Siis mikä hitto siinä on.....asiaa päiväkuivuudesta!

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Että kolmivuotiaita kulkee vielä täysin vaipoissaan? Olitteko itse enää tuossa iässä vaipoissa? Musta on niin järkyttävän kuvottavaa katsoa kun ison lapsen peppua pestään kakan jälkeen.... Kyllä täytyy olla laiskat vanhemmat, kun eivät jaksa lastaan opettaa päiväkuivaksi. Kun sen harjoittelun aloittaa ajoissa niin kyllä taatusti normaali lapsi on kuiva ennen 3-vuotispäiväänsä ja jopa 2-vuotiaana! Meillä lapset ovat olleet päiväkuivia 1v6kk-2v3kk iässä. Lapsia neljä. Ja samoin siskon lapset. Ei se riitä, että potatetaan päivähoidossa, kyllä se vastuu kuuluu myös vanhemmille kuivaksi opettelussa. Säästyyhän siinä rahaakin, kun ei tarvitse enää vaippoja ostella. Tuli vain mieleeni taas, kun kylässä kävi 3v2kk joka kakkasi vaippaan ..... Uuuuuh.
 
No voi voi sua raukkaa kun joudut kärsimään.

Lasta on vaan kamalan vaikea pakottamalla opettaa kuivaksi. Kuivaksi oppiminen on asia joka lähtee lapsesta itsestään ja toiset nyt vaan on vähän hitaampia siinä asiassa kun toiset (niinkun ihmiset ei muutenkaan kehity ja tee asioita täysin saman ikäisenä).
Mä ressasin esikoisen kanssa kuivaksi oppimisesta ja se oli kyllä ISO virhe. oppi tuo aikanaan ihan itse kun alkoi pottailu kiinnostamaan. Samalla tavalla kuopus on juuri paraillaan oma-alotteisesti alkanut mennä potalle pissalle ja yhtään ei olla "opetettu".
Ja esikoisen kohdalla kun tajusin lopettaa sen potan tuputtamisen lopulta lapsi oppi muutomassa viikossa niin päiväkuivaksi kun yökuivaksi (kun oli kypsä siihen).
 
"jaa"
[QUOTE="Vieras";23502334]Että kolmivuotiaita kulkee vielä täysin vaipoissaan? Olitteko itse enää tuossa iässä vaipoissa? Musta on niin järkyttävän kuvottavaa katsoa kun ison lapsen peppua pestään kakan jälkeen.... Kyllä täytyy olla laiskat vanhemmat, kun eivät jaksa lastaan opettaa päiväkuivaksi. Kun sen harjoittelun aloittaa ajoissa niin kyllä taatusti normaali lapsi on kuiva ennen 3-vuotispäiväänsä ja jopa 2-vuotiaana! Meillä lapset ovat olleet päiväkuivia 1v6kk-2v3kk iässä. Lapsia neljä. Ja samoin siskon lapset. Ei se riitä, että potatetaan päivähoidossa, kyllä se vastuu kuuluu myös vanhemmille kuivaksi opettelussa. Säästyyhän siinä rahaakin, kun ei tarvitse enää vaippoja ostella. Tuli vain mieleeni taas, kun kylässä kävi 3v2kk joka kakkasi vaippaan ..... Uuuuuh.[/QUOTE]

ja se on jotenkin sulta pois, jos joku pesee 3 vuotiaan kakaransa ahteria???? Get a life. Mulla on 3 lasta. 1 oppi 1 v. 5kk vanhana, toka 3 v ja kolmas 1 v 8 kk. Ihan samat opit kaikille annettiin. Toka vaan oli hitaampi. Eipä tuo enää housuihinsa tee....
 
Toiset oppivat aikaisemmin puhumaan kuin toiset..

Toiset oppivat aikaisemmin kuivaksi kuin toiset..

Mielelläni oltani oisin ottanu vaipat pois aikaisemmin, mut jos lapselta itseltä puuttuu motivaatio eikä ole vielä kykyä hallita rattoa, ni ei siinä äidin aktiivisuus auta. Jos viet huutavan lapsen pissalle ja vahdit että istuu siinä hetken + 5min päästä on housut märkänä.. ni kyllä siiinä vaiheessa on niin äidin ku lapsenki motivaatio vähissä. Parempi on unohtaa koko touhu hetkeksi ja sit hupsista yks päivä jää niin yö ku päivä vaippakin pois (näin kävi meillä ku tyttö oli juuri täyttäny 3v).

Kakalla oli jo jonku aikaa käyny pöntöllä
 
a.p.
Ei se multa ole pois, mutta miettikääpä, että meidän lapsuudessamme tuskin kukaan kulki vaipoissaan enää 3-vuotiaana? Äitini on asiaa myös ääneen ihmetellyt. Ymmärrän, että kehityspoikkemia omaavat lapset eivät kykene kuivuuteen yhtä nopeasti kuin muut, mutta kyllä se on tosiaan vanhempien aikaansaamattomuutta, jos 3-vuotinen vielä paskoo vaippaan... Jokin tässä on pahasti pielessä joillakin uusavuttomilla vanhemmilla. Tämä on vain minun mielipide ja kolahtaa moneenkin, mutta mitä siitä. Sainpas sanottua.
 
"vieras"
Ei se multa ole pois, mutta miettikääpä, että meidän lapsuudessamme tuskin kukaan kulki vaipoissaan enää 3-vuotiaana? Äitini on asiaa myös ääneen ihmetellyt. Ymmärrän, että kehityspoikkemia omaavat lapset eivät kykene kuivuuteen yhtä nopeasti kuin muut, mutta kyllä se on tosiaan vanhempien aikaansaamattomuutta, jos 3-vuotinen vielä paskoo vaippaan... Jokin tässä on pahasti pielessä joillakin uusavuttomilla vanhemmilla. Tämä on vain minun mielipide ja kolahtaa moneenkin, mutta mitä siitä. Sainpas sanottua.
Läpimärät harsovaipat tai surkeat kertavaipat auttoivat aikanaan sekä äitiä että lapsia niistä nopeasti eroon.

Nykyään vaipat ovat "liian" hyviä.
 
"Mama"
Meillä poika 2v2kk käy säännöllisesti potalla mut pisut tulee vaan jos ehditään tarpeeksi ajoissa heräämisen jälkeen potalle. Mitään hajua ei tunnu kaverilla vielä olevan asiasta, tuurilla saadaan "saalista". Enpä tietysti voi ennustaa tulevaa mutta luulen ettei tuota pottatouhua vielä kovin äkkiä sisäistäkään, vaan hyvä se on silti harjoitella. Mutta niinkuin sanottu, eiköhän sen aika ole sitten kun lapsi on siihen kypsä, pottatreenien puutteesta ei ainakaan tätä mammaa voi syyttää..
 
"vieras"
Kyse ei ole pelkästään äidin laiskuudesta ja saamattomuudesta. On perheitä, joissa yksi lapsi on päässyt eroon vaipoista alle 2-vuotiaana, mutta toinen lapsi on oppinut kuivaksi vasta 4-vuotiaana ilman, että opetuksessa ja hoidossa olisi ollut mitään eroa. Sukupuolikin oli lapsilla sama. Hienoa, että teillä lapset ovat oppineet aikaisin.
 
kestoilija
Kyllä ennenvanhaa lapset oppi kuivaksi 1v-1,5v kun vaipat oli niin huonoja. Nykyään kun vaipat on niin superimukykyisiä ei ole edes epämukavaa pissata vaippaan. Eli syy on myös vaipoissa eikä pelkästään vanhemmissa.

Meillä laitettiin harjoitteluhousuvaippa (kesto) 1,5 v ja muutamassa viikossa oppi kuivaks. Meillä tosin käytössä kestovaipat ja pottaharkat alko 10 kk iässä kun usein yön ja päiväunien jälkeen oli kuiva vaippa...
 
"hei"
Meidän just 3v täyttänyt on päiväkuiva, mutta joskus käytetään vaippaa, esim. kun mennään kauppaan tai ulos, koska ei välttämättä ehdi sisälle pissalle/kakalle, kun hätä tulee niin äkkiä. Yöllä käyttää vielä vaippaa, koska aamulla vaippa on niin märkä, että joskus jopa sänky lainehtii. Eipä tuolla kiirettä ole, oppii yökuivaksi kun sen aika on.
 
Meillä
pojalla oli kertikset,helposti pääsi päivä- ja yövaipasta 2½v-Tytöllä oli kestot ja helposti pääsi päivävaipasta 1v9kk,yövaippakin oli lähes aina kuiva ,ollut jo pidempään.
 
"äiti"
TAJUTA, että lapset kehittyy fyysisesti ja henkisesti eri tahtia. Lukaises joku vauva-/taapero-/leikki-ikäisen kehitykseen liittyä opus, niin siellä sanotaan, tuosta kuivaksi opettelusta, että sitä siihen ei saa pakottaa vaan kannustaa ja jokainen lapsi oppii omassa aikataulussa.

Että säkin voisit miettiä mitä täällä lauot.
 
"heips"
[QUOTE="äiti";23502601]TAJUTA, että lapset kehittyy fyysisesti ja henkisesti eri tahtia. Lukaises joku vauva-/taapero-/leikki-ikäisen kehitykseen liittyä opus, niin siellä sanotaan, tuosta kuivaksi opettelusta, että sitä siihen ei saa pakottaa vaan kannustaa ja jokainen lapsi oppii omassa aikataulussa.

Että säkin voisit miettiä mitä täällä lauot.[/QUOTE]

No tuskin lapset oli ennen mitenkään paremmin fyysisesti tai henkisesti kehittyneitä kun lähes kaikki oli kuivia viimeistään 1,5 vuotiaana :lauhg: Toi että kuivaksiopetteluun tarvitaan jokin tietty kehittymisaste on tutkimus jonka PAMPERSIN palkkalistoilla ollut lääkäri oli tehnyt joskus 60-luvulla. No ihan miten vaan, vaippayhtiöthän siinä vaan voittaa kun monilla on 4-vuotiaanakin vaipat.

Meillä kaikki (4) on ollu kuivia 1,5v-2v. Meillä siis kestovaipat käytössä :)
 
"vieras"
No meillä esikoinen oppi puhumaankin vasta 2v8kk iässä, joten pottakammoisen lapsen kanssa oli vähän vaikea kommunikoida näistä asioista. Oppikin sitten 2v 9kk iässä ihan parissa päivässä koko homman, mutta sitä ennen ei mitään edistystä asiassa.

Kaveri on potattanut lastaan 5kk ikäisestä alkaen ja käyttänyt kestovaippoja. Lapsi on nyt 2v 7kk ja edelleen täysin vaipoissa, koska ei vaan ole lapsella kykyä pidättää tai ilmaista hätäänsä. Eli ei todellakaan ole vanhempien aktiivisuudesta kiinni tämä' asia.

Ja kun olen oman äitini kanssa jutellut, kuinka asia meni omassa lapsuudessani, niin juu, todella olin kuulemma ollut päiväkuiva jo alle 2-vuotiaana. Äiti kyllä lisäsi, että sattuihan noita vahinkoja aikas paljon vielä sen jälkeen, eli vaatteita oli vaihdettu ja lattioita mopattu ahkerasti. Eli mitä se päiväkuivuus nyt sitten ekenellkin tarkoittaa. Voihan sen vaipan pois jättää ja sanoa lasta kuivaksi, mutta sitten siivoilla niitä vahinkoja.
 
Mä muistan selvästi kuinka sanoin äidilleni 3-vuotis-syntymäpäivänäni 37 vuotta sitten näin:

"Rakas äiti. Olen jo 3-vuotias. Koen, etten tarvitse enää vaippoja vaan olen nyt täysin päivä-ja yökuiva. Ottaisitko, äiti, tän hakaneulavirityksen pois?"
 
Tämä on vain minun mielipide ja kolahtaa moneenkin, mutta mitä siitä. Sainpas sanottua.
Ai miten niin kolahti moneenkin? (meillä esikoinen oppi sekä päivä- että yökuivaksi alta 2½ vuoden ja kuopus, vajaa 2v on aloittanut pottailun onnistuneesti koska on tullut kehityksessään kypsään ikään).

Jotkut vaan taitaa olla empaattisempia ja ymmärtää muitakin kun sen mitä oman perseen ympärillä tapahtuu eikä oleta että kaikki kehittyy samaan tahtiin. Ymmärrystä nähdä normaali poikkeama kehityksenä normaalina eikä väännä sitä heti joksiksin kasvatulliseksi riemuvoitoksi jos omat lapset ei tähän poikkeamaan kuulu.
 
pöp
No miten tällaisessa tapauksessa olisi pitänyt tehdä ? Lapsi oppi päivä- ja yökuivaksi 2 v 3 kk. Nyt on 2 v 7 kk ja tekee kakan edelleen vaippaan. Pyytää siis vaipan, johon kakkaa, muuten vaippoja ei käytetä. On kokeiltu kaikkea, lahjontaa, kiristystä, kehumista, huutamista, mutta ei pysty kakkaamaan pottaan eikä pönttöön. Yleensä näistä yrityksistä seuraa ummetusta/panttausta ja vatsa kipeytyy. Eli miten minä UUSAVUTON äiti olisin voinut toimia, että lapsi olisi normaali ????
 
Meillä
on kaksivuotiaat kaksoset. Eli kasvatettu tasan samalla tavalla. Pottailun hajoittelu aloitettiin yksvuotiaana, mutta pojat eivät olleet siitä lainkaan kiinnostuneita. Harjottelua on jatkettu sinnikkäästi, ja nyt 2v6kk toinen poika on päiväkuiva, leikkii ulkona ilman vaippaa, ja pärjää päikkärit ilman vaippaa. Toinen poika ei ole lähimainkaan kuiva, pissaa kyllä pottaan, mutta ei ole millään tavoin valmis jättämään vaippaa pois.
Mitäs siihen sanot? Olenko ehkä puolilaiska vai mistä tämä johtuu? Sinustahan kaikki on vain vanhemmista kiinni, eikä lasten yksilöllisyys vaikuta asiaan millään lailla?
 
HEI AP
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;23503101:
on kaksivuotiaat kaksoset. Eli kasvatettu tasan samalla tavalla. Pottailun hajoittelu aloitettiin yksvuotiaana, mutta pojat eivät olleet siitä lainkaan kiinnostuneita. Harjottelua on jatkettu sinnikkäästi, ja nyt 2v6kk toinen poika on päiväkuiva, leikkii ulkona ilman vaippaa, ja pärjää päikkärit ilman vaippaa. Toinen poika ei ole lähimainkaan kuiva, pissaa kyllä pottaan, mutta ei ole millään tavoin valmis jättämään vaippaa pois.
Mitäs siihen sanot? Olenko ehkä puolilaiska vai mistä tämä johtuu? Sinustahan kaikki on vain vanhemmista kiinni, eikä lasten yksilöllisyys vaikuta asiaan millään lailla?
Perusteles nyt tää!?!
 
Aloin kuopusta opettaa potatalle 1 vuotiaana. N. 2 v otin sitten vaipat välillä muutamaksi viikoksi pois ja koitettiin treenata. Sitten annoin hetken ajan kulua ja taas treenattiin. Käytössä oli tarrat ja kehut. Otettiin mallia nukelta ja isolta veljeltä. Ja yhtään ei ollut pojalla tajua milloin se hätä tulee. Näin jatkettiin vuosi ja mitään kehitystä ei tapahtunut. Yhtenä päivänä pojan ollessa 3v3kk hän ilmoitti, että nyt tulee pisssa ja pitää päästä potalle. Sen jälkeen hän oli päivä-sekä yökuiva. Ap voisi ystävällisesti nyt kertoa mitä mun olis pitänyt tehdä, että olisin saanut pojan aikaisemmin vaipoista. Silloin en apua saanut palstalta, neuvolasta enkä tutuilta. Jään odottamaan vastaustasi.
 

Yhteistyössä