Siis me ollaan kyllä varmaan ällöttäviä monien mielestä :D :D :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei niin tarkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei niin tarkka

Vieras
Ollaan oltu kipeenä ja kauppareissut jääny välistä.
Äsken sit lapsi toivoi jauhelihakastiketta ja kaivoin minipientä pakastinta ja löysinkin yhden jauhelihan jossa on ollu vika käyttöpäivä lokakuun puolivälissä eli n.5kk sitten. Tehtiin siitä jauhelihakastike ja keitettiin makaronia ja hyvin menee.

Mun kaveri soitti ja kysy et ollaanko missä kunnossa ja kerroin sit keskustelun soljuessa ton äskeisen kirjoittamani jutun. Mun kaveri alko huutaa et YÄÄÄÄÄÄÄK, jauheliha säilyy 2kk pakastimessa, teillon kohta ruokamyrkytys!!!!!

Olin ihan :O :D
Siis oikeesti. Me ollaan syöty myös puoli vuotta pakastimessa olleita lihoja; jauhelihoja, kanaa..... Toki ne on aina laitettu pakastimeen ennen viimestä käyttöpäivää. Me juodaan maitoa vaikka päiväys olis menny aikaa sitte jos se vaan ei haise ja tulee purkista ulos :D Olen syöny 2vko vanhaa viiliä, syödään usein pari päivää vanhoja jugurtteja, meitä ei haittaa jos peruna on VÄHÄN itänyt jne.... Meillä mennään hyvin pitkälle haju- maku- ja näköaisteilla, ei niinkään tuijoteta päiväyksiä....

Ollaanko ainoita...? :ashamed:

Ollaan oltu kipeenä ja kauppareissut jääny välistä.
Äsken sit lapsi toivoi jauhelihakastiketta ja kaivoin minipientä pakastinta ja löysinkin yhden jauhelihan jossa on ollu vika käyttöpäivä lokakuun puolivälissä eli n.5kk sitten. Tehtiin siitä jauhelihakastike ja keitettiin makaronia ja hyvin menee.

Mun kaveri soitti ja kysy et ollaanko missä kunnossa ja kerroin sit keskustelun soljuessa ton äskeisen kirjoittamani jutun. Mun kaveri alko huutaa et YÄÄÄÄÄÄÄK, jauheliha säilyy 2kk pakastimessa, teillon kohta ruokamyrkytys!!!!!

Olin ihan :O :D
Siis oikeesti. Me ollaan syöty myös puoli vuotta pakastimessa olleita lihoja; jauhelihoja, kanaa..... Toki ne on aina laitettu pakastimeen ennen viimestä käyttöpäivää. Me juodaan maitoa vaikka päiväys olis menny aikaa sitte jos se vaan ei haise ja tulee purkista ulos :D Olen syöny 2vko vanhaa viiliä, syödään usein pari päivää vanhoja jugurtteja, meitä ei haittaa jos peruna on VÄHÄN itänyt jne.... Meillä mennään hyvin pitkälle haju- maku- ja näköaisteilla, ei niinkään tuijoteta päiväyksiä....

Ollaanko ainoita...? :ashamed:

Aisten pärjää pitkälle. En ole myöskään tarkka oman perheen kanssa päivämääristä, mutta työssä olen sitten senkin edestä.

Samaa kastia kun äitini sanoi että kuivakakkuun tarveis hapankermaa ni ei haittaa jos kermassa päiväys menny!?! Kerroinki äidille että hapankerma ja pilaantunu kerma ei ole sama asia :whistle:

Joo en siis itse käytä raaka-aineita tai valmistuotteita päiväyksen jälkeen ja jos itse söisinkin niin lapsille en antaisi missään nimessä ... aikuinen kestää paremmin ruokamyrkytyksen kuin lapsi ...

Ei pari päivää vanhasta vielä ruokamyrkytystä saa.....maidossa yms. on parasta ennen päiväys, mikä tarkoittaa että voi käyttää senkin jälkeen. Lihat ym. viimeinen käyttöpäivä ja nekin yleensä säilyy vähän pitempään. Kannattaa luottaa omiin aisteihin tosiaan, eikä heittää ruokaa turhaan pois. Itse olen huomannut, että jauheliha kyllä härskiintyy jos on pitkään pakastimessa....ei tule ruokamyrkytys, mutta ällöttävä eltaantuneen rasvan haju. Ihan samoin oisin tehnyt kuin te ja ystävä saa kauhistella ihan rauhassa :)

Meillä myös, luotamme kotona haju-ja makuaistiin.Pakastetuista lihoista teemme 99% ruoan ja olen kyllä aina ostanut normaalihintaisia tuotteita pakastukseen, joissa on vielä päiväystä jäljellä. Maidon suhteen luotamme aisteihin ja kyllä sitä päiväyksen puolesta vanhaa maitoa lapsetkin käyttävät sairastumatta.

No ei kai siitä ruokamyrkytystä saa kun pakasteessa on ollu. Maku kai siinä lähinnä kärsii kun tuotteita säilytetään pitkään pakastimessa. Haistelemalla ja maistelemalla sitä pärjää, ei tarvi niin tuijottaa tosikkona päivämääriä. Mä olen tehnyt ruokaa muutaman päivän vanhoista kanafileistäkin, vaik mua pidettiin ihan pöpinä. Mutta kun ne oli marinoimattomia, niin haistoin kyllä et eivät ole pilaantuneet.

Olisin ihan huoletta syönyt. :) Ja ihan huoletta syönkin esim. lihat vaikkapa päivää viimeisen käyttöpäivän jälkeen, mikäli näyttävät ja tuoksuvat vielä hyvältä. Samoin maitotuotteet. Ikinä ei ole mitään vaivoja tullut...

Mä oon syöny vielä ällöttävämpiä juttuja.... :D Ainoa noista jonka kanssa varoisin olis itäneet perunat, solaniini ei ole kivaa.

Ruokamyrkytystä ei ole ikinä ollu ja muutenkin sairastellaan todella vähän. B)

Sama, ei olla niin nuukia. Pitää toki muistaa että Parasta Ennen päivys EI OLE viimeinen käyttöpäivä. Omassa pakkasessa ei viitsi kovin kauaa mitään säilyttää, kun ei se ihan tarpeeksi kylmä pidempään säilytykseen ole. Mutta hajulla/maulla täälläkin mennään.

Mua huvittaa kun olen siis eronnut lapseni isän kanssa ja aikanaan hän parisuhteessa ollessamme kauhisteli kun join maitoa missä oli mennyt parasta ennen. Hän heitti hysteerisenä tavaraa roskiin kun ne muka hänen nenään haisi pilaantuneelta ja siis voi terve. Nykyään sitten ihmettelee miten lapsi ja minä ollaan jatkuvaan terveinä ja heillä sairastetaan kerran kuussa.... Nyt ollaan oltu kuumeessa, viimeksi olen ollut sairaslomalla toissasyksynä. Lapsi on ekaa kertaa koulusta pois (ekalla) ja sitä ennen kuumeillut vaan rokotuksista. Tiedä sitten onko näillä asiayhteyttä, mutta huvittaa kun exä jakso aina huutaa että mä sairastun kun syön mitä sattuu ja hän pysyy sit terveenä kun kattoo mitä syö :D

Mua aina niin risoo lukea tämmösiä ap:n juttuja. Ei ap:n käytöksen takia vaan tuon kaverin. Mua suorastaan vituttaa kun ihmiset heittää hyvää ruokaa roskikseen. Ihan oikeasti rasittaa, kun ihmiset valittaa että ruoka on kallista, mutta silti sitä samaa ruokaa heitetään surutta roskikseen jos päiväys on menny edellisenä päivänä tai pakkasessa ollut pari kuukautta. Sairasta.

Me ollaan lähes aina terveinä, ruokamyrkytystä ei ole ollut koskaan. Just tein ruokaa 5 päivää (!) vanhoista possunsuikaleista ja hyvää oli. Kai sen nyt haistaa, jos ruoka on menny piloille. Raejuusto (avaamaton) säilyy helposti pari kuukautta. Maitokin säilyy viikon avaamattomana päiväyksen jälkeen, toki jos on avattu niin ehkä pari päivää vaan. Jotain järkeä näihin hysteriikkoihmisiin, luottakaa hyvänen aika sentään näkö- maku- ja hajuaisteihin kun semmoset teillä kerran on.

Eikö se ole joku hemmetin laki joka vaatii näitä parasta ennen päiväyksiä. Kaverin suurperheessä käytetään paljon noita laputettuja tuotteita ja ollaan naurettu et heillä lapset saa ruokamyrkytyksen tuoreesta ruuasta.. ;)

[QUOTE="Mie";28151989]Mua ärsyttää kun mies ei voi syödä leipää jos siitä on päiväys mennyt edellisenä päivänä!?!! Siis herranen aika, eihän LEIPÄ pilaannu niin nopeasti!!![/QUOTE]

ja vähän kovettuneen ruiskeivän ku laittaa pahtimeen on kuin tuoretta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei meillä noin;28151195:
Samaa kastia kun äitini sanoi että kuivakakkuun tarveis hapankermaa ni ei haittaa jos kermassa päiväys menny!?! Kerroinki äidille että hapankerma ja pilaantunu kerma ei ole sama asia :whistle:

Joo en siis itse käytä raaka-aineita tai valmistuotteita päiväyksen jälkeen ja jos itse söisinkin niin lapsille en antaisi missään nimessä ... aikuinen kestää paremmin ruokamyrkytyksen kuin lapsi ...

Hapankermakakku tehdään juurikin tuohon vanhaan kermaan. Tehtiin jossain työpaikallakin noin.

Mä aina ostan viimeisen käyttöpäivän tuotteita ja tungen pakkaseen. Kyllä se liha alkaa muutaman kuukauden päästä olla vähän semmoista nahkeaa, eli kannattaa tunkea just esim. kastikkeeseen tai pataan, eikä pelkiltään paistettuna syödä. Mikrobiologista pilaantumista pakastimessa ei tietenkään tapahdu. Ja joo, tavallista maitoa käytän niin pitkään, kuin se vaikuttaa hyvältä, mutta UHT-maidon suhteen olen paljon tarkempi purkin avaamisen jälkeen. Se on steriloitua, mutta edelleen hyvä kasvualusta mikrobeille, eli periaatteessa sinne voisi herkemmin päästä joku tautia aiheuttava bakteeri vallalle. Tavallisessa, pastöroidussa maidossa puolestaan on paljon maitohappobakteereja, jotka ajan myötä vielä happamoittavat maitoa, eikä sinne pesiydy niin herkästi ulkopuolelta muita, haitallisia bakteereja.

Ite tein joskus poronkäristystä lihasta, jossa päiväys oli mennyt ajat sitten (pakaste). Mut se liha oli selkeästi jo pilaantunut, koska haju ja maku olivat etovat. Sen jälkeen ei olla käristystä tehty tai syöty :D

ei meilläkään niin turhan tarkkoja tuon suhteen olla, vaikka maun vuoksi yritänkin aina ehtiä paistamaan jauhelihan ennen pakastamista, sulatettu raaka jauheliha kun ei ole parhaan mahdollisen makuista. Yleensä jos ruokaa jää tähteeksi, isken sen johonkin minigrip-pussiin ja pakastimeen. Välillä on sitten ateriana "arvaas mitä" :D

Kyllä siitä pakastetustakin tuotteesta huomaa jos se ei ole syömäkelpoista enää, se näyttää ja haisee vastenmieliseltä. Sama tuoretuotteissa. Söin viikonloppuna 26.2 päiväyksellä olevaa Activia-jugurttia eikä tullut mitään.

ei meilläkään niin turhan tarkkoja tuon suhteen olla, vaikka maun vuoksi yritänkin aina ehtiä paistamaan jauhelihan ennen pakastamista, sulatettu raaka jauheliha kun ei ole parhaan mahdollisen makuista. Yleensä jos ruokaa jää tähteeksi, isken sen johonkin minigrip-pussiin ja pakastimeen. Välillä on sitten ateriana "arvaas mitä" :D

Kyllä siitä pakastetustakin tuotteesta huomaa jos se ei ole syömäkelpoista enää, se näyttää ja haisee vastenmieliseltä. Sama tuoretuotteissa. Söin viikonloppuna 26.2 päiväyksellä olevaa Activia-jugurttia eikä tullut mitään.

Tässä kohtaa voi miettiä kuinka paljon ruuissa on niitä lisäaineita jotka pitää ruuan syöntikelpoisena...

Yhteistyössä