Siis MIKSI vauvalle pitää antaa noita herkkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi pitää antaa vauvan maistaa ristiäiskakkua? Miksi naurattaa, että 8kk syö jo antaumuksella suklaakeksiä?

Eikö tuo nyt ole jo ihan järjenköyhyyttä tuommoinen? Mitä vitun väliä on sillä, että millainen ILME vauvalle tulee, kun saa jotain herkullista suuhunsa? Ja haukutaan hysteeriseksi ne, jotka ei anna maistella. Fiksuja on ne, jotka ei anna ja lapsellisen typeriä ne jotka noita syöttää pienille.

Juu jokainen päättäköön itse. Ei tietty se vauva tarví mitään herkkuja, mutta eipä kai me aikuisetkaan niitä varsinaisesti tarvita. Eipä kai niistä kellekään hyötyä ole, joskaan ei varmaan ole haittaakaan, jos juhlissa nakertaa yhden keksin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi pitää antaa vauvan maistaa ristiäiskakkua? Miksi naurattaa, että 8kk syö jo antaumuksella suklaakeksiä?

Eikö tuo nyt ole jo ihan järjenköyhyyttä tuommoinen? Mitä vitun väliä on sillä, että millainen ILME vauvalle tulee, kun saa jotain herkullista suuhunsa? Ja haukutaan hysteeriseksi ne, jotka ei anna maistella. Fiksuja on ne, jotka ei anna ja lapsellisen typeriä ne jotka noita syöttää pienille.

Peesi.

Minä vain ihmettelen näitä ihmisten valintoja. Annetaan herkkuja turhan pienelle ja pilataan suolistoa liian aikaisella kiinteiden aloituksella. Käytteyjä kenkiä, kariesbakteerin tartuttamista, ei rokoteta, istutetaan liian aikaisin..... Kaikki valintoja, jotka on äärettömän helppo ja yksinkertainen tehdä toisinkin (=oikein) ja valintoja joiden seuraukset ei vaikuta sen valinnnan tekijän omaan elämään vaan sen lapsen elämään.

Mä taas en ihan oikeesti usko et lapsi on onnellisempi ja terveempi jos saa ekan kerran esim vaniljarinkeliä 3-vuotiaana kun jos saa maistaa sitä sama kamaa jo 1-vuotiaana tai himpun alle.
Varmaan se järjen käyttö on sallittu myös niin päin, että ymmärtää että jos antaa jotain makeeta lapselleen niin antaa sitä vaan vähän, lapsen iästä riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Juu jokainen päättäköön itse. Ei tietty se vauva tarví mitään herkkuja, mutta eipä kai me aikuisetkaan niitä varsinaisesti tarvita. Eipä kai niistä kellekään hyötyä ole, joskaan ei varmaan ole haittaakaan, jos juhlissa nakertaa yhden keksin.

Peesaan tätä! Ja nimenomaan sen vois mun mielestä muistaa että määrä on tärkeämpi kuin laatu ja säännölliset tottumukset on tärkeämpiä kuin kertapoikkeamat!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä vain ihmettelen näitä ihmisten valintoja. Annetaan herkkuja turhan pienelle ja pilataan suolistoa liian aikaisella kiinteiden aloituksella. Käytteyjä kenkiä, kariesbakteerin tartuttamista, ei rokoteta, istutetaan liian aikaisin..... Kaikki valintoja, jotka on äärettömän helppo ja yksinkertainen tehdä toisinkin (=oikein) ja valintoja joiden seuraukset ei vaikuta sen valinnnan tekijän omaan elämään vaan sen lapsen elämään.

Näin on. Sepä siinä on, että nykyään on kyllä tietoa kaikista järkevistä valinnoista. On järkevää olla syömättä herkkuja, käyttämättä käytettyjä kenkiä, imuroida 3 kertaa viikossa, vaihtaa lakanat viikottain, syödä luomua, välttää suolaa, sokeria, alkoholia, eläinrasvoja, käyttää aurinkovoidetta, mennä ajoissa nukkumaan, säästää sähköä, muistaa vetää napaa sisään, leipoa kotona, lukea kaunokirjallisuutta, harrastaa monipuolisesti jne jne. Toisaalta elämä voi olla myös leppoisaa ja mukavaa tai alituista kireää kontrollointia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin on. Sepä siinä on, että nykyään on kyllä tietoa kaikista järkevistä valinnoista. On järkevää olla syömättä herkkuja, käyttämättä käytettyjä kenkiä, imuroida 3 kertaa viikossa, vaihtaa lakanat viikottain, syödä luomua, välttää suolaa, sokeria, alkoholia, eläinrasvoja, käyttää aurinkovoidetta, mennä ajoissa nukkumaan, säästää sähköä, muistaa vetää napaa sisään, leipoa kotona, lukea kaunokirjallisuutta, harrastaa monipuolisesti jne jne. Toisaalta elämä voi olla myös leppoisaa ja mukavaa tai alituista kireää kontrollointia.

Kireä kontrolli ja jatkuva siivous ja lakanoiden vaihto on minusta hieman eri asia kuin tehdä päätös noista muutamista jutuista mitä minä mainitsin. Ei tarvitse mitään kontrollia tai kiristelyä rokotusohjelman noudattaminen ja se että ei nuole lapsen lusikkaa tai tunge kakkua vauvan suuhun.

AP on niin oikeassa. Kiukuttaa lapsien puolesta se, kun jo vauvasta asti tungetaan sokerit suuhun. Ei ole tietoa eikä älyä tarpeeksi toimia toisin. Surullista. Nykyään kaikki äidiksi haluavat pitäis pannan asian tiimoilta koulun penkille. Sais lapset hiukan paremman alun.

Juu ootte 100 % oikeassa, ettei ole järkevää antaa pienelle vauvalle herkkuja. Se on kuitenkin vaan yksi asia satojen asioiden joukossa, eikä yksistään ratkaise lapsen kohtaloa mihinkään suuntaan. Kuka mitäkin painottaa, kuka mitäkin pitää tärkeänä. Harva pystyy olemaan kaikessa täydellinen (muuttumatta kireäksi Justiinaksi).

Vauvan soseet ovat jo sokeroituja, joten lipaisu keksiä ei kaada maailmaa. Ainakaan hammaspeikkojen suhteen. Ihan ruuallakin ne reiät voi saada aikaan. Se että lapselle syötetään systemaattisesti tarpeettomia herkkuja on ihan eri asia. Hysteeriseksi minä kutsun äitejä, jotka vain periaatteesta kieltävät herkkuja johonkin ikään X asti ja paasaavat muiden välinpitämättömyydestä täällä. Ja vetävät herneitä tarpeettomasti nenään ;)

Meillä ei ole karkkipäivää 2v5kk:lla, eikä hän irtokarkkeja syö. Mutta en kiellä hänetä jugurttia, rahkaa, pullaa, jäätelöä, kakkua, keksiä tai suklaata, jos se on osana esim ateriaa, jälkiruokana . Kaikki nuo ovat herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Vauvan soseet ovat jo sokeroituja, joten lipaisu keksiä ei kaada maailmaa. Ainakaan hammaspeikkojen suhteen. Ihan ruuallakin ne reiät voi saada aikaan. Se että lapselle syötetään systemaattisesti tarpeettomia herkkuja on ihan eri asia. Hysteeriseksi minä kutsun äitejä, jotka vain periaatteesta kieltävät herkkuja johonkin ikään X asti ja paasaavat muiden välinpitämättömyydestä täällä. Ja vetävät herneitä tarpeettomasti nenään ;)

Meillä ei ole karkkipäivää 2v5kk:lla, eikä hän irtokarkkeja syö. Mutta en kiellä hänetä jugurttia, rahkaa, pullaa, jäätelöä, kakkua, keksiä tai suklaata, jos se on osana esim ateriaa, jälkiruokana . Kaikki nuo ovat herkkuja.

No tässä oli kyse vauvoista. Eli jos sun lapsen iästä otetaan 2 vuotta pois, niin miten suhtaudut?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

No tässä oli kyse vauvoista. Eli jos sun lapsen iästä otetaan 2 vuotta pois, niin miten suhtaudut?[/quote]

Huomasin just, että tämä pointti on jäänyt pois. No kyllä hän on vuoden iästä (ja soveltuvin osin aikaisemmin) lähtien syönyt kaikkea noita. Mutta ne määrät ovat luonnollisesti olleet hyvin pieniä. Minulla on muutakin vaihtoehtoja kuin totaalikieltäytyminen ja herkut pääruokana.

Ap puhui 8kk-ikäisestä. Jos sellainen pääsee keksiä lipaisemaan, niin ei se maailmaa olisi minulla kaatunut. Mutta eihän kukaan ole tällä palstalla syöttänyt lapsilleen vain ja ainoastaan herkkuja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut ainakin haukuttiin ihan liian nipoksi äidiksi, kun en suostunut antamaan 8kk ikäiselle jäätelöä.. "Kun kaikki muutkin paikalla olleet lapset sai jätskiä."

Et ole mun mielestä minkään sortin nipo jollet anna noin pienelle jädeä, mutta et ois myös minkään sortin tyhmä idiootti, jos antaisit jossain erikoistilanteessa lusikallisen tai kaksi.

"Kyllä pitää vähän antaa maistaa"
"kato nyt kun se selvästi haluaa sitä"
"Anna vähän X:llekin"

Tuollaisia kommentteja sitä sitten kuulee, kun ei suostu antamaan vauvalle herkkuja.... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
"Kyllä pitää vähän antaa maistaa"
"kato nyt kun se selvästi haluaa sitä"
"Anna vähän X:llekin"

Tuollaisia kommentteja sitä sitten kuulee, kun ei suostu antamaan vauvalle herkkuja.... :/

Joo no niin se on, enkä itsekään tykkää yhtään että jotkut vanhemmat sukulaiset ovat jotain kermavaahtoa tyrkkäämässä vauvan suuhun. Niistä se on jotenkin suurta huvia kun vauva saa jotain makeaa ja on siitä ihan intona. Mäkin aika herkästi sanon ei silloin jos joku ulkopuolinen mamma alkaa tyrkyttää pienelle herkkuja.

Kun saiskin päättää itse...Oltiin kesällä miehen isovanhempien timanttihäitä juhlimassa,koolla koko suku. Miehen täti tarjoutui ottamaan vauvan kun minä juon kahvin. Hetken päästä pöydän päässä kauhee hihitys,siellä miehen tädit syöttää 6kk vauvalle kakkua, ja vielä omista lusikoistaan! |O
Mies räjähti ja kysyi että kenellekäs me tuodaan se yöllä kun huutaa kipeetä massuaan!?
Kyllä suku on pahin |O

Alkuperäinen kirjoittaja chromo:
Kun saiskin päättää itse...Oltiin kesällä miehen isovanhempien timanttihäitä juhlimassa,koolla koko suku. Miehen täti tarjoutui ottamaan vauvan kun minä juon kahvin. Hetken päästä pöydän päässä kauhee hihitys,siellä miehen tädit syöttää 6kk vauvalle kakkua, ja vielä omista lusikoistaan! |O
Mies räjähti ja kysyi että kenellekäs me tuodaan se yöllä kun huutaa kipeetä massuaan!?
Kyllä suku on pahin |O

No on kyllä ärsyttävää, että vielä lupaa kysymättä ja noin pienelle.

Jotenkin pitäisi tuolle vanhemmallekin polvelle jakaa valistusta siitä, että ei aikuisen lusikkaa lasten suuhun, ne eivät tiedä tuota asiaa. Neuvolassa meille vanhemmille on jaettu valistusta, mutta kunpa sitä saisi vielä isovanhemmille jotain kautta.

Mutta ilmeisesti se asia ei kuitenkaan ole niin on/off kuin voisi ajatella, vaan myös sillä on väliä, miten pitkäaikainen bakteerialtistus on.

Yhteistyössä