Siis myydäänkö meille ihmisille raivotautisia sikoja ja nautoja?

:eek: Kauhee paatos tuli eräältä setterin omistajalta, kun kerroin, että oon antanu koiranpennulle tänään raakoja karjalanpaistilihoja. Mulla kun on pieni koira, niin hälle ei oo annettu normirokotusten yhteydessä vielä raivotautirokotetta. Muut rokotteet on jo saanu, mutta tää raivotauti laitetaan erikseen pienille nykyään.

Siis täh!?? Onko tartuntavaara oikeesti olemassa raakassa lihassa :/

AAA
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja AAA:
Raakaa lihaa ei sais pennulle antaa kun sillon kiteytyy virtsaan sitä valkuaista, ja rikkoo munuaiset.
Mun pentu on nyt 6kk ja en oo tuostakaan koskaan kuullut :eek:
Edellisessä siinä lemmikkiohjelmassa oli just koira joka kärsi munuaisvaivoista ja pissassa oli verta, kun sille oli syötetty raakaa lihaa ja ne kiteet raapi virtsarakkoa verille.

Hoitona oli ruokavalio, jossa ei oo raakaa lihaa ollenkaan. Ja siis antibiootit myös koska virtsarakko oli tulehtunu, kun ne kiteet oli pistäny sen vereslihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Raakaa lihaa ei sais pennulle antaa kun sillon kiteytyy virtsaan sitä valkuaista, ja rikkoo munuaiset.
Mun pentu on nyt 6kk ja en oo tuostakaan koskaan kuullut :eek:
Edellisessä siinä lemmikkiohjelmassa oli just koira joka kärsi munuaisvaivoista ja pissassa oli verta, kun sille oli syötetty raakaa lihaa ja ne kiteet raapi virtsarakkoa verille.

Hoitona oli ruokavalio, jossa ei oo raakaa lihaa ollenkaan. Ja siis antibiootit myös koska virtsarakko oli tulehtunu, kun ne kiteet oli pistäny sen vereslihalle.

No oliko siinä ohjelmassa iästä kysymys. Meillä pentu syönyt nappuloita ja kotiruuan jämiä joskus. Pari kertaa oon antanut raakaa lihaa. Ei oo kyllä oireillut mitenkään. Raakaa lihaahan suositellaan koirille, että sais sopivan bakteerikannan suolistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja maatuska74:
yleensä kun eläin menee teuraaksi (esim12kk ) tehdään bse testi ja eläinläääri tarkistaa kaikki lihan osat katsotaan suurnnuslasilla tyyliin että olisi pieni ihme jos karjalanpaisti lihasta saa jotain suomessa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Niin mieki ajattelin, mutta ei tää setterin omistaja. Mut heillä koira saakin vain kuivamuonaa, kotiruuan jämiäkään ei saa. (niitäkään ei sais hänen mielestä antaa)

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Siltä se nyt asiantuntemustietojen valossa alkaa vaikuttaa :whistle: :D
*kuvittelee vesikauhuista veden elikkoa*
:LOL: :LOL: :LOL:
Apua.. mitä seuraavaksi? Lokki, jolla on korkeanpaikankammo?

Taidan avata itsellenikin raivokalapurkin.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Syö varoen....ensi oireiden ilmaantuessa, käänny asiantuntijoiden puoleen :whistle: :D

Onneksi tiedän, mistä apua kannattaa etsiä: plussalta!
:D

*kohta heittänyt huiviin purkillisen curry-raivokalaa*

Yhteistyössä