Siis voi elämä... Tänään kaupassa nähtyä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jeba

Vieras
Tänään meidän kanssa kaupassa asioi samaan aikaan äiti noin 4 vuotiaan, ellei jopa 5 vuotiaan lapsensa kanssa. Ja tällä lapsella oli tutti suussa, kyllä, keltainen muumitutti. En ollut oikeasti uskoa silmiäni. En voi käsittää, miten vanhemmat eivät saa lapseltaan tuttia pois vielä tuossa iässä. Ikä on todellakin arvio, mutta sen arvioin sillä, että kun tämä lapsi otti tutin pois suusta ja alkoi puhua, sain kaikesta täysin selvää ja osasi puhua jo pitkiä lauseita.

Ei sillä, ettei jokainen saisi tehdä kuten lystää, mutta en vain käsitä. Meidän lapsella ikää tällä hetkellä 1,5 vuotta, ja koko ajan vierotetaan häntä tutista. Oikeastaan ei päivisin enää syö lainkaan tuttia, ellei tule kaamea hätä, esim. kaatuu tms. Nukkuessa syö, ja voi syödäkin vielä sinne pariin ikävuoteen, jolloin tutit lähtee.

Varmasti tuo äiti voi olla jossain parempi kuin minä, enkä hae tällä nyt mitään sellaista, että minä olisin parempi äiti tms. mutta oikeasti, eikö vanhemmat osaa sen vertaa olla johdonmukaisia, että ottavat lapsiltaan tutit pois kun se jopa näyttääkin niin tyhmältä kun 4 vuotias syö tuttia.

Kukaan älköön ottako tätä kovin henkilökohtaisesti ;)

Mäpäs näin viikonloppuna Heurekassa lihavan 5-6v tytön jolla oli tutti suussa, ja pihalla äitinsä käveli metrin tytön perässä ja poltteli tyytyväisenä tupakkaa. :o

Meillä yriteään vieroittaa 2v5kk ikäistä, huutoahan se on välillä. Nyt ollaan tehty ettei ulos pääse hiekkalaatikolle tutin kans. Hyväksyy asian ja jättää tutin kotiin. Kerran piti tutti jättää kotiin että pääsee pihaan, niin tuli kotiin takas sohvan taakse imemään tuttia ja sit jätti tutin ja meni takaisi ulos :)Meillä muuten lapsi puhuu tosi hyvin jo, joskus lapsen kokokin voi huijata.

No meidän 2v4kk tytöltä otettiin tutti pois viikko sitten ja on monta kuukautta puhunut täydellisiä pitkiä lauseita. Että puheen perusteella vois luulla vanhemmaksikin. Vähän naurattaa tuo ikä arviosi puheen perusteella.

Mut mun henkilökohtainen mielipide on kyllä että tutin vois jättää kyllä pois viimeistään siellä 2,5vuotiaana, ihan viimeistään 3v.

On se oikeasti kamalaa, jos ei osaa vieroittaa tutista ajoissa! silloin tuskin on vanhemmilla selkärankaa muissakaan päätöksissä (lapsen suhteen) tämän kasvaessa. "kyllä meidän mika-petterin täytyy saada tehdä näin, muuten---"

paljon mieluummin onnellinen lapsuus, ku huoli siitä onko tutti lähteny 8kk vai 3v iässä. mitä helekuti välii sillä on, muuta ku mammat saa mammapiireissä kertoo,että meidänpä pikku piltti jätti tutin jo 5kk iässä...sitte saavat keskenänsä juaruta, että sillä helenan mukulalla o vielä tutti vaikka on jo 1v6kk ja kaks päivää vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Ja varsinkin tutti lohdutukseksi. Hmm.
Tuleeko ap:n lapsesta lohtusyöjä isompana? Haluan vain herätellä ajattelemaan...

Heräiles itse, pahvi ;) Siis sanoinhan jo, että älkää hyvät mammat ottako kovin tosissaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä rassuja:
paljon mieluummin onnellinen lapsuus, ku huoli siitä onko tutti lähteny 8kk vai 3v iässä. mitä helekuti välii sillä on, muuta ku mammat saa mammapiireissä kertoo,että meidänpä pikku piltti jätti tutin jo 5kk iässä...sitte saavat keskenänsä juaruta, että sillä helenan mukulalla o vielä tutti vaikka on jo 1v6kk ja kaks päivää vanha.

Älä! :D Ei ole tapanani juoruilla kenenkään kanssa, muutakuin teidän ihanien palstamammojen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja July:
On se oikeasti kamalaa, jos ei osaa vieroittaa tutista ajoissa! silloin tuskin on vanhemmilla selkärankaa muissakaan päätöksissä (lapsen suhteen) tämän kasvaessa. "kyllä meidän mika-petterin täytyy saada tehdä näin, muuten---"

Mistähän sinäkin älykääpiö tuon johtopäätöksen vedit?

Hoh hoijaa... Mene käymään vaikkapa Ruotsissa. Siellä ei edes puhuta tutista vierottamisesta ja on ihan yleistä, että 3- vuotiailla on tutti. Päin vastoin tuttia jopa suositellaan puolitoistavuotiaille päiväkodissa aloittajille helpottamaan aloittamista muutaman ensimmäisen kuukauden ajan ja sen jälkeen vielä unituttina päikkäreillä.

ei ny millään pahalla, mutta eikö ne vanhemmat ajattele yhtään lapsensa hampaita, jotka antaa syödä tuttia yli 4 vuotiaaks?? :O Ei sillä, on mullakin kaveri, joka söi tuttia 6 vuotiaaksi saakka, ja ihan on hyvät hampaat ja isänsä vielä hammaslääkäri! Mutta kun kerran pitkään tutin syönnin haitoista varoitellaan niin miksi ei sitten vieroiteta aiemmin? Tuskin niitä haittoja muuten esille tuotaisiin, jos niitä ei oikeasti olisi. Meille sanoi hammashoitaja, että viimeistään 2 vuotiaana olisi hyvä olla tutti pois.

En puutu tutinsyöntiin, mutta mua melkein huvitti, että näinhän tänne pitää oikeasti kirjoittaa. Siis muistaa mainita, että se toinenkin on jossain parempi jne jne.

Siis yleensä tämän takia en jaksa tänne tehdä aloituksia, kun pitäisi ottaa asiat niin monelta kantilta huomioon, että ne ymmärrettäisi OIKEIN.

Onhan selvää, että kukaan ei tunne aloittajaa ja ei tiedä hänen ajatusmaailmansa kokonaisuudessaan. Ja voi ei, nyt mäkin alan sortua selitykseen kaikilta kanteilta...

Siis tämä ei ollut ap:lle mikään moite, vaan huvitti vaan, että näinhän tämä menee. Mutta kun ei aina jaksaisi selittää ja ottaa huomioon kaikkia maailman asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Hoh hoijaa... Mene käymään vaikkapa Ruotsissa. Siellä ei edes puhuta tutista vierottamisesta ja on ihan yleistä, että 3- vuotiailla on tutti. Päin vastoin tuttia jopa suositellaan puolitoistavuotiaille päiväkodissa aloittajille helpottamaan aloittamista muutaman ensimmäisen kuukauden ajan ja sen jälkeen vielä unituttina päikkäreillä.

Ei mun tarvitse mennä ruotsiin, koska mä elän suomessa ja elän niillä ohjeilla mitä meille annetaan, ainakin yritän elää, pääpiirteittäin, toki maalaisjärkeä käyttäen! Ja kuten sanoin, puolitoistavuotias ei ole vielä liian vanha, mutta 4-5 vuotias alkaa jo olla, MINUN mielestäni, mutta edelleen, kukin taaplaa tyylillään...

Yhteistyössä