"sinä se aina keksit kaikenlaista", "sinä se aina olet tunteellinen", "sinä se aina olet dramaattinen", "sinun kanssasi ei voi puhua"
Joo. Ja mun äitini puhuu siis oikeasti vielä kirjakieltä. Yleensä, jos on kyse jostain ikävästä asiasta, niin se ei ole totta ja minä keksin asioita päästäni.
Meilläkin äiti osaa muistaa asiat todella hyvin omaksi edukseen. Koko lapsuuden sain kuulla siitä miten ei saisi pitää prinsessamekkoja ja olla naisellinen, punainen ja vaaleanpunainen olivat takuulla huonoimpia värejä koskaan. Nyt sitten äiti on sitä mieltä, että hän AINA puki minut lapsena punaiseen, koska se sopi minulle niin hyvin.
Munkin äitini mielellään kertoo naapureilleen ja leikkipuiston muille perheille, miten HÄN ON NIIN PALJON lapsenlapsensa kanssa. Joopajoo, kertaakaan ei ole lapsi päiväunia nukkunut mumminsa luona ja ruoalla syö mummin luona vain muutaman lusikallisen ruokaa ja päälle leipää, piparia ja herkkuja. Jokaikinen kerta lapsi on tullut kotiin väsyneenä, hermostuneena ja luvassa ollut kiukuttelua moninkertaisesti. Kaiken lisäksi äitini virtsankarkailu on mennyt niin huonoksi, ettei se pysty enää oikein olemaan ulkona lapsen kanssa eikä tuomaan tai hakemaan lasta, kun pitää käydä vessasa 20 min välein.
Näitä juttuja kyllä riittäisi, alkaen siitä, että äitini väittää järjestäneensä minulle ylioppilasjuhlat, maksaneensa lukiokirjani, ei ole muka koskaan lainannut minulta rahaa jne. Pitkään ajattelin, että minä olen dramaattinen, liian värikäs, liian tunteellinen. Tässä olen sitten tajunnut, että minun lapsuudessani ruoka oli homeessa, vaatteet rikki tai likaisia ja useimmiten vääränkokoisia. Mikätahansa tarpeeni oli aina liioittelua ja itsekeskeistä äidin kiusaa. Minun lapseni ei kulje rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa, ruoka ei lopu eikä se ole pilaantunut. Laskut maksan ajallaan, ettei tarvi lapsen pelätä, jäädäänkö ilman kotia. On vaan vähän yksinäinen olo.
Mutta eivät äitini valheet liity ainoastaan minuun. Valehtelee hän omista opinnoistaan. Väittää valmistuneensa, mutta tutkintotodistuksia ei kuulemma hänen aikanaan annettu. Toinen juttu on, että äitini väittää, ettei hänellä ole ikinä ollut masennusta. Kumma kyllä, hänen vanha opettajansa tiedusteli minulta, onko äitini opiskeluaikainen masennut uusiutunut.... Hohhoijaa. En enää halua olla missään tekemisissä koko eukon kanssa. Ei sen sanaan voi luottaa.