Siis kertokaa nyt tyhmälle (kelan tuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aulis

Vieras
mulla on vauva. Ja kaksi yli 3-vuotiasta mutta alle kouluikäistä lasta. Saanko mä noista jotain rahaa, kun hoidan niitä kotona? Vauva on jo 5 kk enkä oo tajunnu et noista isommistakin kai saisin tukia...

mutta siis mikä ero on hoitrahalla ja hoitolisällä ja voinko mä saada molempia, kun oon vanhempainrahalla, enkä kotihoidontuella. Mä en saa mitää selkoa kelan sivuilta tähän asiaan. KIITOS jos joku kehtaa suomentaa. :)

Voit saada tulosidonnaista hoitolisää äp-rahakaudella jos miehesi tulot ynnättynä sinun äp-rahaasi jää tulorajan alle.

Muuten et saa mitään ennen kuin kotihoidon tuki alkaa. Silloin saat isommista jotain 60 e/nenä.

Hoitorahan saavat kotihoidon tukeen kaikki ja hoitolisä on se tulosidonnainen osa.

Muistaakseni hoitoraha on se, jonka saa niistä yli 3-vuotiaista, jotka on myöskin kotona perheen tuloista riippumatta. Hoitolisään vaikuttaa perheen tulot.

Mutta sitä en nyt muista, et saako niitä vasta silloin, kun on nuorimmasta kotihoidontuella vai jo äitiyslomalla.

ookoo, kiitos. Mutta siis kysyn vielä: saanko mä nyt vanhempainrahalla ollessani (tulosidonnaiseen hoitolisään on tarpeeksi pienet tulot, eli sitä saadaan) tuota hoitorahaa kahdesta isommasta lapsesta? vai vasta sitten kun kotihoidontuki alkaa?

Esimerkki vanhempainpäivärahan vaikutuksesta kotihoidon tukeen

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 e/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 314,28 e + sisarkorotukset 60,46 e + 60,46 e - 750 e = 0 e.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin lasta ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa. Hoitolisää perhe voi saada, jos perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan.

Esimerkki vanhempainpäivärahan vaikutuksesta hoitolisään

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 23 euroa päivässä eli 575 e/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 314,28 e + sisarkorotukset 60,46 e + 60,46 e = 435,20 e/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 575 - 435,20 = 139,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 139,80 ?.

Yhteistyössä