siis oikeestiko tilaan ambulanssin kun synnytys alkaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli vauva ei ole kiinnittynyt. Neuvolasta sanoivat,että jos vedet menee,niin sitten kylkiasentoon ja lanssilla sairaalaan. Nyt sitten mietinkin,että onko ihan ok tosiaan sen takia soittaa hätänumeroon,jos ei ole tunne että vauva tulee just sillä hetkellä? Onko jotain toista numeroa yleesä ambulanssille,sellaista "ei niin hätä" asiaa varten? kun onhan noita kyydityksiä yms ja poliisillekin voi ei hätäasiasta soittaa asemalle suoraan..
vai ehkä mä vaan soitan lanssin ja joku mummo kuolee sillä aikaa sydäriin ja minä kärvistelen vielä 24h ennekun lapsi syntyy?
eka synnytys käynnisty veden menolla,mutta ei ne supistukset heti alkaneet kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli vauva ei ole kiinnittynyt. Neuvolasta sanoivat,että jos vedet menee,niin sitten kylkiasentoon ja lanssilla sairaalaan. Nyt sitten mietinkin,että onko ihan ok tosiaan sen takia soittaa hätänumeroon,jos ei ole tunne että vauva tulee just sillä hetkellä? Onko jotain toista numeroa yleesä ambulanssille,sellaista "ei niin hätä" asiaa varten? kun onhan noita kyydityksiä yms ja poliisillekin voi ei hätäasiasta soittaa asemalle suoraan..
vai ehkä mä vaan soitan lanssin ja joku mummo kuolee sillä aikaa sydäriin ja minä kärvistelen vielä 24h ennekun lapsi syntyy?
eka synnytys käynnisty veden menolla,mutta ei ne supistukset heti alkaneet kunnolla.

no tuskin sua laitetaan kuljettamaan kaupungin ainoalla lanssilla.:D on aina useampi auto valmiina, sinä menet "kakkosautolla". Ja ainahan on palomiehet jotka menee jeesaa sitä sydärimummua.
Ja hätäkeskukseen vaan soitat,tietenkin.

Käsittääkseni napanuora voi tuolloin luiskahtaa ennen vauvaa, jonka vuoksi ei saa olla enää ollenkaan pystyasennossa. Näin ihan maalaisjärjellä, jos napanuora pääsee liian aikaisin, se jää puristuksiin ja verenkierto vauvaan estyy. Jolloin on minuuteista kiinni, ettei vauva kuole hapenpuuteeseen tai vammaudu.

Kun vauva ei ole kiinnittynyt, on aina napanuoran luiskahtamisen vaara, sen takia on tuo ohje. Kyllä kiireettömille kuljetuksille löytyy ambulanssifirmoista numero, mutta on eri juttu, kuinka äkkiä heiltä löytyy vapaa vuoro kuljetukseen. Jos hätänumeroon soitat, tee selväksi, ettei vauva ole kiinnittynyt ja vedet on menneet.

ei ole muita numeroita, hätäkeskuksesta tilataan myös ei kiireelliset kuljetukset, eli tottakai soitat heti 112, niin kuin neuvolassa neuvottiin. Amppareita on isommissa kunnissa useita/lähikunnista tullaan tuuraamaan, että et vie lanssia keltään muulta.

Mäkin mietin sitä että miksi ne menny yhdistää 112 ja kaikki muut numerot :( Eikö siitä oo ollu juttua että se on haitaksi :/
Mutta tottakai ambulanssi silti. Et sä voi taksilla tms. mennä jos lapsi erikoisessa tilassa. *arvelee

Itse soittaisin. Tosin mietin edelleen sama kuin sinä.. Epäreilua että kun itse soittelee niin se on joltakin muulta pois.

Mä tiedän . Itse en aikanaan päässyt ollenkaan läpi oikeassa hätätilanteessa :) Olin silloin teini ja en tehnyt valitusta. Nykyään tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
no onko se sit perätilassa? ei kai muuten haittaa. mulla ei ollu kiinnittyny ja veet meni, mut silti sain omalla kyydillä mennä....

Kyllä täällä ainakin neuvotaan että makuulla ja lanssilla ellei ole kiinnittynyt. Siinä on se vaara jos ei ole makuulla että napanuora jää puristuksiin ja lapsen elintoiminnot loppuu sen siliän tien.

ok.on se sit soitettava. on kyllä niin tyhmää et nuo kaikki avut löytyy pelkästään tuon yhden numeron alta.
enkä nyt tarkoita,et pitää olla oma numero snnyttmään lähtevälle äidille, mutta ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa.

en tiä, noin ne sano mulle kans neuvolassa, ja sit kysyin toiselta neuvolan tätiltä, ja se sano et ei tartte. mut elä nyt mua usko, teet niinkun ovat käskeneet.
mä menin ihan ukon kyytiil istuen. mut tee nyt tosiaan niinkun käskevät. minä soitin vesien menon jälkeen synnärille.

Juu, mulle sanottiin kans että jos vedet menee nii sit pitää heittäytyä pötkölleen ja pirauttaa amppari paikalle. Ehin tuota jo hätäillä, mutta vedet meni vasta sairaalassa ku kätilö ne rikkoi!

Siis siinähän on tosiaan se vaara että jos vauva ei oo laskeutunu ja vedet menee niin napanuora saattaa luiskahtaa esiin vaikka vauva ei perätilassa olisikaan. Ja silloinhan se vauvan hapen saanti heikkenee, eli suosittelen soittamaan hätäkeskukseen ja kysymään että mitä kannattaa tehä kun tilanne on tuo. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mäkin mietin sitä että miksi ne menny yhdistää 112 ja kaikki muut numerot :( Eikö siitä oo ollu juttua että se on haitaksi :/
Mutta tottakai ambulanssi silti. Et sä voi taksilla tms. mennä jos lapsi erikoisessa tilassa. *arvelee

Itse soittaisin. Tosin mietin edelleen sama kuin sinä.. Epäreilua että kun itse soittelee niin se on joltakin muulta pois.

Mä tiedän . Itse en aikanaan päässyt ollenkaan läpi oikeassa hätätilanteessa :) Olin silloin teini ja en tehnyt valitusta. Nykyään tekisin.

no eihän se ole keneltäkään pois. Aika tietämätön arvailua. Jos jollekkin sattuu sinä aikana jotain,kun ap on menossa lanssilla synnärille, niin aivan takuu varmasti on muita autoja valmiina apuun.
ja hätäkeskuksessakin on useita puheluihin vastaajia,ei silloinkaan voi viedä toisilta mitään avun saantia.
Ja ap:llahan on hätä, koska on kyse lapsen terveydestä.

Käsittääkseni napanuora voi tuolloin luiskahtaa ennen vauvaa, jonka vuoksi ei saa olla enää ollenkaan pystyasennossa. Näin ihan maalaisjärjellä, jos napanuora pääsee liian aikaisin, se jää puristuksiin ja verenkierto vauvaan estyy. Jolloin on minuuteista kiinni, ettei vauva kuole hapenpuuteeseen tai vammaudu.

Näin juuri, jos ei vauva ole kiinnittynyt tai on perätilassa niin tuo vaara!

Mä aikoinani kans mietin samaa, kun poika oli poikkitilassa. Neuvolasta sanottiin, että jos vedet menee, niin HETI makuulle ja ambulanssi paikalle. Kysyin, että tarkoittaako siis että jos olen kaupan kassajonossa, niin siihenkö sitten heittäydyn makaamaan, niin terkkari sanoi, että KYLLÄ, eikä metriäkään saa kävellä! No, onneksi näin ei koskaan käynyt, ei vedet menny ennen suunniteltua sektiota.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Mä aikoinani kans mietin samaa, kun poika oli poikkitilassa. Neuvolasta sanottiin, että jos vedet menee, niin HETI makuulle ja ambulanssi paikalle. Kysyin, että tarkoittaako siis että jos olen kaupan kassajonossa, niin siihenkö sitten heittäydyn makaamaan, niin terkkari sanoi, että KYLLÄ, eikä metriäkään saa kävellä! No, onneksi näin ei koskaan käynyt, ei vedet menny ennen suunniteltua sektiota.

mitenkähän mä sitten tee,jos ei tosiaan yhtään saa kävellä,kun asutaan kerrostalon kolmannessa kerroksessa eikä ole ovisummeria... jos menee vedet yöllä ja mies on duunissa,niin milläs mä ne lanssimiehet/naiset sit sisälle päästän? :o
mähän saan tästä stressin vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

no tuskin sua laitetaan kuljettamaan kaupungin ainoalla lanssilla.:D on aina useampi auto valmiina, sinä menet "kakkosautolla". Ja ainahan on palomiehet jotka menee jeesaa sitä sydärimummua.

Ihan ulkopuolella alkuperäisen kysymyksen... Voi olla kunnan ainut ambulanssi, täällä seuraava 50km päässä. Eikä mitään kakkosautoa ole, se yksi vaan. Eikä ole palomiehiä jeesaamassa, koska ei ole ensivastetoimintaa kunnassa... Että sen puolesta turhilta kuljetuksilta pitää välttyä. Mutta asiakkaan sitä ei tarvitse miettiä, kyllä ammattilaiset päättää millä kyydillä sairaalaan mennään... oli se sitten ambulanssi, taksi, oma auto jne.

Mutta ap:lle: Soitat 112 niinkuin on neuvottu, ne osaa siellä kysyä ja tehdä tilannearviota vastaustesi perusteella. Ja lähettävän ambulanssin matkaan =) Ja toimit neuvolan ohjeiden mukaan. Ja jos vedet menee, niin sitä vettähän tiputtaa koko ajan - ei kaikki taksikuskit ota edes kyytiin. Eikä tietentahtoen kannata omaa autoakaan sotkea... Mutta ennenkaikkea lapsen turvallisuus - siinä vesien menossa on oikeesti riski että napanuora luiskahtaa ja huonoin vaihtoehto on se että virtaus estyy eikä lapsi saa happea...

En sanonutkaan etteikö aapeen tarvisi soittaa.
"Mutta tottakai ambulanssi silti. Et sä voi taksilla tms. mennä jos lapsi erikoisessa tilassa. *arvelee

Itse soittaisin"

Käsitit väärin. Mietin vain samalla samaa kuin ap että eikö tosiaan ole muuta numeroa saada synnäri ambulanssi paikalle kuin se 112.
Ikävää että sen täytyy mennä sitä kautta.

Itse soitin aikanaan 112:een ja odotin 7 kertaa "Tuut" äänen ja kukaan ei vastannut ja sitten olikin vähän myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

No ehkä tässä ap tarkoitti sitä, että tukkii siellä osaltaan hätäkeskuksen puhelinlinjaa. On ihan totta, että kaikenmaailman kellonajan kyselijät jopa tappaa ihmisiä. Olen ollut todistamassa tapahtumaa, missä tosihätään soitettiin 112:een ja sieltä vastattiin 5-10min (!) kuluttua. Onneksi ei käynyt sillä kertaa huonosti. Mutta pakkohan ap:nkin on sinne soittaa, JOS ne vedet menee. Itselläni meni myös ekasta, mutta toinen ja kolmas synnytys alkoi supistuksilla, joten voi käydä ihan miten vaan.

mä en käsitä tuota ajatusmaailmaa että olisi joku muu numero mihin kiireettömät soitot soitettaisiin... Se olisi jälleen asiakkaan omassa päässä mietittävänä että onko tämä kiireellinen vai kiireetön... Toiselle kiireetön on toiselle kiireellinen. Ja siinäpä vasta olisi sekasotku. Ja uskallan väittää että enempi vahinkoja ja virhearvioita sattuisi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:

mitenkähän mä sitten tee,jos ei tosiaan yhtään saa kävellä,kun asutaan kerrostalon kolmannessa kerroksessa eikä ole ovisummeria... jos menee vedet yöllä ja mies on duunissa,niin milläs mä ne lanssimiehet/naiset sit sisälle päästän? :o
mähän saan tästä stressin vielä.

Mitä jos sopisit vaikka naapurin kanssa, että soitat hänelle mikäli näin käy. Avaisi ambulanssimiehille oven ja soittaisi huoltomiehen asunnon ovea avaamaan (hyvissä ajoin jo ennen kuin soitat ambulanssin). Tai jos ei ole kotona niin naapuri soittaisi toiselle naapurille jne. Sinä tietenkin kuljet tässä visiossa puhelin kaulassasi koko loppuajan :D

Yhteistyössä