Siis MIHIN tarkoitukseen ihmiset ottaa noita pikavippejä?

  • Viestiketjun aloittaja "minnipinni"
  • Ensimmäinen viesti
"minnipinni"
Toisen ketjun innoittamana jäin miettimään, että mihin noita pikavippejä otetaan eri firmoilta? Toisessa ketjussa summa oli 2 700e!! Ihan järkkysumma mielestäni :O

Nykyään ei vissiin ole valloilla ajatus; säästä ensin ja osta sitten, kun se raha on sulla kädessä? Tätä mä olen aina pyrkinyt noudattamaan eikä oo velkaa euroakaan. Tietty asuntovelat on asia erikseen, mutta tollaset pienemmät ostot ihmetyttää jollain vippirahalla..
 
"minnipinni"
[QUOTE="hmm";27493831]kaikilla ei ole säännöllisiä tuloja eikä elämiseen voi säästää ensin, elää sitten. muutakin äkillistä voi tulla.[/QUOTE]

Mutta kai jokainen tajuaa, että nekin vipit pitää maksaa takaisin ja vielä hillittömien korkojen kera.. Pitäs hoksata elää sen mukaan, mihin on varaa.
 
"hmm"
[QUOTE="minnipinni";27493844]Mutta kai jokainen tajuaa, että nekin vipit pitää maksaa takaisin ja vielä hillittömien korkojen kera.. Pitäs hoksata elää sen mukaan, mihin on varaa.[/QUOTE]

itse olen osa-aikatöissä. olen joitakin kertoja ottanut satasen-pari pikavippiä kun edellinen tili oli pieni mutta seuraavasta on odotettavissa isompi. miksi en tajuaisi että vippi on maksettava kuukauden päästä takaisin kympin parin korolla? :) vai pitäisikö vuokranmaksut, pesukonekorjaukset yms ajoittaa vain sellaisille kuille jolloin on enemmän rahaa? vai elää jatkuvasti reippaasti alle varojen huonossa asunnossa huonolla alueella makaronia syöden, koska joskus voi olla huono kuukausi?
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";27493861]itse olen osa-aikatöissä. olen joitakin kertoja ottanut satasen-pari pikavippiä kun edellinen tili oli pieni mutta seuraavasta on odotettavissa isompi. miksi en tajuaisi että vippi on maksettava kuukauden päästä takaisin kympin parin korolla? :) vai pitäisikö vuokranmaksut, pesukonekorjaukset yms ajoittaa vain sellaisille kuille jolloin on enemmän rahaa? vai elää jatkuvasti reippaasti alle varojen huonossa asunnossa huonolla alueella makaronia syöden, koska joskus voi olla huono kuukausi?[/QUOTE]
No ei, vaan pitäisi olla muutama satann aina säästössä. Tahdonvoimasta se on kyse, eikä siitä, ettei muka siihen olisi varaa. Miksi elää kädestä suuhun, jos ei ole pakko.
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";27493873]No ei, vaan pitäisi olla muutama satann aina säästössä. Tahdonvoimasta se on kyse, eikä siitä, ettei muka siihen olisi varaa. Miksi elää kädestä suuhun, jos ei ole pakko.[/QUOTE]

no se nyt ei ole aina mahdollista. parhaani mukaan yritän säästää ja usein onkin useampi satanen säästössä, mutta sitten kun ne säästöt on joutunut johonkin käyttämään niin ei niitä ihan heti kasata uudestaan. se kun ei ole vain tahdonvoimasta kiinni että pystyisi joka kuukausi satasen tai useamman nipistämään, vaikka jotkut kultalusikkaa imeskellessään ja lähinnä omaa tilannettaan ajatellessaan niin luulisivatkin. minusta pienet pikavipit ovat erittäin hyödyllisiä niille jotka niitä järkevästi käyttävät.
 
hrtte
[QUOTE="hmm";27493861]itse olen osa-aikatöissä. olen joitakin kertoja ottanut satasen-pari pikavippiä kun edellinen tili oli pieni mutta seuraavasta on odotettavissa isompi. miksi en tajuaisi että vippi on maksettava kuukauden päästä takaisin kympin parin korolla? :) vai pitäisikö vuokranmaksut, pesukonekorjaukset yms ajoittaa vain sellaisille kuille jolloin on enemmän rahaa? vai elää jatkuvasti reippaasti alle varojen huonossa asunnossa huonolla alueella makaronia syöden, koska joskus voi olla huono kuukausi?[/QUOTE]

Mä sanoisin tuota aika hallitsemattomaksi elämäksi. Kulut määritetään sen pienimmän tulon mukaan. JA kun tulee enemmän niin säästetään. Onhan tuo nyt ihan selkää noin.

JOS ei ole varaa asua paremmalla alueella niin sitten ei ole. Tai paremmassa asunnossa. Äärettömän tyhmää on maksaa noita korkoja, meinaan se 20€ mikä menee korkoihin on musta vitusti rahaa jos tiukilla ollaan. Tavatonta lyhytnäköisyyttä. Mut ei siinä. Tuolla tavalla voin veikata että elämän tilanne on sama vielä lähempänä eläkettä.
 
"minnipinni"
[QUOTE="hmm";27493861]itse olen osa-aikatöissä. olen joitakin kertoja ottanut satasen-pari pikavippiä kun edellinen tili oli pieni mutta seuraavasta on odotettavissa isompi. miksi en tajuaisi että vippi on maksettava kuukauden päästä takaisin kympin parin korolla? :) vai pitäisikö vuokranmaksut, pesukonekorjaukset yms ajoittaa vain sellaisille kuille jolloin on enemmän rahaa? vai elää jatkuvasti reippaasti alle varojen huonossa asunnossa huonolla alueella makaronia syöden, koska joskus voi olla huono kuukausi?[/QUOTE]

Kyllä sitä "pitää" elää sen mukaan, mihin on taloudellisesti mahdollisuus. Jos jatkuvalla syötöllä ottelee pikavippejä, niin joku kaunis päivä huomaa, et hupsheijaa, mullahan onkin näitä vippejä jo monta tonnia.. Tyhmää on elää yli varojensa. Kyllä yhden kuun pystyy kituuttamaan; asennekysymys!
 
"hmm"
Mä sanoisin tuota aika hallitsemattomaksi elämäksi. Kulut määritetään sen pienimmän tulon mukaan. JA kun tulee enemmän niin säästetään. Onhan tuo nyt ihan selkää noin.

JOS ei ole varaa asua paremmalla alueella niin sitten ei ole. Tai paremmassa asunnossa. Äärettömän tyhmää on maksaa noita korkoja, meinaan se 20€ mikä menee korkoihin on musta vitusti rahaa jos tiukilla ollaan. Tavatonta lyhytnäköisyyttä. Mut ei siinä. Tuolla tavalla voin veikata että elämän tilanne on sama vielä lähempänä eläkettä.
:D siis jos 2-3 kertaa vuodessa minulla on yksi kuukausi jolloin syystä tai toisesta on ollut tosi vähän töitä, minun pitäisi loputkin n.10 kuukautta vuodesta elää kuin työtön sensijaan että elän tasaisella elintasolla ja tarvittaessa maksan 20 euroa ylimääräistä sen ylläpidosta jos niikseen on? ok :xmas:
 
"hmm"
[QUOTE="minnipinni";27493910]Kyllä sitä "pitää" elää sen mukaan, mihin on taloudellisesti mahdollisuus. Jos jatkuvalla syötöllä ottelee pikavippejä, niin joku kaunis päivä huomaa, et hupsheijaa, mullahan onkin näitä vippejä jo monta tonnia.. Tyhmää on elää yli varojensa. Kyllä yhden kuun pystyy kituuttamaan; asennekysymys![/QUOTE]

:D eivät kaikki ole yhtä huonoja muistamaan ja hallinnoimaan velkoja kuin sinä ilmeisesti jos luulet että hups, yhtäkkiä niitä vain onkin tonneittain eikä asiaan voinut mitenkään varautua. ehkä niillä jotka ottavat vippiä ryypätäkseen mutta ei normaalilla ihmisellä.
 
"vieras"
Kaikki on saatava ja heti, säästäminen vaatii tietynlaista itsehillintää ja pitkäjänteisyyttä. Sitä ei kaikilta löydy tänä päivänä. Meillä on aina eletty säästeliäästi ja asuntokin ostettiin niin, että säästössä oli 100 000€. Lopulle summalle kun kysyttiin useammasta pankista lainaa, jokaisessa suorastaan ihmeteltiin, että miten meillä on omaa rahaa noin paljon. Ei kuulemma ole "muodikasta" säästää tänä päivänä, ja kuulemma ihmisten säästöt ovat tätänykyä muutama hassu tonttu tilillä...
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";27493921]Kaikki on saatava ja heti, säästäminen vaatii tietynlaista itsehillintää ja pitkäjänteisyyttä. Sitä ei kaikilta löydy tänä päivänä. Meillä on aina eletty säästeliäästi ja asuntokin ostettiin niin, että säästössä oli 100 000€. Lopulle summalle kun kysyttiin useammasta pankista lainaa, jokaisessa suorastaan ihmeteltiin, että miten meillä on omaa rahaa noin paljon. Ei kuulemma ole "muodikasta" säästää tänä päivänä, ja kuulemma ihmisten säästöt ovat tätänykyä muutama hassu tonttu tilillä...[/QUOTE]

en arvannutkaan että n. 20-vuotiailla opiskelijoilla ja työelämäänsä aloittelevilla, jotka siis pikavippien yleisimpiä ottajia ovat, pitäisi olla vähintään 10 000 säästöä :xmas: onhan se pari tonnia aika säälittävää, ovat varmaan köyhistä perheistä, pthyi.
 
"minnipinni"
[QUOTE="hmm";27493917]:D eivät kaikki ole yhtä huonoja muistamaan ja hallinnoimaan velkoja kuin sinä ilmeisesti jos luulet että hups, yhtäkkiä niitä vain onkin tonneittain eikä asiaan voinut mitenkään varautua. ehkä niillä jotka ottavat vippiä ryypätäkseen mutta ei normaalilla ihmisellä.[/QUOTE]

No esim. tuossa toisessa ketjussa oli juuri tällainen hups 2700e vippivelkoja, kun oli uskoltanut laskea kaikki velat yhteen. Ja ihan hän normaali ihminen vaikutti olevan. Myös telkkarissa on monesti ohjelmia, joissa ihmisillä hillittömiä vippivelkoja eli en suinkaan puhunut nyt itsestäni.

Mutta ota sä vaan niitä vippejä lisää, mun ei onneks tartte tollasia edes miettiä :D
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";27493936]en arvannutkaan että n. 20-vuotiailla opiskelijoilla ja työelämäänsä aloittelevilla, jotka siis pikavippien yleisimpiä ottajia ovat, pitäisi olla vähintään 10 000 säästöä :xmas: onhan se pari tonnia aika säälittävää, ovat varmaan köyhistä perheistä, pthyi.[/QUOTE]

Tuota, tuota...itsekin olen ollut parikymppinen opiskelija ja koskaan ei ole silloinkaan ollut tarvetta pikavipeille. Ise asiassa aloitin säästämisen jo opiskeluaikoina, muistaakseni 50€ meni joka kuukausi rahastoihin ja siitä se sitten lähti.
 
"minnipinni"
[QUOTE="vieras";27493947]Tuota, tuota...itsekin olen ollut parikymppinen opiskelija ja koskaan ei ole silloinkaan ollut tarvetta pikavipeille. Ise asiassa aloitin säästämisen jo opiskeluaikoina, muistaakseni 50€ meni joka kuukausi rahastoihin ja siitä se sitten lähti.[/QUOTE]

Juurikin näin! Ihme asenne tällä "hmm":llä ja tuollaista mä en vaan ymmärrä, että ollaan niin kovin piittaamattomia omasta taloudestaan ja otetaan vippejä.
 
"kysymysmerkki"
[QUOTE="hmm";27493861]itse olen osa-aikatöissä. olen joitakin kertoja ottanut satasen-pari pikavippiä kun edellinen tili oli pieni mutta seuraavasta on odotettavissa isompi. miksi en tajuaisi että vippi on maksettava kuukauden päästä takaisin kympin parin korolla? :) vai pitäisikö vuokranmaksut, pesukonekorjaukset yms ajoittaa vain sellaisille kuille jolloin on enemmän rahaa? vai elää jatkuvasti reippaasti alle varojen huonossa asunnossa huonolla alueella makaronia syöden, koska joskus voi olla huono kuukausi?[/QUOTE]

Jos et ole sössinyt luottotietojasi niin sille uudelle pesukoneelle (niitähän ei nykyisin kannata korjata, kun laatu on niin kehno) varmaan saa vähän pidemmän maksuajan.
 
"vieras"
Ihanan mustavalkoista taas.. Aina kaikki ei elämässä mene niin kuin suunnittelee, joskus voi olla tilanne ettei ole edes euroa säästössävaan kaikki menee kädestä suuhun, vaikka kuin olisi yrittänyt elää vastuullisesti jne.

En ole koskaan ottanut pikavippiä,mutta ymmärrän jos jonkun joskus on otettava. Toiset tietty ottaa huvituksiin, viinaan jne. Jollain vaan ei ole "mitään hävittävää" ja ottaa irti mitä saa..
 
"hmm" etkö saa Visa-korttia? Eikö olisi järkevämpää maksaa sillä Visalla ja maksaa sitten seuraavassa kuussa, kun parempi palkka taas, lasku pois eikä tulisi korkoja ollenkaan? Munkin mielestä 20 e kuulostaa paljolta ihan vain korkoihin, ei se voi sinullekaan ihan pikkuraha olla, jos kuitenkin pikavippejä joutuu ottamaan silloin tällöin.
 
just
[QUOTE="vieras";27493921]Kaikki on saatava ja heti, säästäminen vaatii tietynlaista itsehillintää ja pitkäjänteisyyttä. Sitä ei kaikilta löydy tänä päivänä. Meillä on aina eletty säästeliäästi ja asuntokin ostettiin niin, että säästössä oli 100 000€. Lopulle summalle kun kysyttiin useammasta pankista lainaa, jokaisessa suorastaan ihmeteltiin, että miten meillä on omaa rahaa noin paljon. Ei kuulemma ole "muodikasta" säästää tänä päivänä, ja kuulemma ihmisten säästöt ovat tätänykyä muutama hassu tonttu tilillä...[/QUOTE]

Niin... kai tiesit että ostamalla asunnon aikaisemmin olisitte säästäneet huomattavasti enemmän kun olisitte maksaneet lainaa takaisin vuokran sijasta. Sitä ollaan niin viisasta raha-asioissa kun osataan SÄÄSTÄÄ!
 
"vieras"
Niin... kai tiesit että ostamalla asunnon aikaisemmin olisitte säästäneet huomattavasti enemmän kun olisitte maksaneet lainaa takaisin vuokran sijasta. Sitä ollaan niin viisasta raha-asioissa kun osataan SÄÄSTÄÄ!
Ei se aina ihan niinkään mene... Säästöaikoinamme pankkilainan korot olisivat huidelleet melkoisissa summissa. Sen sijaan asuimme hyvin edullisesti ASO-asunnossa(silloin ne olivat vielä edullisia...) ja laitoimme rahat rahastoihin ja muihin sijoituksiin. Sitä paitsi ei ole järkeä ostaa asuntoa jos ei ole täysin varma esim. työpaikan säilymisestä samalla paikkakunnalla, kuten meidän tilanteessamme. Kun meillä oli se puolet asunnon hinnasta säästössä, saimme lainan hyvillä ehdoilla, ilman takaajia, todella edullisella marginaalilla jne.
 

Yhteistyössä