskivi kertyy. Huomenna on taas hampaiden puhdistukseen aika ja samalla ajattelin kysyä onko jotain suojausmenetelmää jota vois soveltaa etuhampaiden suhteen. Huono syljeneritys+ refluksi -> tekarit ennen 30- ikävuotta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon kans huomannut et hampaat on menny ihan pksi. Multa on jouduttu poistamaan yksi sylkirauhasista ja leuanalusrauhaseen kertyy jatkuvasti kiveä. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta huonontaa syljeneritystä. On se kiva katsella peilistä hampaita joiden kiille huononee ja hammaskivi kertyy. Huomenna on taas hampaiden puhdistukseen aika ja samalla ajattelin kysyä onko jotain suojausmenetelmää jota vois soveltaa etuhampaiden suhteen. Huono syljeneritys+ refluksi -> tekarit ennen 30- ikävuotta?

Mullakin on muuten kilpirauhasen vajaatoiminta...Mun hampaat olla niin rauskat ja paikatut, että jokohan alkaa olla tekarien paikka.

Mä joskus täs googlettelin että onko olemassa jotain hoitoa jolla esim. etuhampaat vois suojella. Niin ilmeisesti niihin sais jonkinlaisen pinnoitteen, ei siis niitä kuoria jossa hammas joudutaan hiomaan nysäksi vaan jonkinlainen suojakuori. Tuommoinen tietysti varmaan maksaa hunajaa ja hunaja luonnollisesti opiskelijalta puuttuu.. Mutta toivottavasti hampaat kestää niin kauan et opiskelut loppuu.

Yhteistyössä