Siis mitä hittoa?! Vauvalla papereissa icd-koodi?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MITÄH.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MITÄH.

Vieras
Kävin jälkitarkastuksessa ja sain mukaani kaikki vauvan paperit ja äitiysneuvolakortin jne.

Nyt katselin papereita ja huomasin että kotiinlähtötarkastuksessa on laitettu icd-koodi 738.0 (joka nettihaun perusteella liittyy nenään?!)

Itse sanoin jo sairaalassa että nenä näyttää oudolta ja vinossa olikin, mutta mulle sanottiin että on vain synnytyksessä tullut ja palautuu varmasti.

Mulle ei siis kukaan missään kohtaa puhunut että se olisi joku isokin vika, mutta miksi se on oikein laitettu koodilla tänne paperiin jos ei olisi? En löytänyt suomenkielellä noita koodihakua eikä mun enkku riitä tuohon englannin kieliseen..

Ärsyttää ihan suunnattomasti ettei mulle ole mitään sanottu!!!

Ettei oli Z38.0 eli sairaalassa syntynyt lapsi? Jokainen syntynyt lapsi saa sen koodin, siis jos syntynyt sairaalassa. Z38.1 on sairaalan ulkopuolella syntynyt lapsi.

Tuo apn koodi on suomeksi "hankinnainen nenän epämuodostuma" eli siis juuri vaikkapa synnytyksessä syntynyt tilanne. Ei siis synnynnäinen, jo kohdussa kehittynyt epämuodostuma. Sulle ei varmaan sanottu siitä sen enempää siksi, että tila menee ohitse kun vauva kasvaa, ja johtuu ihan synnytyksestä eikä ole mitään vakavaa. Sairaalassa on vaan tietyt protokollat ja niitä on noudatettava. Jos tuota koodia ei lääkäri olisi laittanut, olisi vaikka terveydenhoitaja sitten voinut asiaa ihmetellä ja lähettää teidän lääkäriin -aivan turhaan. Nyt kun koodi on siellä, terveydenhoitajakin sen tietää ja osaa suhtautua asiaan juuri siten kuin on suhtautunutkin -ei siis mitään tarvettä jatkotutkimuksille.

[QUOTE="vieras";28760061]Tuo apn koodi on suomeksi "hankinnainen nenän epämuodostuma" eli siis juuri vaikkapa synnytyksessä syntynyt tilanne..[/QUOTE]

Kannattaako vastata asiaan, josta ei tiedä mitään. Tuollaista kolminumeroista koodia ei Suomessa ole käytetty > 20 vuoteen.

Joo voihan se olla joku vahinko ja siihen on tullut virheellisesti toinen koodi, mutta aika sattumaa kun kerran nenässä on tosiaan hieman "vikaa" ja tuo 738.0 on joku nenäkoodi ainakin googlen mukaan.

[QUOTE="vieras";28760199]No ihan samat sanat sulle. Googleta itse jos et usko.[/QUOTE]

Miksi googlettaisin jotain, jonka kanssa olen ollut käytännössä päivittäin tekemisissä viimeiset 25 vuotta?
Nuo kolminumeroiset jäivät Suomessa pois käytöstä noin -91 tai -92. Niitä koodikirjoja ei enää ole kuin korkeintaan johonkin kirjastoon arkistoituna, mitkään terveydenhuollon tietojärjestelmät niitä eivät tunne, eikä niitä IKINÄ SUOMESSA KÄYTETTÄ. Älä soita suutasi viisaammillesi.

Yhteistyössä