Siis onko minulla yhä tarttuva sukupuolitauti vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kondylooma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kondylooma

Vieras
Kävin papassa ja terkka sanoi, että minulla näkyy olevan tietojen mukaan papilloomavirus. Siis voi kääk - en ollut sisäistänyt asiaa lainkaan ja olin unohtanut koko asian.

Seurustelin 13 vuotta sitten miehen kanssa, joka kertoi, että hänen exällään oli ollut kondylooma. Mies sanoi, ettei hänellä ole sitä. Vuoden päästä (seurustelimme yhä) papa-kokeen jälkeen minulle soitettiin kondylooma epäilyksen takia ja menin uuteen testiin. Olisikohan luokka ollut silloin kohollaan. Taisin saada jotain jäädytyshoitoa. En muista enää tarkasti. Olin epäuskoinen kondylooman suhteen, koska minulla ei ollut mitään oireita.

Vasta nyt tajusin, että minulla tosiaan on joku papillooma-virus. Ulkoisia kondylooman oireita minulle ei ole koskaan ilmaantunut. Muutaman kerran on ollut hiivatulehdus, mutta se on parantunut Canestenilla.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että minulla on ollut kondylooma vai ei? Vai onko minulla joku muu papillooma-virus, kentien se syöpää aiheuttava tyyppi? Tarkoittaako tämä sitä, että tartutan kaikki tulevat kumppanini, mikäli en käytä kumia?

Syyliä aiheuttavat kondyloomavirukset eivät yleensä aiheuta syöpää ja papakin voi olla puhdas. Luulenpa että sinulla on siis toinen virustyyppi kuin se syyliä aiheuttava. Ja kyllä, sitä voi kantaa elinikänsä ja se voi olla oireeton ja taas tulla.

Jäähytyshoitoa annetaan kyllä jos on syyliä. En itsekkään tiedä missä vaiheessa oon kondylooman saanut. Syylät ilmesty ekan raskauden aikana, kun sain ne hoidettua niin syyliä ei oo ilmestyny 8vuoteen.
Mulla on aina ollu papa puhdas, ei oo koskaan ollu mitään.

Samaa haluaisin tietää...joskus vuonna 98 minulla todettiin kondylooma ja sain jotain myrkkyainetta jolla penslattiin näkyviä "näppylöitä" ja kävin myohemmin jäädytyksessäkin... hataria muistikuvia ..
tämän jälkeen olen seurustellut kahden miehen kanssa tiiviisti joiden kanssa oltu ilman kumia, mutta kummallakaan heistä ei ole ollut kondyloomaa.
Luokka kakkosen tai kolmosen sain joskus 2004 ja sain vissiin jonkun antibiootin siihen, ei sen kummempaa..
Pitääpä kysellä seuraavan kerran tarkemmin kun käyn papassa..

Papillooma-virus vaikuttaa olevan varsin yleinen. Jopa 80 % on viruksen kantajia. Miten ihmeessä siitä kuitenkin tiedetään näin vähän. Jossain sanotaan, että virus voi postua elimistöstä kokonaan ja jossain taas sanotaan, ettei se poistu ikinä. Mihin tässä oikein voi uskoa?

Viruksen sanotaan tarttuvan myös muuten kuin sukupuoliyhteydessä. Onko siis mahdollista, että tartutan sen vessassa tai saunassa lapsilleni? Moni ainakin väittää saaneensa sen niin.

[QUOTE="aapee";25016103]Minulla sitä annettiin jonnekin emättimen sisälle, ehkä kondunsuuhun. En ole varma. Ehkä oli solumuutoksia. Alkavaa syöpää?[/QUOTE]

ei sulla mikään alkavaa syöpä ole, eikä alkaa jos käyt papassa, minullakin kans Hpv, mutta koepalan mukaan ohimenevä mitä ei ole kovin agressivinen ja 80% aikuisista kanna sen. Ei se edes sukupuolitauti enää oo, vaan virus muiden virusten joukoista

ei sulla mikään alkavaa syöpä ole, eikä alkaa jos käyt papassa, minullakin kans Hpv, mutta koepalan mukaan ohimenevä mitä ei ole kovin agressivinen ja 80% aikuisista kanna sen. Ei se edes sukupuolitauti enää oo, vaan virus muiden virusten joukoista

Hoitoa ennen papa-luokka oli muistaakseni III. Käsittääkseni se tarkoittaa jo sellaisia solumuutoksia, että niistä voi seurata syöpä, jos ei hoideta pois. Hoidon jälkeen luokka parani.

[QUOTE="aapee";25016139]Papillooma-virus vaikuttaa olevan varsin yleinen. Jopa 80 % on viruksen kantajia. Miten ihmeessä siitä kuitenkin tiedetään näin vähän. Jossain sanotaan, että virus voi postua elimistöstä kokonaan ja jossain taas sanotaan, ettei se poistu ikinä. Mihin tässä oikein voi uskoa?

Viruksen sanotaan tarttuvan myös muuten kuin sukupuoliyhteydessä. Onko siis mahdollista, että tartutan sen vessassa tai saunassa lapsilleni? Moni ainakin väittää saaneensa sen niin.[/QUOTE]

Se ei poistu, tulet vaan immuniksi sille virukselle, eli se ei enää aktivoi ikinä, eikä aiheuttaa mitään syöpiä ikinä juuri se mitä oot yhdeltä kumpannilta saanut tai äidiltä tai vessasta vaikka. Jos lapsi saa, niin hänkin tulee immuniksi, se on hänelle aivan varaton. Sama kuin vesirokko, ei poistu elimistöstä ikinä, sulla vaan imunitetti siihen. Mutta niin kuin viimeks tutkija mulle sanoi niin uusien tutkimuksien mukaan se poistu jopa kokonaan

[QUOTE="aapee";25016165]Hoitoa ennen papa-luokka oli muistaakseni III. Käsittääkseni se tarkoittaa jo sellaisia solumuutoksia, että niistä voi seurata syöpä, jos ei hoideta pois. Hoidon jälkeen luokka parani.[/QUOTE]

Hoitamattomana voi aiheuttaa syöpää.
Vaikka kondylooma olisi hoidettu pois, se voi puhjeta uudelleen. Näin kävi ystävälleni. Hän sai vuosia sitten konydylooman, joka hoidettiin pois penslaamalla ja muistaakseni jäädytyshoidolla. Monien vuosien jälkeen sai uudelleen kondyloomaoireet ilman, että olisi harrastanut suojaamatonta seksiä.

Hoitamattomana voi aiheuttaa syöpää.
Vaikka kondylooma olisi hoidettu pois, se voi puhjeta uudelleen. Näin kävi ystävälleni. Hän sai vuosia sitten konydylooman, joka hoidettiin pois penslaamalla ja muistaakseni jäädytyshoidolla. Monien vuosien jälkeen sai uudelleen kondyloomaoireet ilman, että olisi harrastanut suojaamatonta seksiä.

Se on jo uus tartunta, eikä se vanha:)
eikä kondoomi suojaa ketään papilloomaviruksesta

yleensä solumuutokset hoidetaan turhaan, koska suurilla osalla ne poistu itsekseen. Se että syöpää tulee tarvitse monta vuotta vielä odotta, eikä pelkästään hpv siitä aiheuttaa, vaan muut tekijätkin pitää olla, sekä todenäköisyys sairastua tähän syöpään on niin pieni, varm ajotai 000.001%

Se on jo uus tartunta, eikä se vanha:)
eikä kondoomi suojaa ketään papilloomaviruksesta

yleensä solumuutokset hoidetaan turhaan, koska suurilla osalla ne poistu itsekseen. Se että syöpää tulee tarvitse monta vuotta vielä odotta, eikä pelkästään hpv siitä aiheuttaa, vaan muut tekijätkin pitää olla, sekä todenäköisyys sairastua tähän syöpään on niin pieni, varm ajotai 000.001%

Eipäs ollut harrastanut seksiä ollenkaan pitkään aikaan. Voihan se suurin osa poistua itsekseen, koska monikaan nainen ei tiedosta sairastavansa HPV. Kondyloomalla on taipumusta uusiutua. Oikein käytettynä kondomi suojaa myös kondyloomalta.

Kohdunkaulansyövän ja sen esiasteiden syntymiseen tarvitaan nykykäsityksen mukaan ihmisen papilloomavirus (HPV), joka löytyy lähes kaikista kohdunkaulan syövän kudosnäytteistä. HPV leviää sukupuoliteitse. Suurin osa HPV-muutoksista parantuu itsekseen, mutta osa etenee jopa syöväksi asti, jos esiasteita ei hoideta. Syövän kehittymiseen tarvitaan HPV:n ohella todennäköisesti muitakin tekijöitä. Myös tupakointi suurentaa kohdunkaulan syövän riskiä.