Siis mitäs v*ttua?! Kelan opintotuen asumislisästä kyssäriä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh?!?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh?!?!

Vieras
Kävin laskemassa kelan sivuilla että en muka saisi asumislisää kun asun lapsen kanssa samassa kämpässä voiko tää olla totta niinku mitä helvettiä. En mä tätä tienny,kun opiskelin viimeksi ni ei ollu lapsia. Vähän lapsiperheiden syrjintää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
No sinä saat yleistä asumistukea, mikä muuten on parempi, kuin opintotuen asumislisä :wave:
Eipä välttämättä ole, jos asuu riittävän halvalla. Meillä putosi asumistuki ihan reilusti, kun saatiin vauva. Sitä aiemmin saatiin kumpikin erikseen opintotuen asumislisää ja se oli paljon suurempi summa kuin yhteisesti saamamme yleinen asumistuki.

Ei tosiaankaan ollut rahallisesti kannattava pieti hankkia lasta. Sen lisäksi, että asumistukemme putosi myös minun tuloni pienenivät, kun minimi-äp-raha oli siihen aikaan nettona vähemmän kuin opintotuki. :o

Alkuperäinen kirjoittaja näin vuonna 2003 ennen minimirahojen korotusta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
No sinä saat yleistä asumistukea, mikä muuten on parempi, kuin opintotuen asumislisä :wave:
Eipä välttämättä ole, jos asuu riittävän halvalla. Meillä putosi asumistuki ihan reilusti, kun saatiin vauva. Sitä aiemmin saatiin kumpikin erikseen opintotuen asumislisää ja se oli paljon suurempi summa kuin yhteisesti saamamme yleinen asumistuki.

Ei tosiaankaan ollut rahallisesti kannattava pieti hankkia lasta. Sen lisäksi, että asumistukemme putosi myös minun tuloni pienenivät, kun minimi-äp-raha oli siihen aikaan nettona vähemmän kuin opintotuki. :o

ei kai kukaan lapsia tee rikatumismielessä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja PikKuinkkuli:
mulle taas sanottiin että opiskelija ei voi saada yleistä asumistukea |O

Minä kun asuin tytön kanssa kahdestaan ja opiskelin niin kela katsoi onko asumislisä vai asumistuki mulle edullisempi ja normi asumistuki oli mulle parempi niin kela myönsi sen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee:
Alkuperäinen kirjoittaja PikKuinkkuli:
mulle taas sanottiin että opiskelija ei voi saada yleistä asumistukea |O
Ei niin, ellei hänellä ole lapsia.

No kelan laskureiden mukaan en saa kun mies tienaa 1700? kuukaudessa..

No, noilla tuloilla ei välttämättä saakaan, asumistukea maksetaan, jos siihen on tarvetta, ja teillä mitä ilmeisemmin vuokra on sen verran edullinen, että katsotaan, että ette asumistukea tarvitse... Tosin noilla tuloilla ei kyllä opintotuenkaan asumislisää heru...

sori, sehän muuttui, ettei puolison tuloja oteta enää nykyään huomioon opintotuen asumislisässä.

Ei tietenkään tukia saa (edes yleistä asumistukea), jos pärjää ilman, eli taloudessa on yksi työssäkäyvä, jonka palkka on riittävä. Muutenhan rikkaatkin nostelisivat tukia minkä ehtisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei tietenkään tukia saa (edes yleistä asumistukea), jos pärjää ilman, eli taloudessa on yksi työssäkäyvä, jonka palkka on riittävä. Muutenhan rikkaatkin nostelisivat tukia minkä ehtisivät.

Nii mutta lapseton opiskeilja saa ton asumislisän onko se sit reilua?

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Ei, mutta olihan se mielenkiintoista kun aikaisempaa vähemmillä minituloilla piti sitten elättää yksi ylimääräinen.

Melkein kaikki asiat maksoivat enemmän kuin kuukauden tulot alkaen sairaalalaskusta ja vakuutusmaksuista.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan.:
Kannattais vissiin olla yksinhuoltaja ku kaikki maksetaan valmiiksi

Niin maksetaan. Olin 3 n lapsen yh opiskelija, sain reilut 200 e /kk opintotukea ja tavis asumistukea reilut 500 e mutta kun vuokra oli päälle 800 e... Sain sit toki sen pari kymppia / lapsi yh korotusta. Kyllä kannattaa kadehtia. Ja ennen kuin arvostelette vuokraa niin ihan tavis Helsingin kaupungin vuokra-asunto ja neliötkin meille sallitut.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Ei, mutta olihan se mielenkiintoista kun aikaisempaa vähemmillä minituloilla piti sitten elättää yksi ylimääräinen.

Melkein kaikki asiat maksoivat enemmän kuin kuukauden tulot alkaen sairaalalaskusta ja vakuutusmaksuista.

Ihan mielenkiinnosta, kirjoitit, että yleinen asumistuki ei ole edullisempi vaihtoehto, jos asuu riittävän halvalla. Paljonko on riittävän halpa vuokra?

Niin se vaan menee :/ Meiltä perittiin sitä jopa takaisin kun ei tajuttu itse ilmoittaa et vauva syntyy ja ei olla siihen enää oikeutettuja. Oltiin tosin molemmat opiskelijoita et saatiin sitten yleistä asumistukea ja takautuvasti et tilanne oli +/- nolla, mutta kuitenkin...

En ole sanonut minkään olevan reilua tässä maassa, mutta lastenteko + opiskelu ovat vapaaehtoisia. Ja kyllä, itse olen samassa tilanteessa kuin sinä, eli itse opiskelen, mies töissä ja yksi lapsi löytyy. Jos haluaa tukea niin pitää erota, mutta onko raha oikeasti sen arvoista?

No kun sun on turha verrata noita tilanteita. Siis koska valtio ei vertaa opiskelevan lapsellisen ja opiskelevan lapsettoman tilannetta. Heti kun susta tuli vahempi, sä poistuit siitä ns. "opiskelija" ryhmästä. Eli teidän perhettä käsitellään tavallisena perheenä, ei opiskelijaperheenä. Näin ollen, teidän perheen tilannetta verrataan tavalliseen lapsiperheeseen. Se on jokaisen oma valinta käykö töissä, opiskeleeko vai onko kotiäitinä. Monikaan asia elämässä ei ole "reilua" mutta jokaisella päätöksellä on syynsä.

Yhteistyössä