Siis mistä peräisin väite että tupakointi helppo lopettaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmässtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmässtynyt

Vieras
Itse en ole koskaan tupakoinut, mutta mieheni on polttanut 16 vuotta ja on ollut nyt n. 3 viikkoa ilman tupakkaa. On ollut ihan hirveää, vaikka mies on syönyt nikotiinipurkkaakin välillä. Mies on poltellut askin tai vähän päälle päivässä ja usein kolme peräkkäin, jos on vaikka mennyt johonkin hermot. No nyt meidän elämä on ollut suorastaan from hell. Mies heräilee yöllä hikisenä, on TODELLA ärtyisä ja vihainen, kaikkeen menee hermot. Sitten kun ensin ärtyy jostain niin itkee kuin pieni lapsi?? Töissäkin oli haistattanut työkaverilleen jostain ihan pienestä asiasta. Siis tasapainoisesta ihmisestä tuli tuommoinen tupakanpolton lopettamisen takia? Miksi jotkut sitten mainostaa että tupakoinnin lopettaminen on helppoa?? Tuo kärsii ihan oikeasti, sääliksi käy :( Enkä tiedä miten voisin auttaa. Olen tehnyt miehelle ainakin hyvää ruokaa ja se tuntuu maistuvan.. muuten en sitten oikein uskalla kyselläkään vointia, on nimittäin erittäin räjähdysherkkää... olen vain hämmästynyt että miten tämmöinen on mahdollistakaan?

Miehellä on nyt kova motivaatio, on nimittäin yskinyt jo pidemmän aikaa ja hengästyy liikunnassa.. lisäksi isompi lapsi on alkanut pelätä että isi kuolee :( .. joten miehellä on tukku syitä lopettaa. Vaikeaa vaan tuntuu olevan!

Mä oikeasti inhoan tupakka jos en juo, mut jos kännissä en voi elää ilman tupakka:), outo olen, kun muuten selvinpäin jos joku polttaa mulle tulee hireän pahaa olo:x

Tupakoinnin lopettamisen helppous tai vaikeus on melkolailla yksilöllistä. Mulle se oli helppoa, ei tullut mitään sen kummempia fyysisiä oireita, siis hikoilua, hermoilua yms. Senkun vain lopetin. Poltin ennen lopettamista n. 7 vuotta, loppuajasta meni lähes aski päivässä. Eräs kaverini taas ei millään pääse tupakasta eroon, vaikka hänen jo astmansakin takia pitäisi ehdottomasti lopettaa. On hän välillä päiviä polttamatta, mutta kärsii tuolloin ihan järkyttävistä niksoista, hikoilusta, ei saa nukuttua, kädet tärisee, päähän koskee... Kannattaa muistaa, että tupakka on jonkinsortin huume, joka aiheuttaa riippuvuutta. Siksi kaikille lopettaneille varmaan tulee jonkinlaisia oireita. Tsemppiä miehellesi, kyllä varmasti kohta noi niksat jo alkaa helpottaa :)

itse polttanut säännöllisen epäsäännöllisesti 15 vuotta ja lopetin kuin seinään kun tuli plussa raskaustestiin. en huomannut mitään mieliala ongelmia. miehellä sama aika mut polttanut huomattavasti enemmän kuin minä ja jos ei nikotiinipurkkaa ole niin sitä haetaan vaik 25km päästä ja ilman sitä todella ärtsy. ei noin paha kuitenkaan kuin apn ukko kulta.

ei siihen auta kuin aikaja se purkka. siitä mellä ainakin on apu. ja vaikka sitäkin nyt mennyt yli suositellun ajan niin en viitsi sanoa koska parempi tuo purkka kuin tupakka.

yritä olla välittämättä jos äksyää. muutaman viikon päästä taas helpompi. koskaan ei siitälopullisesti eroon pääse. kyllä itselläkin mieli välil tekee mut kun näin kauas jo päässy niin yritän olla ilman jatkossakin.

Vaikka minulta.. Lopetin neljä vuotta sitten kaksikymmentä vuotta poltettuani (askin päivässä). Ei ollut ollenkaan vaikeata ei oireita eikä mitään. Tosi kova halu lopattaa ja jostan syntynyt ällötys koko ainetta kohtaan. Motivaation täytyy olla sisäinen, aito halu lopettaa., ei pakko terveyden takia tai ulkoisen painostuksen. Näin ainakin minä mietin.

aloitin polttamisen 14vuotiaana. Nyt 28v:nä ajattelin sen sit lopettaa. Olen ollut kohta 6 viikkoa polttamatta ja ei ole tehnyt yhtään tiukkaa. Alussa söin nikotiinipurkkaa ehkä viikon, nyt en enää sitäkään. Ja päivässä meni melkein aski tupakkaa.

Kuka on väittänyt sen olevan helppoa?

Pienelle osalle ehkä joo, mutta suurimmalle osalle varmasti tuskien taival. Jos mä en 2006 vuonna olisi saanut raskaustestiin + niin taatusti lopettaminen olisi ollu paaaaljoon vaikeampaa.

Peesaan muita siinä että on tosi yksilöllistä tuleeko/millaisia oireita tulee lopettamisesta. Minä ja mies oltiin poltettu about yhtä paljon ja kauan, hän lopetti ihan omasta vapaasta tahdosta nikotiinipurkan avulla ja oli muutaman viikon niin kiukkuinen ettei montaa sanaa uskaltanut hänen kanssaan kukaan sinä aikana vaihtaa.. Ei ollut fyysisiä oireita päänsärkyä kummempaa mutta se mieliala.. Huh. Mulle taas ei tullut mitään kun päätin jatkuvan yskän saattelemana että nyt saa riittää. Ensimmäinen viikko oli sellaista että piti tosiaan miettiä jotain muuta tekemistä kessuttelun tilalle, mutta sen jälkeen yllättävän helppoa.

Miehesi on kestänyt jo 3vk mikä monilla tuntuu olevan se kaikkein pahin rasti jonka aikana/lopuilla todella moni repsahtaa. Yritä tsempata sen minkä uskallat ja ole hiljaisena tukena taustalla. Voinnin kyselyt ym. voi olla herkällä tuulella olevalle lähinnä ärsyttäviä, joten paras varmasti viedä ajatuksia muualle muilla jutuilla, hyvällä ruualla jne. Varmasti olet jo tosi iso apu ollut tähän saakka ja kyllä se tuosta lähtee nopeasti helpottamaan, ihan varmasti :)

Sääli kun jotkut kärsii noin paljon PELKÄN TUPAKAN takia. Mä poltin vuosia ja raskaaksi tullessa lopetin polttamisen ja kertaakaan ei hikoiluttanut eikä käsi vapissut. Henkisistä kärsimyksitä taikka tupakan kaipuusta nyt ei ollut eikä vieläkään ole tietoakaan.

[QUOTE="Juupeli";22737859]lopetin helposti noin 20v polttamisen jälkeen. Suosittelen lukemaan Allen Carr:n Stumpaa tähän kirjan joka käsittelee nimenomaan polttamisen helppoutta.[/QUOTE]

Käsittelee siis polttamisen LOPETTAMISEN helppoutta.

- Juupeli -

Yhteistyössä